Francuski ministar vanjskih poslova kreće u Peking na misiju spašavanja industrije konjaka

Bačve francuskog konjaka; Foto: Anthony Arnaud / Pixabay

Francuski ministar vanjskih poslova Jean-Noël Barrot planira odlazak na dvodnevni posjet Kini krajem ovog mjeseca, najavila je u srijedu sektorska udruga francuskih proizvođača konjaka BNIC, u svom najnovijem apelu vlastodršcima da ublaže trgovinske napetosti između Bruxellesa i Pekinga.

Francuska industrija konjaka, žestokog pića koji se proizvodi fermentacijom grožđa u departmanu Cognac, u posljednje vrijeme se našla u žarištu dva međunarodna trgovinska spora – jednim između EU i Kine, te drugim između EU i nove američke vlade predsjednika Donalda Trumpa.

Po podacima sektorskog udruženja BNIC, 2023. godine proizvodnja konjaka je direktno zapošljavala 14.500 ljudi u Francuskoj, a godišnja prodaja cijelog sektora iznosi nešto manje od 3 milijarde eura, čemu pridonose i globalno poznati brendovi kao što su Hennessy, Remy Martin i PernodRicard.

No, taj sektor je specifičan i po tome što gotovo sva proizvodnja ide u izvoz – u samoj Francuskoj se 2024. prodalo tek 3,2 posto ukupne proizvodnje, dok je preostalih 96,8 posto, ili 166 milijuna boca, završilo na stranim tržištima – i to najviše u Americi i Kini. “Mi smo taoci ovog trgovinskog spora,” dramatično je upozorio predsjednik udruge proizvođača BNIC, Florent Morillon, na tiskovnoj konferenciji u srijedu, dodavši da je izvoz njihovog napitka na kinesko tržište u posljednja četiri mjeseca pao za 60 posto. Iz diplomatskih izvora potvrđena je njegova najava da će ministar Barrot sljedećeg tjedna otići na mini turneju po Aziji, i da će prije dolaska u Peking posjetiti Indoneziju i Singapur. 

SAD i Kina su dva daleko najvažnija tržišta za francuski konjak, jer na njih otpada oko 70 posto ukupne globalne prodaje, rekao je Morillon, i dodao da se u današnjim geopolitičkim okolnostima cijela industrija mora boriti za opstanak.

“To znači da bi 70 posto radnih mjesta i ekosustava u toj regiji moglo nestati ako se brzo ne pronađe rješenje za trgovinske sporove,” rekao je Morillon, koji radi za tvrtku Hennessy, najvećeg francuskog proizvođača, koji je u vlasništvu koncerna luksuzne robe LVMH.

U listopadu je Europska unija izglasala uvođenje carina na uvoz kineskih električnih automobila, nakon istrage koja je utvrdila da jeftinija kineska vozila postižu konkurentne cijene zbog izdašnih kineskih državnih subvencija. Carine su uvedene ovisno o proizvođaču, u rasponu od 17 do 38 posto.

Kao odgovor na tu odluku Kina je samo nekoliko dana kasnije uvela namet na uvoz žestokih pića iz EU, što je snažno pogodilo prodaju francuskog konjaka. Ako se trgovinski spor s Pekingom ne razriješi, ovaj namet mogao bi ostaviti trajne posljedice, kažu iz BNIC-a.

U nedjelju je britanski Financial Times izvijestio da je kineski predsjednik Xi Jinping odbio poziv za sudjelovanje na europsko-kineskom summitu u Bruxellesu kasnije ove godine, kojim se ove godine obilježava i 50 godina od uspostave diplomatskih odnosa Europske unije i Kine.

Kineski i europski dužnosnici svake godine imaju tradicionalni sastanak na vrhu. Europsku stranu ove godine predstavljaju predsjednik Europskog vijeća Antonio Costa i šefica Europske komisije Ursula von der Leyen, a umjesto Xi Jinpinga u Bruxelles bi trebao doći premijer Li Qiang.

Iako je uobičajeno da kineski premijer dolazi na redovni kinesko-europski sastanak kad se održava u Bruxellesu – a predsjednik ga kao domaćin organizira kad se održava u Pekingu, dužnosnici EU su htjeli ove godine napraviti iznimku. Xijeva odbijenica tumači se kao još jedan znak zahlađenja odnosa između EU i Kine, koji su se pogoršali u posljednjih nekoliko godina i doveli do međusobnih optužbi za nepoštenu trgovačku praksu i uvođenja carina.

U međuvremenu je i američki predsjednik Trump prošli tjedan zaprijetio uvođenjem carine od 200 posto na uvoz vina, žestokih pića i svog alkohola iz Europske unije. Trumpova prijetnja je bila odgovor na najave da će EU od 1. travnja uvesti carine na neke američke proizvode, među njima i američki viski – a njihova najava je pak bila odgovor na već uvedene američke carine na sav uvoz čelika i aluminija, koje su stupile na snagu početkom ovog mjeseca.

“Namet od 200 posto bi značio da više nećemo moći prodati nijednu bocu pića u Americi,” kaže Morillon. Izvoz francuskog konjaka u SAD je prošle godine vrijedio oko milijardu eura, priopćili su iz udruge.

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)

Popularno

Novi broj magazina „Financije.hr” donosi brojne ekskluzivne poslovne priče, intervjue i događaje iz regije i svijeta…

Komentari