Projekt tvrtke Green Energy Park (GEP) Krk, koji obuhvaća izgradnju terminala za prihvat zelenog amonijaka u Omišlju, njegovu pretvorbu u vodik te distribuciju amonijaka i vodika na domaće i regionalno tržište, u ranoj je fazi razvoja, no već su zainteresirane velike europske tvrtke.
Odgovorili su to Hini iz Adria Polymersa, tvrtke u vlasništvu njemačkog Gasfina, koja je tijekom postupka likvidacije kupila zemljište i postrojenja bivše Dina Petrokemije na Krku, te tvrtke GEP Krk, koju su osnovali Gasfin i partneri.
Naglašavaju da je projekt u ranoj fazi razvoja, započeti su inicijalni razgovori, tek se radi studija izvodljivosti, a nakon toga slijede idejna rješenja, studija utjecaja na okoliš i dozvole. Riječ je o najmanje godini i pol vremena za razvoj projekta u procesu pribavljanja dokumenata, a u sve žele uključiti i lokalnu zajednicu, prenosi Hina.
Projekt se temelji na ideji uvoza velikih količina zelenog amonijaka iz zemalja u kojima je proizvodnja zelene energije jako povoljna, kao što su Brazil, Kanada, Maroko, Namibija i Ujedinjeni Arapski Emirati te opskrbi velikih industrijskih potrošača u Sloveniji, Italiji, Austriji i Njemačkoj i Hrvatskoj.
Riječ je o zelenom vodiku, koji se proizvodi iz obnovljivih izvora energije. Dodaje mu se dušik i dobiva se zeleni amonijak, koji se potom lakše transportira te se finalno pretvara u vodik, a kao nusproizvod dobiva se dušik, koji se može koristiti u industriji ili otpustiti u atmosferu.
Na pitanje što bi se točno događalo u Omišlju, kažu da bi u prihvatnu luku dolazio brod s kojega bi se zeleni amonijak iskrcao u spremnike. Amonijak bi se prekrcavao u cisterne ili brodove i transportirao prema kupcima, a dio amonijaka bi se koristio za pretvorbu vodika u postrojenju u Omišlju, odakle bi se vodik također distribuirao kupcima.
U početku se planira uvoz milijun tona amonijaka godišnje, zatim bi količine rasle, a nakon nekoliko godina uvozilo bi se 10 milijuna tona amonijaka na godinu. Amonijak je jedan od esencijalnih plinova koji se primjenjuje u proizvodnji umjetnih gnojiva, farmaceutskoj industriji, rashladnim sustavima i petrokemiji.
Po procjeni IRENA-e (Međunarodna agencija za obnovljive izvore energije), potražnja za amonijakom u svijetu će se utrostručiti do 2050. na 688 milijuna tona godišnje.
Prema informacijama iz GEP-a Krk, izaslanstvo brazilske savezne države Piaui u studenom je obišlo lokaciju nekadašnje Dine Petrokemije, na kojoj bi se realizirao projekt terminala za uvoz i distribuciju zelenog amonijaka i uspostavio opskrbni lanac. Naglašavaju kako su u Brazilu strateški odlučili da žele postati izvoznici zelene energije.
Na upit Hine o financijskoj konstrukciji, iz GEP-a Krk kažu da planiraju pronaći strateške partnere u Europi i svijetu, za što već postoji interes, posebice nakon što je Europska komisija poduprla inicijativu, te da imaju puno upita velikih kupaca zelene energije koji bi željeli otvoriti novi koridor.
Iz GEP-a navode kako već postoji šest sličnih projekata u Europskoj uniji – četiri u Rotterdamu, a po jedan u Hamburgu i Antwerpenu, koji su već u zreloj fazi realizacije. U Zapadnoj Europi se, kažu, aktivno radi na izgradnji prihvatnih terminala za zeleni amonijak, a prvi je u planu u Roterdamu 2026.
GEP Krk želi otvoriti južni koridor na Mediteranu i na tom području biti prvi pa smatraju da je za to logična i idealna lokacija energetskog čvorišta, na kojoj su već LNG terminal i naftni terminal Janafa.
Pročitajte još:
Što se tiče zaštite okoliša, ističu da se moraju poštivati svi propisi, bit će izrađena studija utjecaja na okoliš, primijenit će se najbolje EU-ove smjernice za projektiranje i izgradnju terminala.
U Europi se, kažu, godišnje proizvede oko 30 milijuna tona amonijaka, a željeznicom se preveze oko 1,5 milijuna tona, tako da europskim željeznicama godišnje prometuje oko 30.000 vagona, sve bez nezgoda.
Želimo primijeniti najbolje, a imamo znanje unutar grupe, naša sestrinska tvrtka u Njemačkoj, TGE Gas Engineering, ima višegodišnje iskustvo u projektiranju suvremenih terminala za amonijak, poručuju.
Jedan odgovor
Super, bilo bi lijepo kad bi se realiziralo.