U mnogim državama Europe zakoni u pogledu zimske opreme vozila vrlo su različiti. U većini njih ova je obveza datumski određena a kod pojedinih je obavezna zimska oprema na snazi kad su zimski uvjeti na cestama, odnosno kad je na kolniku snijeg, ugaženi snijeg ili u slučaju poledice.
Ipak, zajedničko većini europskih država jest i standard da zimsku opremu čine četiri zimske gume, ili, kako je definirano u pojedinim državama, pod zimskom opremom dopuštene su i četiri ljetne gume, minimalnog utora do četiri milimetra s lancima za snijeg u prtljažniku.
Hrvatska ima propisanu obveznu zimsku opremu na cestama, koja počinje od 15. studenog. Ta će obveza trajati do 15. travnja iduće godine, a radi uštede mnogi pokušavaju prezimiti na ljetnim gumama.
No, obvezna uporaba zimske opreme odnosi se na sve vrste motornih vozila bez obzira na vremenske uvjete i stanje kolnika, izuzev vozila oružanih snaga Republike Hrvatske. Kazna za one koji nemaju zimsku opremu je od 130 eura pa na više.
Pod zimskom opremom motornih vozila kategorije čija najveća dopuštena masa nije veća od 3,5 tona, podsjećaju iz Hrvatskog autokluba, podrazumijevaju se četiri zimska pneumatika (M+S) ili četiri ljetna pneumatika s najmanjom dubinom profila od četiri milimetra i lancima za snijeg, pripravnim na postavljanje na pogonske kotače.
Zimska oprema za autobuse podrazumijeva lance na pogonskim pneumaticima ili zimske pneumatike (M+S) postavljene na pogonske kotače. Autobusi i teretna vozila koja zbog tehničkih razloga ne mogu postaviti lance na pogonske kotače moraju imati zimske gume (M+S) na pogonskim kotačima, navode u HAK-u.
U vodećoj tvrtki u Hrvatskoj za distribuciju pneumatika i naplataka za vozila svih vrsta, Vulkalu, koji su i uvoznici te distributeri poznatih svjetskih proizvođača guma kao što su Goodyear ili Dunlop, za Financije.hr kažu da građani ovih dana, masovno mijenjaju ljetne gume i stavljaju obveznu zimsku opremu.
Gume su, kako nam je rekla voditeljica marketinga Vulkala, Vedrana Radetić, nešto skuplje ove godine. No, hrvatski građani na gumama ipak nisu odlučili štedjeti, ističe Radetić, te vozači većinom biraju novi set guma, odnosno kupuju četiri nova pneumatika što je i preporučljivo.
“Gume nisu znatno poskupjele tijekom godine, no očekuje se povećanje cijena između 3-5 posto nastupom uredbe o krčenju šuma, točnije potvrde o dužnoj pažnji proizvođača guma kojom se potvrđuje da sirovina ne potječe sa iskrčenog zemljišta i nije uzrokovala propadanje šume. Gumama bez te potvrde bit će zabranjena prodaju na tržištu Europske unije”, kazala je Radetić za naš portal.
Usprkos nešto višim cijenama, Radetić ističe kako interes za zamjenom guma ne jenjava.
“Interes za gumama nije minuo, naprotiv, i dalje je iznadprosječno visok, u ovom trenutku u Vulkalovim prodajno-servisnim centrima odrađujemo više od 1.400 vozila dnevno, a potražnja je barem dvostruka”, istakla je Radetić.
Vožnja s ljetnim gumama u zimskim uvjetima svojevrsni je rulet na kotačima, podsjećaju iz HAK-a a gume su jedan od najvažnijih dijelova vozila, budući da posreduju između automobila i ceste, presudne su za sigurnost. Ljetna guma po snijegu nema učinak kao zimska a njome se produljuje i zaustavni put, što može biti opasno.
Kod temperature od -10°C, automobil s ljetnim gumama, pri brzini od 60 km/h zaustavit će se nakon 55 metara, dok će se automobil koji na kotačima ima zimske gume zaustaviti nakon 44 metra. Na nižim temperaturama put kočenja još je duži, napominju iz HAK-a.
Iz Hrvatskih autocesta (HAC) su priopćili i da su zimske ekipe spremne, naročito na zimskim dionicama u Lici i Gorskom kotaru gdje je zimska služba na snazi već mjesec dana, od 15. listopada. Na svim ostalim autocestama radnici u zimskoj službi spremni su od 1. studenog i rade 24 sata svakodnevno za vrijeme trajanja zimskog održavanja autocesta.
Pročitajte još:
Hrvatske autoceste trenutno u solanama imaju nešto više od 13 tona posipala, međutim na
raspolaganju je još oko 44 tona posipala koje od dobavljača uzimamo prema potrebi. Spremno je 773
radnika, te 200 teretnih, specijalnih vozila i traktora angažiranih u zimskoj službi koji održavaju 28,6
milijuna m2 asfaltnih površina.
Kao i svake godine, priopćeno je iz HAC-a, u zimskom periodu privremeno se zatvaraju odmorišta na manje frekventnim dionicama autocesta i to u razdoblju od 04.11. 2024. do 18. 04. 2025. Ove godine na autocesti A1 zatvoreno je odmorište Jezerane, Pristeg, Sitno, Radošić i Dusina te na autocesti A5 odmorište Strossmayerovac i Andrijevci.
VULKAL d.o.o.
Samoborska Cesta 310, 10000, Zagreb, Hrvatska
60.134.685,57 (2023)
285 (2023)
7 Odgovora
Samo letnja guma je guma. Ostalo ne priznajem.
Već danima čekam da dobijem termin kod vulkanizera.
Sreća pa imam nove od prošle zime, inače bi me i ove godine opeljušili vulkanizeri
Sad ce biti velika guzva, a cijene rastu, gume se moraju promjeniti
Nista cudno
Samo budale voze s ljetnim gumama po zimi
Dobro je znati