Danas prodajem svoje slatkiše u dvanaest trgovina

Iako ima tek dvadeset i sedam godina, iza Jane Marinković je i osam godina radnog staža. FOTO Siniša Uštulica za financije.hr

Iako ima tek dvadeset i sedam godina, iza Jane Marinković je i osam godina radnog staža, tijekom kojih je odlučila kako neće biti dio — kako sama kaže — uniformiranog korporativnog sustava, već je odabrala uživati u svakom trenutku i dijelu onoga što radi. A to je u kuhinji, dok eksperimentira sa svim onim namirnicama iz punih vrećica donesenih s tržnice. Upravo su tako nastali njezini Banana bread i Granola, koji su danas dostupni u nekoliko zagrebačkih kafića i trgovina zdrave hrane.

Ova Zagrepčanka završila je međunarodno poslovanje na američkom fakultetu u Zagrebu te MBA iz financija. Već za vrijeme studija bila je obvezna raditi praksu, što smatra dobrom školom.

— Odlično je kad te tako mladog i još prilično nezrelog bace u vatru. — smije se Jana, koja je u struci radila od svoje devetnaeste godine pa sve donedavno kad je otvorila vlastitu tvrtku.

— Mlada sam, ali opet, dovoljno je to godina rada da shvatiš da se negdje ipak ne pronalaziš. Na fakultetu i kroz školu uvijek sam bila pomalo štreberica te smatrala da je ocjena koju dobiješ odraz znanja i truda; tako je usađeno u mene. U poslu to ipak funkcionira malo drukčije. Shvatiš da je svijet sve samo ne ružičast. Korporacija je mnogo različitih osobnosti koje pokušavaju biti “uniformirane” pod isti krov, pod pojam jedne “velike obitelji”, što se meni činilo neprivlačnim. — objašnjava nam Jana. Vođena razmišljanjem da će, ukoliko odabere raditi vremenski puno, raditi za sebe, a ne za drugoga, odlučila je napustiti korporativni svijet. 

— Vjerujem da to nije svima omiljeno razmišljanje, ali ono je nastalo shvaćanjem da je moje vrijeme, kao i tuđe, neprocjenjivo, te da ga doista nemamo na bacanje. — zaključila je Jana i tako zakucala temelje svojeg brenda Janica.

— Svoj prvi Banana bread krenula sam prodavati prije nešto više od godinu dana u jednom kafiću gdje sam sasvim slučajno jednog sunčanog dana sjedila na kavici. Naši ljudi jako vole ispijati kavicu na suncu i nešto usput grickati, pa sam sasvim neobavezno upitala vlasnika bi li želio probati moj banana bread. Podijelio ga je ljudima u kafiću i svima se jako svidio. I tako je zapravo nastala Janica, samo tada još u nešto drukčijem formatu. — prisjeća se Jana. Nedugo nakon toga otvorila je tvrtku, a nakon nekoliko mjeseci dala otkaz na svojem stalnom poslu i u potpunosti se posvetiti Janici.

— Nadahnuće za proizvode koje prodajem i one koje kreiram u svojoj kući na dnevnoj razini najčešće pronalazim na “placu”, kad vidim sve sezonsko voće i povrće koje nam se nudi. Ja sam osoba koja ako ode na “plac” po jednu namirnicu, obvezno se vraća s punom vrećom. Imam gladne oči i sve bih tamo pokupovala, a kad to i učinim, onda kod kuće kreiram. — govori nam Jana. 

Tako su nastali njezini Signature banana bread, a nešto kasnije i Granola od milja zvana Miss G. 

Jana posebno ističe kako doista mogu održati čovjeka sitim do ručka ili večere. FOTO Siniša Uštulica za financije.hr

— Granolu doista jedem svako jutro i ona je moj starter pack doručak, prepuna svega dobroga da nas dugo drži sitima. Zato osim zobi, radi zdravih masnoća ima i bučinih sjemenki, badema i indijskih oraščića. Banana bread je kreiran iz moje ljubavi prema slatkome te želje da, kad pojedem nešto slatko, nemam grižnju savjesti. E, pa uz banana bread je nemam. Može se jesti za doručak, snack, desert, sjedeći, stojeći. — objašnjava nam. 

Osim birokratskih procedura koje je morala odraditi kako bi pokrenula tvrtku, najveći izazov bio joj je odgovoriti na pitanje tko će kupovati njezine proizvode.

— Odnosno pronaći ciljne kupce i oblikovati strategiju. Kad to definiraš, postane lakše, jer ako kasnije i zalutaš, znaš kako se vratiti na “tvorničke postavke” te zašto si uopće počeo. — prisjeća se Jana. 

Janica je danas prisutna u dvanaest trgovina manjih formata s kvalitetnim i zdravim namirnicama malih hrvatskih proizvođača — poput Mrkvice, Špeceraja, Cekera i Voćarna.hr.

— To su mjesta na kojima i sama kupujem namirnice otkad postoje. Posebno me veseli da smo odsad dostupni i u Holographik Space baru na Trešnjevci, u kvartu iz kojeg sam i krenula. Tamo se nudi Signature banana bread i granola, ali u malo drukčijem ruhu. Granolu smo prilagodili za “at the point consumption” pa će biti u kombinaciji s grčkim jogurtom i kompotom od borovnica. — veselo nam govori Jana. 

Iako je mlada, njezino je razmišljanje itekako zrelo. Tako, primjerice, ističe kako ništa ne možeš očekivati odmah.

