Otvaranje fizičke trgovine kineskog Sheina u Parizu otvara brojna pitanja za budućnost robnih kuća

Zgrada robne kuće BHV u pariškoj četvrti Marais s logotipom kineskog brenda Shein, na otvaranju prve fizičke trgovine Sheina; Pariz, Francuska; 5. studenog 2025. Foto: EPA/Teresa Suarez

Nedavno otvaranje prve fizičke trgovine popularne kineske aplikacije Shein u robnoj kući BHV u Parizu dodalo je i političke faktore već postojećim problemima koji godinama muče robne kuće i kojima sve masovniji prelazak kupaca na online kupovinu i tzv. ultra-brzu modu predstavljaju egzistencijalnu prijetnju.

Početkom ovog mjeseca kineski Shein – globalno poznat kao trgovina za ultra-jeftinu odjeću – otvorila je svoju prvu fizičku trgovinu, u robnoj kući BHV u ulici Rivoli u središtu Pariza, što je odmah naišlo na negodovanje francuskih političara i trgovaca, koji kažu da Sheinov poslovni model prodaje ultra-jeftine ultra-brze mode šteti poznatim francuskim lokacijama za šoping.

Za BHV, koji je poznat po širokom rasponu robe koju nudi kupcima, taj potez bio je pokušaj privlačenja mlađe klijentele, koja sve manje odlazi u fizičke trgovine i sve više kupuju preko internetskih platformi kao što je Shein, gdje nabavljaju sve od kozmetičkih proizvoda do odjevnih predmeta.

Veliki rast internetske maloprodaje pogoršao je probleme robnih kuća širom svijeta, i mnoge od njih se još uvijek pokušavaju oporaviti od velikog pada fizičke potrošnje u vrijeme pandemije Covida-19.

“Prije su naši glavni konkurenti bile druge velike lokalne robne kuće. A onda je došla konkurencija u obliku internetskih stranica… U posljednje vrijeme imamo pred sobom novu međunarodnu prijetnju, u obliku ultra-brze mode, tj. trgovina koje mogu iskopirati dizajnersku odjeću u roku od samo tri tjedna, i onda je ponuditi kupcima za manje od 10 posto originalne cijene,” rekla je za Reuters Laetitia Henry, direktorica robne kuće Printemps Haussmann u Parizu.

U SAD-u nekoć moćan lanac robnih kuća Macy’s najavljuje zatvaranje trgovina, dok Saks Global – holding kompanija koja u vlasništvu drži elitni lanac Saks Fifth Avenue – planira prodaju nekih manjinskih udjela u drugim kompanijama, kako bi smanjio sve veće dugove.

Société des Grands Magasins (SGM), koji je prije dvije godine kupio BHV od grupacije Galeries Lafayette, nada se da će partnerstvo sa Sheinom biti neka vrsta inovacije koja će pomoći robnoj kući da u takvim okolnostima opstane. Iz SGM-a kažu da je promet u robnoj kući BHV skočio za 50 posto na dan kad se u njoj otvorila trgovina Sheina, te da je čak četvrtina kupaca koji su kupovali u Sheinu također nešto kupila i u drugim trgovinama u BHV-u.

Pixabay.com
Odjeća, Foto: Pixabay.com

Iz Sheina su prošlog mjeseca rekli da je Francuska – globalno najveće modno tržište – “prirodan izbor” za testiranje modela fizičkih trgovina, te da mu internetska prodaja omogućava da precizno predvidi što potrošači na pojedinom tržištu žele.

Drugi veliki francuski lanci robnih kuća, kao što su Printemps, Galeries Lafayette i Le Bon Marché (u vlasništvu koncerna LVMH) pokušale su privući kupce pozicioniranjem fizičkih trgovina kao destinacija koje promviraju životni stil, pa primjerice nude personalizirana luksuzna iskustva kako bi privukle više kupaca.

