Hrvatski hotelijeri savladali pandemiju, sada prijeti inflacija i rast troškova poslovanja

Image by wirestock on Freepik

Sa samo 15 posto ukupnih krevetnih kapaciteta ‘rezerviranih’ za turiste u Hrvatskoj, hotelijerstvo se pozicionira kao važan kreator dodane vrijednosti, važan poslodavac i investitor.

Statistika posjećenosti kaže da je tijekom sezone 2022. godine ostvareno 18,9 milijuna dolazaka i 104,8 milijuna noćenja, odnosno 37 posto više dolazaka i 25 posto više noćenja u odnosu na 2021. godinu. I u postpandemijskoj 2021. godini u hotelima je odsjelo više od četvrtine turista, odnosno 26,9 posto.

Spomenuli smo da hoteli sudjeluju s 15 posto u ponudi turističkih kreveta – prosječan broj noćenja po krevetu u hrvatskim hotelima je 91, a jedini koji ostvaruju veći broj noćenja po krevetu su turistička naselja, dok u turističkim apartmanima i kućanstvima, čija ponuda i dalje dominira, ostvarili su gotovo dvostruko više noćenja po krevetu – 47 do 49, pokazuju podaci Ministarstva turizma i sporta objavljeni u “Turizmu u brojkama” za 2021. godinu.

Krajem kolovoza te godine u Hrvatskoj su poslovala 692 hotela, i to 49 s pet zvjezdica, 331 s četiri, 281 s tri i 31 s dvije zvjezdice. U odnosu na 2020. godinu bilježi se porast broja hotela u svim kategorijama, a najviše među onima s četiri zvjezdice. Također, čak 89 posto hotelske ponude u 2021. godini činili su hoteli s četiri i tri zvjezdice.

“Unatoč činjenici da po broju kreveta hoteli značajno zaostaju za kampovima, a posebno snažno dominantnim i sve rastućim obiteljskim smještajem, njihov doprinos rezultatima je vrlo značajan, posebice kada je riječ o rezultatu prije i poslije sezone, prosječna iskorištenost raspoloživih kapaciteta, prihodi od turizma, kao i učinak na zaposlenost u turizmu”, zaključuje Hrvatska turistička zajednica u izvješću “Hotelski turizam u Hrvatskoj – izdanje 2022.”, u kojem se analiziraju trendovi u 2021. kao i utjecaj pandemije na turistički sektor.

Najuspješniji hoteli u Hrvatskoj
Naziv kompanijeUkupni prihodiDobit
Valamar Riviera d.d.224.924.714,7649.351.615,82
MAISTRA d. d.158.119.986,9726.278.404,79
PUNTA SKALA d.o.o.38.450.210,9019.301.427,13
TURISTHOTEL d.d.33.691.054,9210.353.473,40
ILIRIJA d.d.17.929.671,283.505.250,80
MANAS d.o.o.5.851.694,023.340.181,52
HOTEL SPLIT d.d.13.112.279,792.952.465,96
JADRANSKI LUKSUZNI HOTELI d.d.41.528.618,092.511.980,72
AMINESS d.d.27.943.080,852.452.505,72
DUBROVAČKI VRTOVI SUNCA d.o.o.12.940.193,222.261.983,24
ROYAL HOTELS & RESORT d.o.o.10.300.254,122.108.738,30
Cresanka d. d.13.590.672,342.054.291,09
VRANJICA BELVEDERE d.d.6.117.515,961.867.901,46
Arena Hospitality Group d.d.55.395.787,631.828.671,41
GRAND HOTEL LAV d.o.o.15.036.216,361.776.178,46
Hotel Kvarner Palace d.o.o.8.127.161,301.741.195,21
CRVENA LUKA d.d.5.913.433,381.637.549,34
KAVRAN-MAKS d.o.o.6.216.106,521.476.830,19
ANDRO INTERNACIONAL, d.o.o.5.244.864,891.460.899,20
BORIK d.o.o.17.243.435,901.422.255,59
CompanyWall Financijski Asistent *svi podaci su za 2021. godinu, u eurima

Starija, ali još uvijek aktualna analiza – “Doprinos različitih tipova turističkog smještaja dodanoj vrijednosti i gospodarskom razvoju” koju je 2020. izradio Velimir Šonje iz Arhivanalitike i predstavio na Turističkom briefingu u organizaciji Hrvatske udruge turizma (HUT) – pokazala je kako hotelski turizam ostvaruje oko 3,7 puta veću dodanu vrijednost po krevetu u odnosu na smještaj u nekretninama za kratkoročni turistički najam koji trenutno čini 60 posto ukupne ponude.

“Stoga je pokretanje novog investicijskog ciklusa u hotelima preduvjet za sljedeću fazu razvoja hrvatskog turizma”, jedan je od zaključaka te analize, objavljene neposredno prije izbijanja pandemije.

Postpandemijski oporavak hrvatskih hotela bio je brz kada je riječ o broju noćenja, no ubrzo su se suočili s novim izazovima. Kako pokazuju nedavno objavljeni rezultati istraživanja koje je u ožujku ove godine proveo Deloitte u suradnji s Hrvatskom udrugom turizma i Hrvatskom udrugom poduzetnika u hotelijerstvu, hotelijersko-turistička industrija očekuju značajan rast prihoda zahvaljujući povećanje cijena usluga koje nude hoteli i kampovi.

Sudionici istraživanja , čiji je ukupni portfelj 297 hotela i kampova u Hrvatskoj, smatraju kako će im najveći
izazov s kojim će se industrija susresti u sezoni 2023. godine predstavljati rastući troškovi i pronalazak kvalificirane radne snage.

Image by wirestock on Freepik

“Sudionici smatraju da su najveći rizik za poslovanje infrastrukturni nedostaci, ‘Black swan’ (teško predvidivi) događaji i povećano regulatorno opterećenje. Prema mišljenju 69 posto sudionika, očekivani smjer razvoja hrvatskog hotelijerstva bit će prema poboljšanu kvalitetu i ponuda s višim cijenama u kombinaciji sa širim izborom sadržaja, te su umjereno do vrlo optimistični u pogledu očekivanog rasta investicija i profitabilnosti hrvatskog turizma u idućih pet godina”, stoji u pregledu rezultata istraživanja “Hrvatski turizam – očekivanja i izazovi u 2023.”

Sudionici Deloitteove ankete također očekuju da će najatraktivniji izvor financiranja biti razvojne banke zbog rasta kamata na klasične bankovne kredite.

No, vodeći hotelijeri najavili su ambiciozne investicijske programe. Primjerice, Valamar Riviera je u svojim financijskim izvješćima izvijestila da je tijekom 2022. realizirala investicije vrijedne 66 milijuna eura u objekte kojima upravlja.

“U 2023. godini Valamar Riviera planira investicije od 58 milijuna eura, od čega se 32 milijuna eura planira uložiti u podizanje kvalitete destinacije Dubrovnik”, objavili su iz tvrtke koja upravlja hotelima, ljetovalištima i kampovima u Istri, Krku, Rabu i Hvaru, te Makarskoj i Dubrovniku, kao i u Obertauernu u Austriji.

Falkensteiner Michaeler Tourism Group najavio je sredinom 2022. da će u idućih pet godina u Hrvatsku uložiti oko 300 milijuna eura, od čega će najveći dio biti u zadarskom resortu Punta Skala.

6 Odgovora

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)

Popularno

Komentari