Pjero Zekan, Orgula: Lošiji urod nema većeg utjecaja na cijene maslinovog ulja u Hrvatskoj

Pixabay.com/congerdesign
Maslinovo ulje, ilustracija, Foto: Pixabay.com/congerdesign

U posljednje vrijeme sve češće se piše kako cijena maslinovog ulja u Hrvatskoj raste, dok u većini konkurentskih mediteranskih zemalja pojeftinjuje.

Da li je zaista tako i koji su razlozi za Financije.hr je objasnio Pjero Zekan, direktor Orgule, splitske tvrtke čija su se maslinova ulja okitila brojnim međunarodnim priznanjima.

“Prošla i pretprošla godina donijele su povijesno visoke cijene maslinovog ulja u Europi, posebno na Mediteranu, zbog izuzetno slabog uroda dvije godine zaredom uzrokovanog sušom u Španjolskoj, Italiji i Grčkoj. Na početku prošle godine, 2024., zabilježili smo najviše cijene otkupa sirovine otkako kupujemo na veliko – čak preko devet eura po kilogramu ekstra djevičanskog maslinovog ulja. U isto vrijeme, otkupna cijena u Hrvatskoj kretala se 2023. između devet i 10 eura po kilogramu, dok je 2024. ostala na otprilike devet eura. Dakle, cijena se nije dodatno povećavala. Cijene maslinovog ulja u Europi, Europskoj uniji ili na Mediteranu otprilike su standardne cijene oko 3,5 eura otkupa sirovine po kilogramu zato što se prvenstveno radi o velikim plantažnim uzgojima na kojima se odvija strojno branje i velika količina maslina i maslinovog ulja zasigurno ima i nešto niže cijene nego što su u Hrvatskoj, jer je takva ekonomija. Što se tiče Hrvatske, zbog ručnog branja malih parcela, visokih troškova rada i ostalih faktora imamo vrlo male količine. Proizvodnja je relativno skupa, ali nadoknađujemo sve s kvalitetom. Kvaliteta u Hrvatskoj u prosjeku je puno veća nego što je primjerice u Španjolskoj”, uvodi nas u priču Zekan.

Količine maslinovog ulja u Hrvatskoj, dodao je, nedostatne su za naše potrebe i taj dio generira veće prodajne cijene što se onda primjećuje na policama.

“To je osnovni razlog, a smatram da je i sada, nakon vrlo dobre berbe u 2024., došlo do značajnog pada cijena u nabavi u Europskoj uniji – za oko 50 posto, što se sada odražava i na niže cijene u trgovačkim lancima i na policama. Što se tiče Orgule, cijena hrvatskog ulja također je pala, ne toliko drastično, stoga na ovo pitanje ne mogu reći da su cijene hrvatskog ulja kod nas rasle. Činjenica da nam se javlja veći broj maslinara/proizvođača koji žele prodati dodatne količine domaćeg ulja sugerira da imaju viškove koje ne mogu prodati standardnim kanalima, odnosno da prodaja ne ide kako su planirali”.

Izvještaj Eurostata, objavljen u veljači, pokazivao je da su cijene maslinovog ulja dosegnule povijesno visoke razine. Naš sugovornik ističe kako je u tom trenutku doista tako i bilo, ali se situacija u međuvremenu promijenila.

“U 2025. godini cijena maslinovog ulja drastično je pala te porasta nema. Sve to pokazuje Eurostat i u Europskoj uniji, ali i u Hrvatskoj je ta cijena niža nego što je bila prošle godine. Radi se o izvještaju iz drugog mjeseca 2024. koji govori o rastu cijena na povijesno najviše razine. To je bilo i točno tada. Berba 2024/25 je bila jako dobra na Mediteranu, tako i u Hrvatskoj, te imamo pad cijena od 50 posto na EU tržištu te blagi pad cijena domaćeg maslinovog ulja. Cijene na policama trgovaca u Hrvatskoj su također osjetno pale, od 30 do 50 posto”.

Rekordna pojeftinjenja maslinovog ulja zabilježena su u Portugalu i Španjolskoj, od 43, odnosno 55 posto. Kraj prošle godine, kaže Zekan, bio je izuzetno dobar u Španjolskoj, koja je ujedno i najveći svjetski proizvođač, kao i u drugim mediteranskim zemljama. Čak 95 posto svjetske proizvodnje dolazi s Mediterana pa upravo urod na tom području diktira cijenu na svjetskom tržištu u sljedećoj godini. Godine 2022. i 2023. bile su iznimno loše, odnosno cijene su tada bile ekstremno visoke. Kraj 2024. bio je dobar – osobito sam završetak godine. Nakon dobrog uroda i većih količina sirovine na tržištu, cijena logično pada.

“Kod nas ta osjetljivost na količine nije toliko izražena jer Hrvatska proizvodi tek polovinu svojih potreba, a turistički sektor na kućnom pragu uspijeva plasirati sve ili veći dio tih količina. Stoga lošiji urod u Hrvatskoj ne utječe značajno na rast ili pad cijena”.

