Hrvatske autoceste napokon su raspisale natječaj za dogradnju trećeg prometnog traka na zagrebačkoj obilaznici, točnije na dijelu od čvora Jankomir do čvora Lučko. Sam natječaj vrijedan je preko 40 milijuna eura, a o njemu smo pisali još dok je bio u fazi javne rasprave.
Širenjem obilaznice u planu je ubrzati i olakšati promet, posebno teretni koji se kreće prema granici sa Srbijom. U ovom, tek prvom u planiranih nizu natječaja, proširit će se oko četiri i pol kilometara obilaznice kojom dnevno prolazi preko 60.000 vozila.
HAC, u natječajnoj dokumentaciji, ovako objašnjava potrebu za širenjem obilaznice:
“Budući da na postojećim objektima nije moguće statički dokazati stabilnost i trajnost objekata s 3 prometna traka (bez zaustavnog traka) sukladno danas važećoj regulativi unatoč eventualnim prostornim mogućnostima (širina objekta s 3 prometne trake, bez zaustavnog traka), proizlazi da je jedino moguće rješenje realizacije 3 prometna traka, izgradnja novih objekata, te se iz tog razloga svi objekti u trupu obilaznice predviđaju s profilom tri vozna traka i zaustavnim trakom za svaki smjer/kolnik.”
Glavna karakteristika projekta je proširenje postojećeg kolnika na šest traka, što će omogućiti bolje odvijanje prometa i smanjiti gužve, posebno u vršnim satima. Radovi će obuhvatiti ne samo izgradnju novih voznih trakova, već i rekonstrukciju postojećih objekata, kao što je most “Dubava”, koji će biti zamijenjen novim, modernim mostovima za svaki smjer vožnje. Novi mostovi projektirani su kao armiranobetonske okvirne konstrukcije s rasponom od 18,9 metara, a njihova izvedba planirana je u dvije faze kako bi se izbjeglo prekidanje prometa.
Projekt također uključuje izgradnju potpornih zidova na mjestima gdje trasa prolazi blizu susjednih parcela, kako bi se osigurala stabilnost nasipa. Zidovi će biti izvedeni u obliku slova “L” s ukupnom visinom od 2,9 metara, a na vrhu će biti pričvršćeni stupovi za zaštitu od buke.
Čvorišta i prilagodba prometne infrastrukture
Postojeća čvorišta “Zagreb zapad” i “Lučko” zadržat će svoju funkciju, ali će biti prilagođena novoj širini kolnika. Trakovi za ubrzavanje i usporavanje prilagođavat će se novom trećem traku, dok će se na čvoru “Zagreb zapad” izvesti dodatni uljevni i izljevni trakovi prema njemačkim smjernicama za autoceste. Na čvoru “Lučko” predviđena je prilagodba prometne signalizacije, dok se za smjer Lučko–Buzin predviđa vođenje treće trake po postojećem servisnom kolniku.
Zaštita okoliša i odvodnja
Zbog položaja dionice u III zoni sanitarne zaštite izvorišta Stara Loza i Mala Mlaka, projekt predviđa zatvoreni sustav odvodnje. Umjesto klasičnog sustava s rigolima i cijevima, planira se postavljanje linijske odvodnje s betonskim cijevima s prorezom, koje će se točkasto ispuštati u separatore smještene u proširenjima bankine. Pročišćena voda iz separatora odvodit će se u obližnje vodotoke, uz prethodni dogovor s Hrvatskim vodama. Na dionici će biti postavljeni obostrani separatori na četiri slivne površine, kako bi se osiguralo učinkovito upravljanje oborinskim vodama.
Zaštita od buke i sigurnost prometa
Jedna od ključnih mjera projekta je zaštita od buke, koja će se ostvarivati izgradnjom akustičnih barijera duž trase. Analiza širenja buke pokazala je da 36 stambenih objekata u okolici trase zahtijeva zaštitu, a širina pojasa maksimalno dopuštene razine buke od 50 decibela doseže do 680 metara od osi ceste. Za zaštitu od buke planirano je postavljanje zidova od čeličnih profila s vertikalnom ispunom od armiranobetonskih pločica, visine od 1,5 do 5 metara. Na mjestima gdje zaštita barijerama nije moguća, predviđena je pasivna zaštita, poput pojačane akustične izolacije prozora i vrata.
Sigurnost prometa osigurat će se postavljanjem zaštitnih odbojnih i žičanih ograda, kao i modernizacijom prometne signalizacije. Prometni znakovi i oznake na kolniku prilagođavat će se novim uvjetima, a predviđena je i ugradnja prometnih znakova promjenjive obavijesti, koji će vozače informirati o vremenskim uvjetima, zastojima ili drugim opasnostima.
Pročitajte još:
Kako bi se osiguralo nesmetano odvijanje prometa tijekom radova, projekt predviđa privremenu regulaciju prometa u tri faze. U prvoj fazi, promet će biti djelomično preusmjeren na južni kolnik, dok će se u drugoj fazi radovi odvijati na južnom kolniku, a promet će biti preusmjeren na sjeverni. Treća faza uključuje završne radove na sjevernom kolniku, uz potpuno preusmjeravanje prometa na južni kolnik. Brzina kretanja vozila tijekom privremene regulacije prometa ograničena je na 80 kilometara na sat.
Projekt uključuje i rekonstrukciju postojeće cestovne rasvjete, koja će biti zamijenjena visoko učinkovitim LED svjetiljkama. Nova rasvjeta osigurat će bolju vidljivost i smanjenu potrošnju energije, dok će napajanje i upravljanje rasvjetom biti integrirano u postojeći sustav. Za potrebe napajanja novih objekata i opreme, planirana je izgradnja novih transformatorskih stanica, uz mogućnost pričuvnog napajanja iz diesel agregata.