Igračke su važna roba u svijetu, a azijski kontinent je najveći izvoznik globalno pri čemu se, poznato je, ističe Kina.
Europa je drugi najveći izvoznik igračaka i u Europskoj uniji postoje zemlje koje su još uvijek dosta aktivne u tom proizvodnom segmentu. Hrvatska, kao i u mnogim drugim proizvodnim granama, i ovdje daje slabašan doprinos izvoznom učinku EU-a, pokazuje analiza svijeta igračaka koju je napravio Goran Buturac s Ekonomskog instituta Zagreb (EIZG).
Proizvodnja igračaka drevna je ljudska aktivnost, a masovna je proizvodnja nastupila u 20. stoljeću.
Kako navodi autor, istraživanje je provedeno na globalnom uzorku za razdoblje od 2005. do 2024. godine i uključuje sljedeće tipove igračaka: tricikle, romobile, automobile s pedalama i slične igračke na kotačima, kolica za lutke, lutke, električne vlakove uključujući kolosijeke, signale i ostali pribor za njih, igračke koje predstavljaju životinje ili neljudske likove, glazbala i glazbene aparate za igranje, slagalice, igračke i modele s ugrađenim motorom, igračke oružja i ostale igračke.
U prošloj godini igračke su bile 72. najtrgovaniji proizvod u svijetu s ukupnom vrijednošću trgovine od 114,5 milijardi eura. Životni standard ima snažan utjecaj na potrošnju igračaka i to potvrđuju podaci da su SAD, Njemačka, Japan, Francuska i Velika Britanija najveći potrošači.
Izvoz igračaka globalno je od 2005. do 2024. porastao četiri puta, a trgovina igračkama raste brže no ukupna svjetska trgovina. Posebice je trgovina igračkama imala dinamičan rast između 2013. i 2022.
U 2024. taj je rast međugodišnje iznosio 5,6 posto dok je ukupna svjetska trgovina rasla 0,8 posto.
Na Aziju otpada 71,7 posto ukupnog svjetskog izvoza igračaka. Druga je Europa s 24 posto, Sjeverna i Južna Amerika imaju udio od 4,1 posto, Afrika 0,2 posto te Australija i Oceanija 0,1 posto.
Zanimljivo je primijetiti da se od 2005. do 2024. povećao udio Azije i smanjio udio Europe te Sjeverne i Južne Amerike. Ostala dva kontinenta ostala su na svojim zanemarivim udjelima.
Udio Azije se povećao sa 68,1 na 71,7 posto, a Europe je pao s 26,3 na 24 posto. Dvije Amerike su pale s 5,4 na 4,1 posto.
Pogledaju li se zemlje, Kina je daleko najveći proizvođač s udjelom od 61,2 posto u svjetskom izvozu igračaka. Druga je Češka s 5,4 posto, a zatim Vijetnam s 5,3 posto, Njemačka s 3,2 posto i Nizozemska s 2,3 posto.
Kina je vodeći svjetski proizvođač igračaka zahvaljujući cjenovno konkurentnoj proizvodnji, kvalificiranoj radnoj snazi, dostupnosti sirovina, intermedijarnih proizvoda i poluproizvoda, primjeni naprednih tehnoloških rješenja, dobro organiziranim lancima opskrbe te efikasnim logističkim središtima. Najveće tvornice za proizvodnju igračaka u svijetu nalaze se u kineskoj pokrajini Guangdong. U toj se pokrajini proizvodi oko 70 posto igračaka Kine. Istovremeno, iz Guangdonga se opskrbljuje više od polovice svjetskog tržišta igračkama, navodi se u analizi.
Kad je riječ o uvozu, na SAD otpada gotovo jedna trećina ili 32,2 posto ukupnog svjetskog uvoza igračaka. Slijedi Njemačka sa 6,2 posto, pa Velika Britanija s pet posto. Preko 90 posto uvezenih igračaka u SAD dolazi iz Azije, a iz Kine 76,3 posto.
Europska unija (EU) ima izraženu negativnu trgovinsku bilancu u razmjeni igračkama s ostatkom svijeta. U 2022. je deficit dosegnuo rekordnu brojku od 8,2 milijarde eura, a u prošloj godini to je ipak smanjeno na 6,5 milijardi eura. No, razlog nije u boljoj izvoznoj konkurentnosti, već u usporavanju gospodarskog rasta.
