JANAF demantirao optužbe mađarskog ministra: Zašto mađarska strana izbjegava transport nafte?

Wikimedia Commons/Giovanno Laboni
JANAF, Foto: Wikimedia Commons/Giovanno Laboni

Mađarski ministar vanjskih poslova Peter Szijjarto poručio je da Hrvatska nije pouzdana zemlja za tranzit nafte, samo dan nakon što je premijer Andrej Plenković rekao da će Jadranski naftovod (JANAF) transportirati naftu prema Mađarskoj. Uprava Janafa je odgovorila na tvrdnje mađarskog ministra i rekla da nisu istinite.

Szijjarto je u objavi na društvenoj mreži Facebook napisao da su se Mađarska i Slovačka obratile Europskoj komisiji nakon što je Ukrajina donijela odluku da zaustavi tranzit nafte, ruske tvrtke Lukoil, preko svog teritorija prema Mađarskoj i Slovačkoj. Naglasio je da su se i prije obraćali i tražili pomoć od EK zbog problema s Ukrajinom.

Naveo je da mu je potpredsjednik Europske komisije Valdis Dombrovskis poslao pismo u kojem je napisao da Ukrajina ne ugrožava opskrbu Mađarske i Slovačke te da preko Hrvatske ide naftovod koji mogu koristiti.

“Očito je slučajnost da je hrvatski premijer prekjučer napisao pismo predsjedniku Europske komisije u kojem reklamira naftovod koji prolazi Hrvatskom. Osim dva pisma koja potvrđuju da je riječ o koordiniranoj operaciji iz Bruxellesa, postoji još jedan veliki problem s hrvatskom opcijom. Hrvatska jednostavno nije pouzdana tranzitna zemlja”, rekao je mađarski ministar.

Dodao je da nije pouzdana jer je podigla naknadu za tranzit nafte na pet puta više od prosječne tržišne naknade od početka rata. Tvrdi da je uz to i onemogućila MOL-u da ugovori dugoročnu isporuku.

Wikimedia Commons/Dean Calma/IAEA
Peter Szijjarto, Foto: Wikimedia Commons/Dean Calma/IAEA

“Nepouzdana je i zato što nisu izvršena neophodna ulaganja za povećanje kapaciteta naftovoda, a podatke o maksimalnom kapacitetu naftovoda nitko nije dokazao”, napisao je Szijjarto.

“Jadranski naftovod odbacuje navode iz izjave koju je dao mađarski ministar vanjskih poslova Peter Szijjarto. Kontinuirano ulažemo u održavanje i sigurnost svog transportno-skladišnog sustava”, priopćili su iz Janafa.

Kažu da su u veljači 2023. s predstavnicima MOL Grupe testirali transportni kapacitet naftovoda na dionici prema mađarskoj granici i utvrdili kako se njime mjesečno može transportirati 1,2 milijuna tona sirove nafte. Prema tome, tvrde da mogu u cijelosti zadovoljiti potrebe rafinerija MOL Grupe u Bratislavi i Budimpešti za sirovom naftom.

“Dokaz pouzdanosti i povjerenja koje JANAF uživa na međunarodnom tržištu su dugogodišnja partnerstva s najvećim regionalnim i globalnim vertikalno integriranim naftnim kompanijama te naftnim traderima. U njih spada i MOL Grupa, s kojom JANAF trenutno ima važeći ugovor o transportu nafte, kao što ga je imao i prethodnih godina. Potpuna je neistina tvrdnja gospodina Szijjarta da MOL Grupa ne može s JANAF-om sklopiti višegodišnji ugovor”, rekli su iz Uprave Janafa.

Ističu da je potpuna je neistina da je JANAF podigao naknade u protekle tri godine i objašnjavaju da metodologija kojom se izračunavaju naknade uzima u obzir duljinu i razinu iskorištenosti kapaciteta pojedine dionice naftovoda, kao i pregovarački proces te nije vezana uz pravnu osobu.

“JANAF-ova metodologija izračuna poznata je predstavnicima mađarske strane i ni u kojem slučaju nije proizvoljna. Ovim putem postavljamo pitanje gospodinu Szijjartu zašto mađarska strana izbjegava transport sirove nafte kroz sustav JANAF-a. Uvjereni smo kako cijena transporta tu nije čimbenik. Hrvatska je pouzdana i otvorena zemlja za poslovanje, u potpunoj suprotnosti s izjavama ministra Szijjarta, za koje smo uvjereni kako bi ih odbacili i brojni mađarski poduzetnici koji uspješno posluju u Hrvatskoj”, zaključili su.

5 Odgovora

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)

Popularno

Novi broj magazina „Financije.hr” donosi brojne ekskluzivne poslovne priče, intervjue i događaje iz regije i svijeta…

Komentari