Europska automobilska industrija bori se s nizom prepreka, šest vodećih proizvođača bilježi pad dionica

Pixabay.com
Zgrada BMW-a, Munchen, Foto: Pixabay.com

Tržišne vrijednosti vrhunskih proizvođača automobila, kao što su BMW AG, Mercedes-Benz AG, Porsche, Stellantis, Renault i Volkswagen su na rekordno niskim razinama ili veoma blizu njih.  Suočavaju se s velikim padom zaliha zbog slabe potražnje u Kini, rastuće konkurencije i visokih troškova električnih vozila, što smanjuje vrijednost njihovih dionica.

Početkom ovog tjedna su dionice BMW AG pale za 11,2 posto, što je najveći jednodnevni pad tvrtke od ožujka 2020. godine. Dramatična rasprodaja uslijedila je nakon što je BMW revidirao svoje izglede za 2024. prema dolje, pri čemu je tvrtka smanjila svoju prognozu EBIT marže za automobilsku industriju na šest do sedam posto, od prethodne procjene koja je iznosila od osam do deset posto.

Ovo smanjenje, prenosi Euronews, najviše se pripisuje smanjenoj potražnji u Kini, jednom od BMW-ovih najvažnijih tržišta. Dionicama BMW-a sada se trguje samo četiri puta više od prognozirane dvanaestomjesečne zarade.

No, ovaj pad vrijednosti nije jedinstven za BMW. Pet od šest velikih europskih proizvođača automobila doživjelo je nagli pad cijena dionica u 2023. godini, a Stellantis i BMW su bili najteže pogođeni – oba su izgubila više od 30 posto svoje tržišne vrijednosti.

Renault je iznimka i bilježi skroman rast od tri posto od početka godine, iako je njegova vrijednost i dalje slaba, u skladu s ostatkom sektora. Porsche AG jedino je poduzeće koje ima dvoznamenkasti omjer cijene i zarade, no čak je i to ispod povijesnog prosjeka.

Volkswagen, koji je nedavno smanjio proizvodnju u Njemačkoj, označavajući prvo zatvaranje svojih tvornica u zemlji od 1938. godine, sada trguje sa samo tri puta većom zaradom od očekivane, i ona je također najniža u svojoj povijesti.

Kombinirana tržišna procjena šest najvećih europskih proizvođača automobila iznosi otprilike 260 milijardi eura, što je manje od polovice tržišne vrijednosti Tesle. Prodaja novih automobila u Europi također je pala.

Prema analitičaru Goldman Sachsa, Georgeu Galliersu, prodaja u kolovozu na ključnim tržištima poput Francuske, Njemačke, Italije i Španjolske zabilježila je dvoznamenkasti pad na godišnjoj razini, prilagođen za dane prodaje. Godišnja stopa prodaje (SAAR) za ove četiri zemlje pala je za 16,7 posto, odražavajući teško makroekonomsko okruženje u Europi.

pixabay.com
Volkswagen, detalj Foto: Pixabay.com

“Vjerujemo da je vidljivost i dalje niska zbog političkih i makro neizvjesnosti. Prodaja električnih vozila na baterije ostala je pod pritiskom bilježeći veliki pad”, kaže je Galliers.

Šire europsko tržište automobila opterećeno je političkim neizvjesnostima, rastućom inflacijom i višim kamatama, a sve to utječe na potrošnju potrošača. Osim toga, prodaja električnih vozila, nekada svijetla točka, sada se suočava s preprekama zbog visokih nabavnih cijena i bržeg pada vrijednosti u usporedbi s tradicionalnim vozilima s motorom s unutarnjim izgaranjem.

Opadajuća konkurentnost Njemačke

Njemačka automobilska industrija, koja čini okosnicu europskog tržišta automobila, posebno je teško pogođena vanjskom konkurencijom.

Cyrus de la Rubia, glavni ekonomist Hamburške komercijalne banke, istaknuo je ključne izazove koji utječu na njemačke proizvođače automobila. 

“Najznačajniji čimbenik koji utječe na njemački proizvodni sektor je sve veći gubitak globalnog tržišnog udjela njemačkih proizvođača automobila i strojeva u odnosu na konkurente u Kini. Nažalost, ovaj problem je tu da ostane”, kaže de la Rubia.

Svi europski proizvođači automobila doživjeli su pad tržišnih udjela u električnim vozilima na baterije u 2024., kao što pokazuje najnoviji Global EV Tracker Bank of America.

Stellantisov tržišni udio pao je s na 2,7 posto u srpnju, a Volkswagen je pao na 6,6 sa 7,5 posto, dok je Mercedes-Benz udio smanjio na samo 1,9 posto. Jedan od značajnih izazova za europsku automobilsku industriju je visoka cijena električnih vozila u odnosu na vozila s pogonskim pogonom.

Unatoč ponudi nižih tekućih troškova, početna nabavna cijena baterijskih električnih vozila ostaje oko 20 posto viša od njihovih parnjaka s motorima s unutarnjim izgaranjem na glavnim tržištima poput Njemačke i Francuske, čak i nakon državnih subvencija.

Ova viša cijena, s brzim napretkom u tehnologiji električnih vozila, rezultirala je bržom amortizacijom starijih modela, što je dodatno obeshrabrilo široko usvajanje električnih vozila. Sve ovo utječe na europske proizvođače automobila.

2 Odgovora

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)

Popularno

Novi broj magazina „Financije.hr” donosi brojne ekskluzivne poslovne priče, intervjue i događaje iz regije i svijeta…

Komentari