— Uvijek kažem da je za pravu povratnu informaciju potrebno vrijeme. Većina ljudi će kupiti nešto prvi puta, jer je novi proizvod, ali ono što doista želite jesu ljudi koji se vraćaju po još. Tu sreću ponovljenih kupaca mogla bih poistovjetiti s osjećajem kad ugostim moje drage ljude i kad svi kući odu siti i sretni te mi ponovno dođu na ručak ili večeru. Banana bread već ima svoju ekipu i vjerne kupce, a Granola je startala razmjerno nedavno. Za sada su reakcije vrlo pozitivne, a vrijeme će ipak pokazati kako će se etablirati. Nema mi slađe nego kad i sama kupujem u Mrkvici, a gospođa ispred mene kupi moj proizvod. To je onaj slatki mali trenutak ponosa. — zaključuje vlasnica brenda. 

Osim što se bavi prodajom svojih proizvoda, Jana ima i Instagram profil na kojem se trudi stvoriti zajednicu kojoj objavljuje recepte, namirnice koje koristi u kuhinji, ali i reklamira vlastite proizvode te prikazuje u kojim se kombinacijama mogu konzumirati.

— Doista se trudim s ljudima dijeliti ono što svakodnevno kuham kod kuće. Danas ih bombardiraju receptima sa svih strana, a ja im se trudim približiti da ne moraju znati recepte u gram niti imati kod kuće svaku namirnicu, već da od onoga što trenutno imaju sami eksperimentiraju sa sastojcima. Trudim se približiti mindset balansa, i da se ne moramo nužno nećega odricati da bismo bili zdravi, već za sve postoji neka inačica. — govori Jana. 

Baš su tako nekako njezina oba proizvoda sasvim slučajno ispala veganska — bez bijelog brašna i bijelog šećera. Vrlo su nutritivno bogati i zasitni, te Jana posebno ističe kako doista mogu održati čovjeka sitim do ručka ili večere. 

— Banana bread je napravljen od zrelijih banana kao prirodno sladilo, uz dodatak kokosovog šećera koji daje blago karamelastu notu. Od brašna koristim pirovo i bademovo, moj najdraži miks za sve slastice. Granola je također veganska i blago zaslađena stopostotnim javorovim sirupom, a zapravo je proizišla iz moje intolerancije na med. Na kraju je to ispalo odlično, jer je većina “niche” granola na tržištu zaslađena medom, pa je ovo ipak malo proširilo publiku i na ljude koji ne konzumiraju namirnice životinjskom pordijetla te one koji paze na glikemijski indeks. Osim zobi i kakaa, koji daju energiju, tu su bademi, bučine sjemenke i indijski oraščić za dodatak zdravih masnoća. Uvijek ću tvrditi da je doručak najvažniji obrok u danu, i da će nam dan izgledati onako kako ga započnemo. Svojim proizvodima bih htjela ljudima maksimalno olakšati jutra i pripremu doručka te omogućiti jednostavan, a zdravi snack u bilo koje doba dana. — govori nam Jana. 

I dok joj osmijeh ne silazi s lica kad govori o kuhinji, na naše pitanje o tome kako je biti poduzetnik u Hrvatskoj, zauzela je mjeru ozbiljnosti. 

— O tome bi se dalo svašta reći. Ima dobrih i loših dana, kao i u svemu. Kao primjer navela bih nedavni fenomen bojkota trgovina petkom, koji je imao namjeru sniziti cijene proizvoda. Međutim, ljudi ne razmišljaju da u svemu tome neće izgubiti veliki igrači, nego mi maleni. Mislim da svima mora biti jasno da moj proizvod, i proizvodi meni sličnih malih proizvođača, naprosto moraju biti cjenovno višeg ranga od nekoga tko zarađuje na kvantiteti, a ne na kvaliteti. No s druge strane, kad čujete da je netko došao po banana bread jer ga cijela obitelj voli, ili kad mi pišu kako je granola najbolja koju su probali, to su trenuci koji pokazuju da se trud doista isplati. Mislim da je u svemu tome ključna edukacija ljudi, i tu se doista trudim imati degustacije za svaki svoj proizvod u svakom dućanu u koji osobno dođem i pojasnim od čega se sastoji i kako ga je najbolje konzumirati. Doista stojim iza svake namirnice koju stavljam, i nikada ne bih prodavala nešto što i sama svakodnevno ne koristim, i mislim da kupci proizvoda Janica to i prepoznaju. — ponosna je Jana. 

Granolu je lansirala prije nešto više od mjesec dana, i to je, za razliku od banan breada, njezin prvi proizvod koji nije dnevno svjež, već stoji na policama trgovina. Slijedom toga, u planu joj je proširiti se na druge male kvartovske trgovine kako bi Janica bila dostupnija svima. 

— Mogu reći da je ponuda lokalnih namirnica u Zagrebu sve veća i veća, i ljudi sve više odlaze u takve trgovine, nego u velike lance. Jako sam sretna što startamo u Holographiku, i da će ljudi moći uživati uz moje proizvode i njihovu prefinu matchu. Janicu na duge staze vidim u nekoliko komponenata. Želim razviti jednu malu ugodnu zajednicu na Instagramu, na koji stavljam sadržaj iz svojeg srca i kako mi dođe nadahnuće. Želim poučiti ljude o sastojcima koje koristim u dnevnim receptima, i kako se doista sve može napraviti na bolji, odnosno zdraviji način. Imam toliko zamisli za nove proizvode da ne znam kud bih s njima, ali za sve to je ipak potrebno vrijeme i puno testiranja i prilagođavanja. Kako kod kuće u pravilu kuham po nadahnuću i s onim što imam u danom trenutku, rijetko slijedim recepte u gram, tako da mi je izazovno odlučiti se za završnu inačicu onoga što šaljem na tržište. Ja bih najradije sve. — zaključuje uz smijeh. 

4 Odgovora

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)

Popularno

Novi broj magazina „Financije.hr” donosi brojne ekskluzivne poslovne priče, intervjue i događaje iz regije i svijeta…

Komentari