Uskrs ponovo poskupio – cijena košarice veća od pet do deset posto

Stockcake.com
Hrana za Uskrs, Foto: Stockcake.com

Uskrs je blagdan koji se tradicionalno slavi u krugu obitelji, uz prikladnu blagdansku trpezu, bez obzira na cijene ili materijalne mogućnosti.

Iako službeni podaci pokazuju da se inflacija u Hrvatskoj smanjuje te je u ožujku 2025. iznosila je 3,2 posto, cijene hrane i dalje rastu iznad prosjeka i zabilježen je njihov godišnji porast od 4,7 posto, upozorava Nezavisni hrvatski sindikat (NHZ).

„Hrana je i dalje najznačajniji izdatak u strukturi potrošnje kućanstava te iznosi 27 posto, dok u kućanstvima s nižim prihodima taj udio doseže visokih 40 posto, za neke i više. Hrana je postala glavni izvor financijskog pritiska, a Hrvatska je već prešla prosjek EU po razini cijena hrane“, priopćeno je iz ovog sindikata.

Istraživanjem cijena na terenu zapaženo je kako i dalje postoje velike razlike u cijenama istih namirnica, ovisno o lokaciji, kako na tržnicama, tako i u trgovačkim lancima. Osobito su izražene razlike u cijenama voća i povrća, svježeg mesa, mlijeka i mliječnih proizvoda. Čak i na istoj lokaciji cijene mogu varirati i do 100 posto, najčešće zbog razlike u kvaliteti i podrijetlu proizvoda. Takve okolnosti zahtijevaju dodatne napore građana koji žele usporediti cijene, obići više prodajnih mjesta i ostvariti uštedu, a pritom kupiti sve što im je potrebno i to u barem zadovoljavajućoj kvaliteti.

Važno je istaknuti kako je ove godine većina proizvoda iz Uskrsne potrošačke košarice bila obuhvaćena akcijskim ponudama, sniženjima koja su u nekim slučajevima dosezala i do 60 posto. Unatoč tomu, ukupna vrijednost blagdanske košarice i dalje je viša nego prethodne godine, navode iz ovog sindikata, što jasno pokazuje da su i proizvodi na popustu skuplji nego prošle godine. Time se potvrđuje kontinuitet rasta cijena hrane i stvara dojam da popusti više ne predstavljaju stvarnu uštedu, već samo ublažavaju percepciju poskupljenja.

„Značajnije uštede u potrošačkoj košarici moguće su isključivo uz velik trud, pažljivo planiranje i obilazak više lokacija, što za mnoge građane, osobito zaposlene obitelji te one s djecom ili starijim članovima, nije izvedivo. Čak i kad pronađu najpovoljnije proizvode, često ostaje pitanje njihove kvalitete, što dodatno otežava ionako složene svakodnevne odluke o kupnji hrane“, priopćeno je iz Nezavisnih hrvatskih sindikata.

Pixabay.com
Uskrsna jaja, Foto: Pixabay.com

Sadržaj blagdanskog stola ovaj sindikat prati od Velikog petka do Uskrsnog ponedjeljka, a potrošačku košaricu dijele na tri kategorije: skromnu, srednju i bogatiju. Sadržaj blagdanskih košarica razlikuje se po vrsti mesa i ribe te uvrštenosti i količini pojedinih kategorija proizvoda, kao što su vrste kolača, slatkiši, grickalice i pića, ali i po kvaliteti i podrijetlu.

U bogatiju košaricu uvrštene su skuplje namirnice koje se tradicionalno konzumiraju za Uskrs kao što su bakalar, teletina, janjetina i kuhana šunka, dok su u srednjoj košarici oslić, odojak i rolana šunka. U skromnoj košarici za Uskrs nalaze se jeftiniji dijelovi svinjetine te najjeftinija vrsta ribe, točnije srdela i sušena lopatica.

„Isto tako, za juhu su u bogatijoj košarici predviđeni skuplji, a time i kvalitetniji dijelovi junetine, u srednjoj jeftiniji dijelovi junetine koji se uobičajeno koriste za juhu, dok se u skromnoj za tu svrhu nalazi samo kokoš. Skromna košarica ne predviđa proizvode kao što su slatkiši, grickalice i razna pića te se isključivo temelji na osnovnim namirnicama potrebnim za promatrane dane blagdana i vrlo skromnom piću. Ona podrazumijeva i određeni veći napor pri traženju najjeftinijih namirnica, koje su često manje kvalitete“, navode iz ovog sindikata.

Bogatija košarica ove godine iznosi 435,12 eura, srednja košarica iznosi 256,47 a skromna košarica iznosi 122,76 eura. Tako je bogatija košarica ove godine skuplja za deset posto, srednja za osam, a skromna za pet posto, pokazuju podaci ovog sindikata. U iznose košarica nisu uračunati darovi za Uskrs, koji su tradicionalno skromniji nego za Božić.

Godina / PromjenaBogatija košarica (EUR)Srednja košarica (EUR)Skromna košarica (EUR)
2023.327,80203,71100,25
2024.395,55237,47116,60
2025.435,12256,47122,76
Promjena 2023.–2025. (%)+32,7 %+25,9 %+22,5 %

Razlike u odnosu na prošlu godinu

Prošle godine, Nezavisni hrvatski sindikati je izračunao da je košarica za Uskrs bila skuplja za 16 do 21 posto, ovisno o kategoriji, u odnosu na 2023. godinu.

„Iako se u javnosti ponavlja da inflacija nastavlja usporavati, pa je u veljači iznosila 2,4 posto, cijene hrane i dalje rastu osjetno više od stope inflacije, u veljači su povećane za 5,7 posto“, rekao je prošle godine na konferenciji za novinare predsjednik NHS-a Krešimir Sever.

Bogatija košarica 2024. godine tako je iznosila 395,55 eura, što je porast za 21 posto u odnosu na 2023. godinu, kada je iznosila 327,80 eura. Srednja košarica je 2024. godine iznosila 237,47 eura, što je 17 posto više nego 2023. godine, kad je bila 203,71 eura. Skromna košarica pak iznosila je prošle godine 116,60 eura, što je 16,31 posto više od 100,25 eura, koliko je iznosila 2023. godine.

Mnogi građani za blagdane neće moći nigdje putovati, niti posebno darivati najbliže, posebice ako znamo da oko 700 stotina tisuća zaposlenih u Hrvatskoj ima plaću nižu od prosječne.

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)

Popularno

Novi broj magazina „Financije.hr” donosi brojne ekskluzivne poslovne priče, intervjue i događaje iz regije i svijeta…

Komentari