Novi sustav naplate cestarine nudit će korisnicima mogućnost naplate uz pomoć ENC uređaja ili automatsko očitavanje registracije putem kamere, a trebao bi biti u funkciji nakon ljeta 2026. godine, rečeno je tijekom potpisivanja ugovora za izradu novog sustava naplate cestarine. Ugovor je vrijedan 80 milijuna eura a financirat će se sredstvima iz Nacionalni plan oporavka i otpornosti (NPOO).
Nova naplata cestarine obuhvatit će cjelokupnu mrežu autocesta u Hrvatskoj, najveći dio pod upravljanjem Hrvatskih autocesta, ali i koncesionara Bina-Istre i Autoceste Zagreb – Macelj, čime će se na cijelom području Hrvatske implementirati jedinstven sustav naplate.
Postojeći sustav naplate cestarina – stop and go – postoji od 2006. godine, prenosi Hina, a novi sustav podrazumijeva nemjerljivo brži protok vozila bez zaustavljanja.
Na autoceste će se, nakon što se implementira novi sustav, moći na dva načina: s pomoću ENC uređaja kao i do sada, ili putem prijave vozila putem ALPR-a, automatskog očitanja registarskih oznaka putem kamera. Za kontrolu će biti zaduženo 208 naplatnih točaka, koje će biti na autocestovnim čvorovima.
“Radi se o portalima koji će biti opremljeni kamerama i antenama koje će omogućiti naplatu i kontrolu plaćanja cestarine”, rekao je Hrvoje Dorčić iz HAC-a.
Predviđena je i nabava i opremanje 74 mobilne jedinice koje će također biti u funkciji naplate cestarine, a imat će uz ostalo kamere i lasere. U planu je i 140 staza za brzu registraciju vozila, za korisnike koji nisu registrirani na jedan od mogućih predviđenih načina. Testiranje sustava trajat će četiri mjeseca kada će istovremeno raditi novi i sadašnji sustav.
ENC obavezan i za teška vozila
Novina je da će se za teška vozila treće i četvrte kategorije biti obavezan ENC uređaj koji će cijelo vrijeme morati biti pričvršćen na vjetrobranu, dok će korisnici lakih vozila moći odabrati jednu od dvije mogućnosti plaćanja autoceste.
Što se tiče lakih vozila prve i druge kategorije, među kojima su osobni automobili, vozači mogu biti korisnici ENC uređaja koji će se isto morati povezati s registarskom oznakom vozila, a i njihov će ENC uređaj cijelo vrijeme vožnje po autocesti morati biti pričvršćen na vjetrobransko staklo. Cestarina će se moći platiti i putem automatskog očitanja registarske oznake putem kamere.
Oni koji se odluče za naplatu cestarine putem očitanja registarske pločice, morat će se registrirati putem web portala, odnosno mobilne aplikacije u prodajnim uredima HAC-a ili putem prodajnih partnera (brojne benzinske postaje i stanice za tehnički pregled).
Osim toga, na svakom ulasku na autocestu bit će minimalno jedna staza za brzu registraciju vozila gdje će se korisnik moći registrirati na jednostavan način – kamera će očitati njegovu registarsku oznaku, vozač će potvrditi da je to očitanje ispravno, prislonit će kreditnu karticu i sustav će ispisati potvrdu da je registriran u sustav. Na kraju će platiti cestarinu sukladno prijeđenim kilometrima. Točnost brojanja prometa i detekcija prekršitelja predviđa se na 99,9 posto.
Zbogom naplatnim kućicama
Ugovor su potpisali predsjednik Uprave Hrvatskih autocesta (HAC), Boris Huzjan, ministar mora, prometa i infrastrukture RH, Oleg Butković, te predstavnici zajednice ponuditelja slovačke tvrtke Sky Toll i češke tvrtke TollNet.
Predsjednik Uprave SkyTolla, Matej Okali, rekao je da ova tvrtka ima iskustva u izradi ovakvih sustava, te da imaju dobre reference na tržištima. Predsjednik Uprave HAC-a, Boris Huzjan, naveo da će se novi sustav naplate cestarina implementirati za dvije godine.
„Projektna dokumentacija trebala bi biti gotova za četiri do pet mjeseci, a paralelno s tim, kreće se i s radovima na terenu“, naveo je Huzjan.
Početkom uvođenja novog sustava micat će se i naplatne kućice.
Pročitajte još:
„Dio ljudi koji sada u njima rade bit će prekvalificiran na nove poslove, a dio će otići i prirodnim odljevom“, ističe Huzjan.
Ministar Oleg Butković istaknuo je da nije predviđeno dizanje cijene cestarina, te da se ona neće uvoditi na dijelovima autocesta gdje se ni sada ne naplaćuje.
7 Odgovora
Kakav napredak, skoro pa revolucionarno 😂
Bitnije je potrošiti 80 milijuna eura nego osmisliti razuman i narodu koristan sustav naplate cestarine. Sve će napraviti samo da ne uvedu vinjete jer onda nema kriminala.
Napokon manje gužve
Zaista sumnjam da ce naši ovako brzo modernizirati naplatu autocesta
Prirodni odljev je neki novi naziv za otkaz radnicima ili? Hahhah
Ja uvijek koristim ENC na autoputu, najbrže i najbolje.
Niste napisali koliko ljudi neće raditi… Sramota