Pjero i Nataša Zekan, Foto: Promo

Zbog svega navedenog nameće se pitanje mogu li razlike u cijenama ugroziti konkurentnost hrvatskih proizvođača na europskom tržištu?

“Cjenovni dio definitivno jest osjetljiv u segmentu koji govori o nekakvim prosječnim kupcima, supermarketima i slično. Međutim, hrvatski proizvodi ovdje nisu prisutni već više govorimo o premium segmentu. Realno gledajući, vrlo malo se izvozi, tako da konkurentnost u kontekstu cijene nikad nije ni bila hrvatska prednost maslinovog ulja, niti treba biti. Mi ciljamo, što se tiče premium segmenta, niše koje prepoznaju kvalitetu”, kazao je Pjero Zekan, otkrivši kako Orgula upravo prisustvuje sajmovima u inozemstvu.

“Bili smo u Dubaiju, sad idemo na ANUGA sajam u Köln, bili smo i u Parizu – SIAL, te PLMA Amsterdam. Promoviramo hrvatsko maslinovo ulje u segmentu premium proizvoda, kao kvalitetno, ručno brano, prerađeno u prvih 24 sata, sa zdravim plodovima masline koje u tom slučaju daju vrhunska maslinova ulja. U kontekstu konkurentnosti, naša proizvodnja ne može konkurirati količinama ni cijenama – snaga nam je isključivo u visokoj kvaliteti. Cijena je ipak u drugom planu. Svakako treba voditi računa da ostanemo unutar određenih okvira, jer dobra ulja imaju i Grci i Španjolci – zato moramo biti prisutni u premium segmentu”.

S obzirom da je cijena sirovine u protekle dvije godine rasla, Orgula je, kao i svi drugi, podizala cijene svojih proizvoda. Cijene maslinovog ulja, pri čemu govorimo o baznim uljima poput ekstra djevičanskih, u jednom su trenutku na policama u Hrvatskoj koštale 16,17 eura, što je ekstremno skupo. Međutim, s padom cijena sirovine su i cijene u maloprodaji padale u trgovačkim lancima i sad se litra ulja ponovno može pronaći za ispod 10 eura što je, po mišljenju direktora Orgule, korektna i kvalitetna cijenom za kategorije ekstra djevičanskog ulja.

“Orgula u tom segmentu sve prati, i to potvrđuju i naši rezultati gdje smo ponovno tržišni lider u retailu u Hrvatskoj u 2024. po Nielsenu. Brendom, znanjem, iskustvom i kvalitetom proizvoda uspijevamo se prilagoditi tržišnim uvjetima i ostvarivati napredak”, rekao je.

Za kraj, pitali smo ga i o izlasku na nova tržišta, što su najavljivali prošle godine.

“Orgula je od prošle godine izašla na tržište Poljske, Njemačke i Francuske, a od prije smo prisutni na tržištu Bosne i Hercegovine i Slovenije. Stoga, ekspanzija i nastavak našeg strateškog plana jest da širimo poslovanje na sva europska tržišta te da tražimo niše tržišta koje prihvaća premium proizvode. Tako smo bili u Dubaiju, kako bismo promovirali našu Grand Selection liniju. U svakom smo slučaju opredijeljeni i nastavljamo takvim pristupom. Prisutna je kvaliteta hrvatskih ulja, no s druge strane ne možemo tome pristupati tako da smo duplo skuplji od najskupljeg ulja na tržištu. Definitivno moramo voditi računa o kvaliteti, ali i o cjenovnim elementima. Svakako nećemo biti najjeftiniji, ali ako postoje premium izvrsna ulja iz Španjolske, Grčke i Tunisa koje koštaju 15, a naša koštaju 25 eura, vrlo ćemo ih teško prodavati u značajnijim količinama.

Tu i tamo će se nešto prodati, ali jednostavno moramo shvatiti da s izrazito visokim cijenama ne možemo biti konkurentni niti u premium segmentu. Smatram da mora postojati jedan dio koji se zove okrupnjavanje određenih kapaciteta jer definitivno u ovakvom organiziranom maslinarstvu, naši nasadi, koje imamo, u većini slučajeva ne dozvoljavaju tu konkurentnost. Moramo imati veće nasade koji će se i dalje brati ručno, ali gdje će onda imati veće količine i biti konkurentniji, a kvalitetu ćemo zadržati na najvišem nivou”, smatra Pjero Zekan.

Jedan odgovor

  1. Maslinovo ulje naših proizvođača daleko je kvalitetnija nego uvozna ulja, uvijek nastojim birati ulja od malih proizvođača pa makar i po većoj cijeni.

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)

Popularno

Novi broj magazina „Financije.hr” donosi brojne ekskluzivne poslovne priče, intervjue i događaje iz regije i svijeta…

Komentari