Problemi u automobilskoj industriji: Zaposlenici Fordovih tvornica u Kölnu najavili štrajk

Pixabay.com
Ford, Foto: Pixabay.com

Radnici u dvije tvornice američkog proizvođača automobila Forda u Kölnu, utemeljene 1930. godine, spremaju se po prvi put stupiti u štrajk u znak prosvjeda protiv planiranog gašenja radnih mjesta, objavio je sindikat IG Metall. Trebali bi obustaviti rad od srijede ujutro do kraja noćne smjene u četvrtak ujutro.

Uprava tvrtke planira do 2027. godine ukinuti 2.900 radnih mjesta u Kölnu. Sindikati optužuju šefove Forda da su postupili bez koncepta i tako doveli u pitanje opstanak Fordovog njemačkog ogranka.

IG Metall je jedan od najmoćnijih njemačkih sindikata koji predstavlja radnike u različitim proizvodnim sektorima, a zalaže se za kolektivni ugovor koji predviđa visoke otpremnine za radnike i njihovu financijsku sigurnost. Pregovori između dviju strana su zapeli, što je dovelo do toga da je IG Metall prošli tjedan provede prvo izjašnjavanje radnika, u kojem je čak 93,5 posto članova sindikata glasalo za prosvjed kako bi se povećao pritisak na menadžment.

“Vrijeme je da poslodavac poduzme korake i pronađe opće rješenje za radnike u Kölnu”, rekao je voditelj radničkog vijeća u njemačkom ogranku Forda Benjamin Gruschka. Međutim, mogućnosti vodstva Fordove njemačke podružnice su ograničene budući da u konačnici sve ovisi o američkoj matičnoj tvrtki.

Od 11.500 Fordovih zaposlenika u Kölnu, približno 4.500 radi u proizvodnji, a 3.500 u razvoju proizvoda, navodi sindikat. U centru za rezervne dijelove zaposleno je oko 1.700 ljudi, a ostatak u administrativnim i drugi odjelima. Utjecaj štrajkova vjerojatno će biti značajan, budući da su zaposleni uglavnom članovi sindikata, a među njima vlada velika ogorčenost zbog trenutačne situacije.

Fordov europski ogranak već dugo bilježi gubitke, a 2023. godine obustavljena je proizvodnja Forda Fieste, malog automobila koji se proizvodio u Kölnu i u početku je bio vrlo uspješan, prenosi Hina. Ford tamo trenutačno proizvodi dva električna automobila čija je prodaja znatno ispod očekivanja, unatoč ulaganjima u iznosu od gotovo dvije milijarde eura. Prema službenim podacima, Fordovi modeli činili su tek 3,5 posto novoregistriranih automobila u Njemačkoj prošle godine, u usporedbi s pet posto u 2022. godini.

Podružnica Forda u Kolnu, Foto: Wikimedia Commons

Iako će Fordove tvornice dobiti financijski poticaj u iznosu od nekoliko stotina milijuna eura od američke matične tvrtke za daljnja ulaganja u razdoblju od četiri godine, stručnjaci iz autoindustrije smatraju da je to premalo. Prema stručnjaku za autoindustriju, Ferdinandu Dudenhoefferu, budućnost Forda u Europi ne izgleda dobro.

“Situacija je loša. Ford je premalen u segmentu osobnih automobila da bi mogao profitabilno poslovati u Europi. To je sada slučaj i vrlo vjerojatno će tako ostati i u budućnosti. Ford se smanjuje i smanjuje. Sada je toliko malen u Europi da nema smisla nastaviti poslovati u sadašnjoj situaciji”, rekao je direktor Centra za automobilska istraživanja iz Bochuma.

Prema Dudenhoefferu, postoje dva rješenja za Fordove europske probleme. Jedna opcija bi bila da američka matična tvrtka proda svoje europsko poslovanje s automobilima kako bi se riješila problema. Proizvodnja automobila mogla bi ostati u Kölnu, ali bi odjel za razvoj i administrativni odjeli prešli kupcu. Druga opcija bila bi osnovati zajedničku tvrtku s drugim proizvođačem automobila i time postići veće količine te niže troškove. Tako bi Ford Europe mogao konačno postati konkurentan, rekao je stručnjak, predlažući francuskog proizvođača automobila Renaulta kao jednog od mogućih partnera.

Iako će ovo biti prvi štrajk Fordovih radnika u Kölnu, nije prvi u Europi. Naime, prošle godine je više od 1.000 zaposlenika ove tvrtke u Ujedinjenom Kraljevstvu štrajkalo zbog plaća i promjena ugovora, prenosi BBC. Tražili su trajno povećanja plaća, a Ford im je ponudio samo jednokratnu isplatu za 2024. godinu.

Pixabay.com
Ford, ilustracija, Foto: Pixabay.com

U 2023. godini su pak radnici u SAD-u organizirali veliki štrajk, a po prvi put u povijesti istovremeno su štrajkali radnici Forda, General Motorsa i Stellantisa te se prosvjed proširio i na Kanadu. Uslijedio je nakon što je sindikat postavio zahtjeve za povećanje plaća, beneficije i zaštitu radnih mjesta za svoje članove.

S obzirom na to da su sva tri proizvođača automobila prijavila rekordnu ili skoro rekordnu dobit u toj godini, sindikat je pokušavao povratiti mnoge pogodnosti kojih su se bili prisiljeni odreći prije više od 10 godina kada su tvrtke bile u nedostatku novca i na rubu bankrota.

Oko 16.600 Fordovih radnika sudjelovalo je u štrajku, a situacija u ovoj tvrtki primirila se kada je uprava Forda pristala da svoje zaposlenike do 2028. godine plaća najmanje 25 posto više, prema CNN-u. Kasnije su i drugi proizvođači postigli potrebne dogovore sa svojim zaposlenicima.

Prošle godine je u njemačkoj automobilskoj industriji zabilježen još jedan štrajk, ali u Volkswagenovim tvornicama. Prosvjedovalo je nekoliko tisuća ljudi jer je tvrtka tražila smanjenje plaća za 10 posto tvrdeći da mora smanjiti troškove i povećati profit kako bi obranila tržišni udio. U suprotnom je prijetila zatvaranjem tvornica po prvi put od osnutka, prenosi Reuters.

U istoj godini zabilježen je i zanimljiv način prosvjeda radnika u Audijevoj tvornici u Bruxellesu. Naime, ukrali su oko 200 ključeva automobila, kako bi od uprave osigurali objašnjenje o budućnosti tvornice, piše agencija dpa.

Audi je u srpnju 2024. objavio da zbog slabe potražnje za svojim električnim modelom Q8 e-tron, koji se proizvodi u belgijskoj tvornici, ne može isključiti njeno zatvaranje. Zbog toga su zabrinuti zaposlenici organizirali nekoliko prosvjeda u prošloj godini.

3 Odgovora

  1. Nadam se da će obje strane uspjeti postići dogovor koji će zadovoljiti potrebe svih uključenih.

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)

Popularno

Novi broj magazina „Financije.hr” donosi brojne ekskluzivne poslovne priče, intervjue i događaje iz regije i svijeta…

Komentari