Google se suočava s tužbom u Britaniji u vrijednosti od oko pet milijardi funti (5,85 milijardi eura), uz optužbe da je kompanija zloupotrijebila svoj dominantni položaj na tržištu internetskog pretraživanja.
U tužbi se navodi da je Google gušio konkurenciju sklapanjem ugovora s proizvođačima mobilnih telefona kako bi unaprijed instalirali Google pretraživač i Chrome preglednik na Android uređaje te plaćanjem Appleu da bude zadani pretraživač na iPhoneima.
Tereti ih se također da su, piše Reuters, osigurali da njihov pretraživač nudi bolju funkcionalnost i više značajki za vlastitu oglašivačku platformu u odnosu na konkurenciju.
Tužbu pokreće stručnjakinja za pravo tržišnog natjecanja Or Brook u ime stotina tisuća organizacija sa sjedištem u Ujedinjenom Kraljevstvu koje su koristile Googleove usluge oglašavanja putem pretraživanja od 1. siječnja 2011. pa sve do trenutka podnošenja tužbe. Zastupa je odvjetnička kuća Geradin Partners.
“Danas britanske tvrtke i organizacije, velike ili male, praktički nemaju izbora osim koristiti Google oglase za oglašavanje svojih proizvoda i usluga. Regulatori diljem svijeta opisali su Google kao monopol, a osigurati mjesto na vrhu Googleovih stranica ključno je za vidljivost”, istaknula je Brook u priopćenju.
Google je slučaj nazvao “još jednim spekulativnim i oportunističkim postupkom” te je poručio kako se planira snažno boriti protiv njega.
“Potrošači i oglašivači koriste Google zato što je koristan, a ne zato što ne postoje alternative”, izjavio je glasnogovornik za CNBC.
Studija tržišta iz 2020. godine koju je provela britanska Agencija za tržišno natjecanje i tržišta (CMA) pokazala je da je Google ostvario 90 posto ukupnih prihoda na tržištu oglašavanja putem pretraživača.
U istoj studiji procijenjeno je da je u Velikoj Britaniji 2019. godine potrošeno oko 14 milijardi funti na digitalno oglašavanje, od čega je oko 80 posto otišlo na Google i Facebook.
Oglasno pretraživanje činilo je otprilike polovicu tih prihoda, s više od sedam milijardi funti, dok je potrošnja na prikazne oglase iznosila preko pet milijardi. Preostali dio odnosio se na internetske klasificirane oglase, uključujući alate za digitalnu usporedbu i online tržnice.
Google je, prema toj studiji, dugo vremena imao vrlo visok udio na tržištu općeg pretraživanja pa je od 2009. do 2019. svake godine generirao oko 90 posto ili više ukupnog prometa pretraživanja u Ujedinjenom Kraljevstvu.
Jedini potpuno neovisni konkurent Googleu u osnovnim funkcijama općeg pretraživanja bio je Bing, u vlasništvu Microsofta.
Facebook, današnja Meta, ostvarila je više od polovice prihoda od prikaznog oglašavanja u Velikoj Britaniji tijekom 2019. godine, a njegov najveći konkurent YouTube (u vlasništvu Googlea)između pet i 10 posto.
Google, utvrđeno je tom prilikom, prikuplja golemu količinu korisničkih podataka iz tri glavna izvora: iz svojih usluga usmjerenih prema korisnicima (nudi više od 50 takvih usluga, uključujući pretraživanje i Gmail), s mobilnih uređaja koji koriste njihov operativni sustav Android, te putem analitičke tehnologije koju postavlja na web-mjesta i aplikacije trećih strana (poznate kao oznake ili “tags”).
Pročitajte još:
Anketirani oglašivači i medijske agencije istaknuli su da Google nudi detaljne mogućnosti ciljanog oglašavanja, zahvaljujući svojim jedinstvenim i opsežnim izvorima podataka, dok Facebook ima prednost u mogućnosti ciljanog oglašavanja prema demografskim obilježjima, interesima i lokaciji korisnika.
To Googleu i Facebooku daje znatnu konkurentsku prednost, jer oba imaju pristup daleko obuhvatnijim skupovima podataka od svojih konkurenata. Nemogućnost manjih platformi i izdavača da dođu do korisničkih podataka predstavlja značajnu prepreku za ulazak na tržište.
Jedan odgovor
Zanimljiv članak