U Hrvatskoj je u 2022. godini bilo 4.996 prodajnih mjesta 45 trgovaca koje je analizirala Agencija za zaštitu tržišne utakmice (AZTN), što je za 171 prodajno mjesto ili 3,5 posto više u odnosu na 2021. godinu, pokazuju rezultati zadnjeg istraživanja tržišta trgovine na malo mješovitom robom, pretežno hranom, pićima i higijenskim proizvodima za domaćinstvo u Hrvatskoj te agencije.
Tih 45 trgovaca lani je ostvarilo 50,2 milijardi kuna prihoda, što je nominalno za 6,8 milijardi kuna ili 15,7 posto više u odnosu na 2021. godinu, prenosi Hina.
Najveći trgovac na malo mješovitom robom te je godine bio Konzum plus, s tržišnim udjelom u rasponu od 20 do 30 posto, pri čemu bilježi neznatan pad tržišnog udjela u odnosu na 2021. Lani je imao 628 prodajnih mjesta ili osam više nego godinu ranije.
Nadalje, ističu iz AZTN-a, bilježi se nastavak trenda rasta prihoda u trgovini na malo mješovitom robom članica Schwarz Grupe. Lidl u 2022. godini bilježi dvoznamenkasti rast prihoda prema relativnim pokazateljima, a tržišni udio Lidla je u rasponu od 10 do 20 posto. Druga članica Schwarz grupe, Kaufland, također bilježi rast prihoda i tržišni udio u rasponu od pet do 10 posto. Zbirno, obje članice Schwarz grupe u 2022. bilježe tržišni udio od 20 do 30 posto.
Najveći nominalni rast prihoda u trgovini na malo mješovitom robom u 2022. godini bilježe Studenac, zatim Lidl i Konzum plus, pri čemu sva tri bilježe rast u iznosu višem od jedne milijarde kuna. Slijede Plodine, Spar i Kaufland, s nominalnim rastom između 500 milijuna kuna i jedne milijarde.
Studenac je u 2022. godini po broju prodajnih mjesta, koji doseže 1.200, i dalje na prvom mjestu, no pretežno su malog formata – male prodavaonice i samoposluge, ističu iz AZTN-a.
U 2022. se bilježi i značajan rast tržišnog udjela Eurospina na nacionalnoj razini te pomak sa 17. na 13. poziciju. U promatranoj 2022. godini rast prihoda u trgovini na malo mješovitom robom bilježe i regionalni trgovci i to: Ribola, Boso, KTC, Mlin i pekare te NTL koji bilježe rast prihoda u trgovini na malo mješovitom robom u rasponu od 50 do 100 milijuna kuna, kao i neki manji lokalni trgovci, primjerice La-vor Trade i Djelo, Trgocentar, Zabok, Bakmaz, Slavonija-Bošković i Robin, čiji su prihodi porasli između 20 i 40 milijuna kuna.
“Top 10” najvećih trgovaca u 2022. su Konzum plus, Lidl, Plodine, Spar, Kaufland, Studenac, Tommy, KTC, Trgovina Krk i NTL, ističu iz AZTN-a.
Pritom navode promjene u odnosu na 2021. – Trgovina Krk po prvi je put pozicionirana u “Top 10” trgovaca na malo po ostvarenom prihodu od trgovine na malo mješovitom robom i nalazi se na devetoj poziciji. Također, Spar je skočio na četvrtu, a Studenac na šestu poziciju.
Rezultati istraživanja pokazuju kako su prosječne marže za prehrambene proizvode u 2022. godini i u razdoblju do lipnja 2023. najviše u kategoriji pekarskih proizvoda i konditorskih proizvoda, a relativno su visoke i u kategoriji svježeg voća i povrća.
Kada se uspoređuju prosječne marže u 2022. u odnosu na 2021. godinu, od osam promatranih kategorija roba, u sedam kategorija bilježi se neznatan rast prosječnih marži, dok se u kategoriji osnovnih prehrambenih proizvoda bilježi blago smanjenje prosječne marže.
Pročitajte još:
Međutim, navode iz AZTN-a, iz recentnijih pokazatelja marži za razdoblje lipanj 2023. u odnosu na pokazatelje iz 2022. godine, proizlazi zaključak o smanjenju prosječnih marži u šest promatranih kategorija roba (meso peradi i jaja, pekarski proizvodi, mlijeko i mliječni proizvodi, svježe voće i povrće, bezalkoholna pića i vode te osnovni prehrambeni proizvodi), dok su u dvije kategorije roba (meso i mesne prerađevine, konditorski proizvodi) prosječne marže u bitnome jednake kao lani.
Ipak, tu valja imati na umu da su određeni prehrambeni proizvodi obuhvaćeni Odlukom o izravnim mjerama kontrole cijena određenih prehrambenih proizvoda, ističu iz AZTN-a.
2 Odgovora
Ok je to.
Premalo.