Mnogi rudnici litija kojima upravljaju Kinezi nastavljaju s proizvodnjom te sirovine potrebne za baterije električnih vozila unatoč cijenama već dovoljno niskim da potaknu smanjenje proizvodnje.
Takva situacija povećava izglede za proizvodnju litija u velikim količinama i idućih godina usprkos gubicima ili malom profitu u rudnicima.
Prema izvješćima kompanija vidi se da neke posjeduju rudnike, a neke su uložile gotovinu kako bi ih zadržale u funkciji.
Vlasnici i ulagači proizvodnju nastavljaju motivirani i željom da zadrže dobre odnose s vladama, ali i zato što bi zaustavljanje i ponovno pokretanje proizvodnje stvorilo tehničke probleme, zaključuje Reuters iz razgovora s rudarskim tvrtkama, konzultantima i analitičarima.
Dosad je tek desetak proizvođača litija privremeno zatvorilo rudnika s gubicima, smanjilo proizvodnju ili odgodilo širenje.
Cijena litijevog hidroksida je pala za gotovo 90 posto od vrhunca dosegnutog u prosincu 2022. kada je iznosila 85 dolara po kilogramu. Prognoze govore da će isporuka litija ove godine narasti 25 posto i onda 15 posto u idućoj, navodi banka UBS.
Po riječima Martina Jacksona iz tvrtke za tržišne analize CRU, oko 10 posto proizvodnje je u gubicima.
Kineske tvrtke, unatoč visokim troškovima, vrlo vjerojatno neće zatvarati rudnike koje posjeduju kod kuće, u Australiji i u Africi jer su im integrirani u dobavne lance, tim više jer kineska vlada smatra strateškim sektor proizvodnje baterije i električnih vozila.
Cijena litija je zapravo narasla u 2021. i 2022. sedam puta i to je dovelo do otvaranja novih rudnika jer se očekivao snažan rast prodaje električnih vozila. Slabija prodaja od očekivane dovela je do pada cijene, ali su investicije nastavljene i prošle su godine porasle za čak 60 posto.
Pročitajte još:
Zahvaljujući kineskim ulagačima Zimbabve je u nekoliko godina postao četvrti najveći dobavljač litija na svijetu. Sva četiri tamošnja rudnika koja većinski posjeduju Kinezi imaju gubitke ili slabašan profit.
U Australiji, gdje su troškovi proizvodnje također visoki, neke tvrtke ih nastoje spustiti uz potporu proizvođača baterija ili kompenzacijom gubitaka profitabilnom proizvodnjom željeza, bakra ili nikla.