IT sektor je u današnje vrijeme vrlo propulzivna djelatnost i samim time se uspješnim tvrtkama snažno otvara prostor za širenje poslovanja, a primjer koji daje Span u zadnje vrijeme pokazuje da potražnje izvan granica Hrvatske nikako ne manjka i da je prostor za rast gotovo pa neograničen ako se zna dobro postaviti strategiju i ciljeve.
Od prosinca prošle godine do sada Span je otvorio tvrtke u Nizozemskoj, Kazahstanu, Rumunjskoj, Poljskoj te Grčkoj s tim što se iz Grčke pokrivaju Malta i Cipar.
Uspješan nedavni plasman održive korporativne obveznice s potražnjom od 10 milijuna eura iznad ciljanog iznosa od 25 milijuna eura također potvrđuje vjeru investicijske zajednice da čelni ljudi Spana dobro rade svoj posao.
O tome kako je strategija postavljena i što se dalje može očekivati za Financije.hr govorio je član uprave zadužen za poslovni razvoj Saša Kramar.
Span je postigao snažan iskorak na inozemna tržišta u kratkom razdoblju. Koliko dugo i kako ste se za to pripremali?
Otvaranje novih tržišta sastavni je dio naše dugoročne strategije rasta. Spanova se strategija odlično uklapa u Microsoftove planove da u budućnosti radi s manjim brojem većih partnera koji, osim licenciranja, korisnicima mogu ponuditi i realizaciju kompleksnih IT rješenja. Nadalje, konsolidacija na tržištu Microsoft partnera koja se dogodila u prvoj polovici godine također nam ide u prilog jer se otvara prostor za naš daljnji rast. Mi smo prepoznali priliku i iskoristili je za daljnju internacionalizaciju poslovanja.
Naš razvoj temelji se na kombinaciji stručnosti, iskustva i sveobuhvatnog portfelja usluga. Imamo iskustvo u izgradnji i operativnom upravljanju složenim informacijskim sustavima, a iza Spana stoji tim s dokazanim kompetencijama i znanjem koje može podržati taj rast i odgovoriti na aktualne potrebe tržišta.
Jesu li, i ako jesu, u kolikoj mjeri različite usluge koje pružate na tim novim tržištima? Je li riječ o sličnom fokusu ili se mogu istaknuti određene razlike?
Svako tržište nosi svoje specifičnosti – od regulatornog okvira preko stupnja digitalne zrelosti do poslovnih prioriteta lokalnih korisnika. Unatoč tim razlikama, naš strateški fokus kao Span Grupe ostaje isti: usmjereni smo na cloud rješenja, kibernetičku sigurnost i umjetnu inteligenciju – tri ključna područja koja danas pokreću digitalnu transformaciju i čine srž najtraženijih IT usluga. Prilikom ulaska na novo tržište, uvijek krećemo od konkretnih potreba, fokusiramo se na one usluge za kojima postoji najveća potražnja i gdje lokalno tržište pokazuje manjak ponude. Na taj način osiguravamo relevantnost, brzu prilagodbu i stvaranje stvarne vrijednosti od samog početka.
Na koji način birate tržište na kojemu ćete napraviti iskorak? Kako se odvija taj proces i koliko obično traje?
Prilikom odabira tržišta vodimo se nizom parametara – od veličine i potencijala tržišta do konkretnih potreba koje prepoznajemo kroz savjete naših partnera. Posebno nam je važno postoji li snažan lokalni tim s dobrim konekcijama i kapacitetom za brzo pokretanje poslovanja. Proces je vrlo dinamičan, a mi nastojimo biti brzi, efikasni i pragmatični, bez nepotrebnog odgađanja. Svako tržište je specifično, ali naš pristup ostaje dosljedan, brzo prepoznati priliku i još brže je realizirati.
U prvom tromjesečju ove godine Span je postavio snažan skok i u poslovno-financijskim rezultatima. Prihodi su godišnje porasli 77 posto na 61,6 milijuna eura, a dobit 108 posto na 2,7 milijuna eura. Kako to objašnjavate?
Nakon razdoblja gospodarske stagnacije tijekom 2022. i 2023., uzrokovane inflacijom i globalnim geopolitičkim nestabilnostima, tržište se prošle godine počelo buditi. U IT usluge se ponovno intenzivnije ulaže, a to se reflektira i na našim financijskim rezultatima.

Smatrate li da ćete moći održati takav financijski ritam i nadalje?
Pošto smo kompanija izlistana na Zagrebačkoj burzi krajem srpnja objavljujemo rezultate za drugo tromjesečje ove godine, tako da ćete se za odgovor na ovo pitanje morati još malo strpjeti.
Donedavno je Span ostvarivao 75 posto prihoda na inozemnim tržištima. Smatrate li da će se sada taj omjer još dodatno promijeniti u korist inozemnog poslovanja?
S obzirom da se značajno širimo na niz novih tržišta, sva redom veća od Hrvatske, očekujemo da će doći do daljnjeg povećanja udjela prihoda koje ostvaruju inozemna tržišta u narednom razdoblju.
Imate li već u planovima neke nove konkretne iskorake na nova tržišta ili je praktično u prvoj polovici godine završeno jedno razdoblje intenzivnijega širenja? Kakvi su srednjoročni ili dugoročni planovi u tome smislu?
U prvoj polovici godine otvorili smo Spanova društva na novim tržištima što je zapravo tek početak našeg poslovnog rasta na tim prostorima. Aktivno se pripremamo za daljnji razvoj kroz jačanje timova i povećanje internih kapaciteta unutar grupe, nužnih za učinkovito upravljanje širenjem. U to spada i izdavanje obveznice povezane s održivošću čime smo osigurali financiranje širenja i razvoja poslovanja.
Pročitajte još:
Kako ste rekli, poslovni fokus Spana je na tehnologiji u oblaku, kibernetičkoj sigurnosti i umjetnoj inteligenciji. Je li otprilike slična potražnja za svaki od tih segmenata i planirate li neki novi iskorak u raznovrsnosti proizvoda i usluga?
Naš strateški fokus kao kompanije ostaje jasan i dosljedan: usmjereni smo na cloud rješenja, kibernetičku sigurnost i umjetnu inteligenciju. Važno je naglasiti da ta tri područja ne djeluju kao izolirane cjeline već su međusobno snažno povezana, što nam omogućuje pružanje sveobuhvatne ‘end-to-end’ usluge. Dodatnu vrijednost donosi i naša jedinstvena 24/7 podrška za sve sustave. Upravo u toj sposobnosti da isporučimo cjelovita rješenja, temeljena na znanju i dokazanim kompetencijama, leži naša najveća snaga.
2 Odgovora
Tako treba
Odlično je vidjeti kako Span povećava udio prihoda s inozemnih tržišta, što ukazuje na njihovu sposobnost širenja i konkurentnost na međunarodnoj razini.