Ipak, vrijedno je napomnuti da je unutarnja trgovina igračkama u EU veća od razmjene sa zemljama izvan EU-a. U prošloj godini se 60 posto ukupne trgovine igračkama odnosilo na razmjenu između zemalja članica.
Na Češku, Njemačku, Dansku i Belgiju otpada dvije trećine izvoza igračaka proizvedenih u EU. Vrijednost tog izvoza je u 2024. bila 2,9 milijardi eura pri čemu je 25,3 posto ostvarila Češka, 15,6 posto Njemačka, 13,4 posto Danska i 11,7 posto Belgija.
Češka je izvezla igračaka u iznosu od 64,4 eura po stavnoniku. Na drugom mjestu je Danska s brojkom od 62,6 eura po stanovniku, a dosta iza je Belgija s 27,6 eura po stanovniku.
Iz Slovenije je izvoz 8,9 eura po stanovniku, iz Njemačke 5,1 euro, iz Italije dva eura te iz Francuske 1,9 eura po stanovniku.

Hrvatska je pri samome dnu s 0,9 eura ili 90 centi izvezene vrijednosti igračaka po stanovniku jednako kao i Bugarska. Od nas su gore samo Finska i Portugal.
Vidljivo je da su zapravo relativno male ekonomije glavni europski izvoznici igračaka.
“To ukazuje na zaključak kako su se male europske ekonomije u analiziranoj proizvodnoj niši relativno uspješno pozicionirale na globalnom tržištu igračaka, nastavljajući graditi konkurentske pozicije. Neizostavno je pitanje: Gdje je u toj priči Hrvatska? Hrvatska se s realiziranom vrijednosti izvoza igračaka od 90 centi po stanovniku u 2024. godini svrstala pri dnu ljestvice europskih zemalja. Poražavajuće je veliko zaostajanje za vodećim izvoznicima igračaka u Europi. Pritom Češka izvozi 72 puta više igračaka po stanovniku nego Hrvatska, Danska 70 puta, a Belgija 31 puta. Iako ima relativno uspješnih hrvatskih proizvođača i izvoznika u ovoj proizvodnoj branši, njihov broj je veoma malen i nedostatan da bi se osjetnije odrazio na ukupna izvozna kretanja”, ocjenjuje se u analizi s EIZG-a.
Prema podacima bonitetne kuće CompanyWall, u tom je sektoru prošle godine u Hrvatskoj bilo zaposleno 213 ljudi pri čemu ipak treba napomenuti kako proizvodnja igračaka nekima od tvrtki s popisa predstavlja tek jednu od djelatnosti.
Dvadeset najuspješnijih tvrtki koje se bave proizvodnjom igara i igračaka lani su ostvarile 33,4 milijuna eura prihoda i dobit od 4,2 milijuna eura, pri čemu se na vrhu našla Super Igra d.o.o. Oni su, otkrivaju podaci CompanyWalla, prošle godine imali 112 zaposlenih, 11 manje nego u 2023., uz prihode od 27,1 milijun eura i 3,6 milijuna eura dobiti.
Najveći europski uvoznik igračaka u apsolutnom iznosu je Njemačka koja je pokrila u 2024. 22,6 posto ukupnog uvoza u EU. Francuska je druga sa 16,2 posto, Nizozemska treća s 11,2 posto te Španjolska četvrtak sa 6,9 posto.
No, u relativnom smislu najveći potrošač igračaka u EU je Nizozemska gdje je uvoz 57,7 eura po stanovniku. Iza nje je Irska sa 49,3 eura, a onda Češka sa 48,6 eura i Belgija sa 41,7 eura po stanovniku.
Njemački je uvoz igračaka 24,7 eura po stanovniku.
Pročitajte još:
Hrvatska je i u toj kategoriji na samom dnu ljestvice s brojkom od 5,2 eura po stanovniku. Gore su samo Latvija i Portugal.
“To nije iznenađujuće s obzirom na relativno slabiju kupovnu moć Hrvatske u odnosu na prosjek zemalja EU-a. Rast cijena energenata, namirnica i drugih osnovnih potrepština ostavlja sve manje prostora stanovništvu Hrvatske za kupnju igračaka. To se poglavito odnosi na petinu stanovništva koja živi u riziku od siromaštva”, zaključuje Buturac.
5 Odgovora
Mi proizvodimo uhljebe
Mi se mozemo samo igrati lopova i policajaca
Ili samo lopova
Mi se ne znamo igrati!
Bravo za njih