Deloitte: Troškovi života glavna briga novih generacija

Freepik.com
Nove generacije, Foto: Freepik.com

Troškovi života su glavna briga generacije Z (Gen Z) i milenijalaca i to treću godinu za redom, a otprilike šest od deset ispitanika Gen Z i milenijalaca žive od “plaće do plaće”, pokazalo je istraživanje konzultantske tvrtke Deloitte u kojem je sudjelovalo 23 tisuća ispitanika iz 44 zemlje, istražujući promjenjive okolnosti radnog okruženja i društvena iskustva ovih generacija diljem svijeta.

U 13. izdanju globalnoga Deloitteova istraživanja, 56 posto anketiranih pripadnika Gen Z i 55 posto milenijalaca reklo je da živi od “plaće do plaće”, što je povećanje u odnosu na prošlu godinu kada je na isto pitanje ovaj odgovor dalo pet posto manje pripadnika Gen Z i tri posto manje za milenijalca. 

Malo manje od trećine Gen Z i milenijalaca vjeruje ipak da će se ekonomska situacija popraviti i poboljšati u njihovim zemljama – 48 posto Gen Z-jevaca i 40 posto milenijalaca očekuje poboljšanje osobnih financija u idućoj godini, prenosi Hina. To je najviši postotak od 2020. godine kada je neposredno prije početka pandemije provedeno istraživanje.

Svrha im je ključna na radnom mjestu, to je potvrdilo 86 posto ispitanika Gen Z-ja i 89 posto milenijalaca. Te su generacije sve više voljne odbiti zadatke i poslodavce na temelju svojih osobnih etičkih ili vjerskih uvjerenja. Polovica generacije Z i 43 posto milenijalaca odbilo je zadatke, a 44 posto Gen Z i 40 posto milenijalaca izjavilo je da su odbili poslodavce.

Razlozi za odbijanje poslodavca ili zadataka uključuju faktore poput negativnog utjecaja na okoliš, doprinosa nejednakosti kroz neinkluzivne prakse te osobne razloge poput nedostatka podrške za mentalno zdravlje zaposlenika i ravnoteže između posla i privatnog života.

Prema mišljenju Gen Z i milenijalaca, zaštita okoliša je društveni izazov na koji poduzeća mogu najviše utjecati kada je u pitanju pokretanje promjena. Obje generacije koriste karijerne odluke i ponašanje potrošača kako bi potaknuli akciju, jer je 62 posto Gen Z-ja i 59 posto milenijalca izjavilo da su zabrinuti zbog klimatskih promjena.

Otprilike polovica Gen Z-ja, njih 54 posto, i milenijalaca, njih 48 posto, kažu da oni i njihovi kolege vrše pritisak na svoje poslodavce da poduzmu mjere u vezi s klimatskim promjenama, što je trend koji je u stalnom porastu zadnjih godina.

Dvoje od deset ispitanika generacije Z i milenijalaca već su promijenili posao ili industriju zbog zabrinutosti za okoliš, dok četvrtina planira to isto u budućnosti, pokazalo je Deloitteovo istraživanje.

Kao potrošači, oko 64 posto Gen Z-ja i 63 posto milenijalaca spremni su platiti više za kupovinu ekološki održivih proizvoda ili usluga. Velik broj njih poduzima osobne akcije, ili planiraju, poput izbjegavanja brze mode, smanjenja putovanja zrakoplovom, vegetarijanske ili veganske prehrane ili kupovine električnih vozila.

Freepik.com
Zdrava hrana izbor novih generacija, Foto: Freepik.com/Ilustracija

Četiri od deset ispitanika Gen Z-ja i 35 posto milenijalaca kažu da su pod stresom cijelo ili većinu vremena, što je pad s 46 posto i 39 posto u odnosu na 2023. godinu. Iako je posao velik pokretač ove nelagode, ispitanici ističu svoje financije i zdravlje te dobrobit obitelji kao glavne pokretače stresa.

Gen Z i milenijalci vjeruju da će generativna umjetna inteligencija (GenAI) značajno utjecati na njihove karijere i način na koji rade. Da će ih rasprostranjenost GenAI-ja potaknuti da traže nova radna mjesta koja neće biti toliko osjetljiva na automatizaciju smatra 59 posto Gen Z-ja i 52 posto milenijalaca, a rješenje vide u stručnim zanatima i/ili fizičkom radu.

Ispitivanje također otkriva da žene osjećaju veću nesigurnost u vezi s GenAI-jem nego muškarci i manje je vjerojatno da će se osjećati ugodno radeći s njim.

Istraživanje je pokazalo da Gen Z i milenijalci, koji redovno koriste GenAI na poslu, češće osjećaju povjerenje i uzbuđenost nego nesigurnost. Takvi pojedinci skloniji su vjerovati da će im GenAI osloboditi vrijeme, poboljšati način na koji rade i poboljšati ravnotežu između posla i privatnog života.

Ravnoteža između posla i privatnog života i dalje je glavni prioritet i za Gen Z i za milenijalce pri odabiru poslodavca.

Otprilike trećina ispitanika koji se redovito osjećaju anksiozno ili pod stresom kaže da njihov posao i ravnoteža između posla i privatnog života uvelike pridonose njihovoj razini stresa, što je znatno potaknuto dugim radnim vremenom.

Milenijalci, također poznati kao generacija Y, demografska su skupina kojoj pripadaju ljudi rođeni od 1981. do 1996. godine. Generaciji Z pripadaju ljudi rođeni od sredine do kraja 1990-ih su njihove početne, a početak 2010. završne su godine njihova rođenja.

2 Odgovora

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)

Popularno

Novi broj magazina „Financije.hr” donosi brojne ekskluzivne poslovne priče, intervjue i događaje iz regije i svijeta…

Komentari