Le Bon Marché redovno priređuje događaje u svojim robnim kućama, poput koncerata i plesova, dok Printemps nudi elitne večere, kozmetičke tretmane, a u blagdansko vrijeme imaju u trgovini postavljeno klizalište. “Ideja je da se uvijek klijentima pruži neki razlog za dolazak u trgovinu,” kaže Henry.

Lanac Galeries Lafayette potrošio je više od 100 milijuna eura u renovacije svojih robnih kuća u vrijeme pandemije, između ostalog i u obnovu staklene kupole njihove svjetski poznate glavne pariške trgovine, kako bi privukli više posjetitelja i povećali fizički promet u odnosu na predpandemijsku 2019. godinu.

No, trgovine iz srednje kategorije, koje se muče s prilagodbom takvoj situaciji i kojima je teško otkinuti dio kolača sad već prenatrpanog tržišta luksuznih događaja, pozorno će promatrati publicitet kojeg je Shein stvorio za BHV, kaže Selvane Mohandas du Ménil, direktor Međunarodne udruge robnih kuća (IADS).

Ključno pitanje za trgovce jest koliko će se dodatni promet i potrošnja zbog otvaranja Sheina preliti i na druge trgovine u istoj robnoj kući. Zakašnjela plaćanja brendovima u BHV-u već su dovela do nestašice nekih proizvoda, što ugrožava prodaju i zbog čega su zaposlenici robnih uća zabrinuti za svoja radna mjesta, rekli su prošli mjesec iz sindikata.

Ukupan fizički maloprodajni promet još uvijek je ispod razine na kojoj je bio prije pandemije, a u prvih devet mjeseci ove godine porastao je za samo 0,2 posto, priopćila je francuska sektorska udruga Alliance du Commerce.

“Svaki dan slušamo kako fizička maloprodaja umire, svaki dan nam kažu da su u pitanju tisuće radnih mjesta,” rekao je predsjednik SGM-a Frederic Merlin za francuski TV kanal BFM na dan otvaranja Sheinove fizičke trgovine. Merlin je rekao da su kritike opravdane, ali da je “pokušaj pomaka naprijed bolje rješenje,” ustvrdivši da bi trgovci trebali isprobati nove modele, kao što je dovođenje Sheina.

SGM je u međuvremenu odgodio otvaranje još pet fizičkih trgovina Sheina u robnim kućama širom Francuske, radi “prilagodbe marketinške strategije.” Kada je Shein otvorila svoja vrata, nekim kupcima su cijene bile previsoke.

Te su trgovine bile brendirane kao Galeries Lafayette na temelju franšiznog ugovora – ali će ubuduće nositi ime BHV nakon što je Galeries Lafayette raskinuo ugovor sa SGM-om. Istovremeno, gradska uprava Parizu priopćila je da neće dopustiti BHV-u da ove godine priređuje božićne događaje na otvorenom zbog “vrlo kontroverznog konteksta.”

Kada je otvoren Sheinov pariški dućan francuske vlasti su privremeno zabranili Sheinovu internetsku stranicu u Francuskoj nakon što su se na njoj u prodaji našle seksualne lutke koje nalikuju djeci. Shein je potom povukao iz prodaje sve ilegalne proizvode, pa je suspenzija obustavljena.

Reakcija na Shein također je utjecala i na europsko odlučivanje o uvođenju carina na pakete male vrijednosti, što bi trebalo u Europskoj uniji stupiti na snagu do 2026. Takva mjera će značajno naštetiti kineskim trgovcima na malo kao što su Shein i Temu, nakon što je slično ukidanje tzv. de minimis odredbe već stupilo na snagu u SAD-u.

“Hoće li dolazak Sheina doista pokrenuti veći fizički promet u robnim kućama… ili je otvaranje Sheina samoubojstvo? To je trenutno najveće pitanje, na koje svi sada čekaju odgovor,” rekao je Mohandas du Menil.

Jedan odgovor

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)

Popularno

Novi broj magazina „Financije.hr” donosi brojne ekskluzivne poslovne priče, intervjue i događaje iz regije i svijeta…

Komentari