Proizvođač luksuznih automobila Porsche objavio je u četvrtak da do 2029. godine planira ugasiti oko 1.900 radnih mjesta u dvije tvornice u matičnoj Njemačkoj. Otkazi su u planu u glavnoj Porscheovoj tvornici u Stuttgartu i u razvojnom centru u Weissachu.
Zaposlenicima Porschea poslovi su trenutačno zajamčeni do kraja desetljeća, što znači da će ih tvrtka morati potaknuti da odu dobrovoljno. Uprava je već lani krenula sa smanjivanjem broja zaposlenih, uz najavu da više neće produljivati ugovore ‘na određeno’.
Početkom mjeseca neočekivano su objavili da će otpustiti glavnog financijskog direktora Lutza Meschkea i glavnog direktora prodaje Detleva von Platena, ne navodeći razloge. Naznačili su i da će ponovo prebaciti težište na vozila s motorima s unutarnjim izgaranjem.
Njemački je Porsche specijaliziran za luksuzne, sportske automobile, SUV vozila i limuzine. Tvrtka je u vlasništvu Volkswagen AG, čiji je kontrolni udio u vlasništvu Porsche Automobil Holding SE. Porscheova trenutačna linija uključuje 718, 911, Panameru, Macan, Cayenne i Taycan.
Počeci tvrtke datiraju iz 1930. godina, kada je češko-njemački automobilski inženjer Ferdinand Porsche osnovao Porsche s Adolfom Rosenbergerom, ključnom figurom u stvaranju njemačkog proizvođača automobila i preteče Audija Auto Union, i austrijskim biznismenom Antonom Piëchom. U svojim ranim danima, njemačka vlada je sklopila ugovor za stvaranje vozila za široke mase – Volkswagen Bubu. Nakon Drugog svjetskog rata, njegov sin Ferry Porsche, počeo je graditi vlastiti automobil, što će rezultirati Porscheom 356.
Godine 2009. Porsche je sklopio ugovor s Volkswagenom o stvaranju ‘integrirane radne skupine’ spajanjem operacija proizvodnje automobila dviju kompanija. Do 2015. Porsche SE, holding tvrtka koja se odvojila od izvorne tvrtke Porsche, imala je kontrolni udio u Volkswagen grupi, koja je uključivala Audi i Lamborghini kao podružnice.

No uspješnog njemačkog proizvođača luksuznih automobila posebno su teško pogodile napetosti u trgovinskim odnosima Kine i EU. Porsche, koji je u većinskom vlasništvu Volkswagena, prodao je 56.887 vozila lani u Kini, što je veliki pad u odnosu na 2023. kada je prodao 79.283 vozila.
Bruxelles je prošle jeseni uveo dodatne carine na uvoz električnih automobila u Kini, a Peking je naznačio da bi mogao odgovoriti podizanjem carina na benzinske limuzine i sportske terence s motorima obujma većeg od 2,5 litara.
Kina čini četvrtinu Porscheove globalne prodaje. U siječnju kompanija je objavila da je prošle godine u Kinu isporučila 28 posto manje automobila nego u 2023.
Pad prodaje u Kini utjecao je i na globalnu prodaju proizvođača, koja se smanjila za tri posto na 310.718 vozila, u usporedbi s 2023. godinom. To se dogodilo unatoč rastu na drugim tržištima, uključujući rast od 11 posto na domaćem tržištu tvrtke, odnosno u Njemačkoj.
Kineski potrošači sve više odbijaju trošiti novac na luksuznu robu zbog posrnulog gospodarskog rasta koji je posljedica krize na tržištu nekretnina u zemlji, prenosi Reuters.
Glavni dioničar Volkswagena (VW) holding tvrtka Porsche SE upozorio je potkraj 2024. godine da bi mogao otpisati vrijednost svojeg udjela u najvećem europskom proizvođaču automobila u iznosu do 20 milijardi eura što pokazuje koliko je kriza u VW-u prodrmala povjerenje investitora.
VW se bori s visokim troškovima, azijskom konkurencijom i borbom sa sindikatima oko planova da se smanje plaće i zatvore neki pogoni. Porsche ima 31,9 posto dionica VW-a i 53,3 posto glasačkih prava. Otpis vrijednosti može ići od sedam do 20 milijardi eura. Izračunato na temelju sadašnje tržišne kapitalizacije, Porscheov udio vrijedi 14,3 milijarde eura.

Štrajkovi u VW-u
Uprava Volkswagena od rujna prošle godine borila se i sa štrajkovima, nakon najava da će smanjiti broj radnih mjesta. Nekoliko dana prije Nove godine, VW je objavio da je postigao dogovor sa sindikatima prema kojemu će u idućih nekoliko godina biti ukinuto 35 tisuća radnih mjesta uz osjetno smanjenje proizvodnih kapaciteta.
Čelnici sindikata su pozdravili sporazum kao “Božićno čudo” nakon 70 sati pregovora u posljednjem krugu koji se protegao na cijeli protekli tjedan. Neće biti trenutačnih otkaza ili zatvaranja tvornica, a uprava je, kako izgleda, popustila u zahtjevu za smanjenje plaća od deset posto.
VW navodi da dogovor omogućava uštedu od 15 milijardi eura godišnje na srednji rok. Premda neće biti trenutačnih zatvaranja pogona tvrtka je objavila da razmatra najbolje opcije za tvornicu u Dresdenu i prenamjenu tvornice u Osnabrücku, uključivo potragu za mogućim kupcem. Dio proizvodnje bit će preseljen u Meksiko.
Smanjenje broja radnika za 35 tisuća do 2030. godine predstavlja četvrtinu radne snage i u paketu je sa smanjenjem proizvodnje za oko 700 tisuća automobila.
I menadžerima Volkswagena plaće će biti smanjene i to u vrijednosti od preko 300 milijuna eura do 2030. godine, prema komentarima Gunnara Kiliana, člana VW-ovog odbora za ljudske resurse.
Volkswagenova uprava izgubila bi veći dio svoje plaće od ostatka menadžmenta ili radne snage, rekao je Kilian lokalnim novinama Braunschweiger Zeitung, no detalji nisu priopćeni.
Smanjena je i prodaja u 2024. godini – VW je prema izvješćima prodao za 1,4 posto manje vozila svog brenda no u 2023. godini s obzirom da bolja prodaja na tržištima Sjeverne i Južne Amerike nije uspjela nadoknaditi slabiji rezultat u Kini.
Kako navodi njemačka agencija dpa, diljem svijeta je prošle godine isporučeno 4,8 milijuna VW vozila. Blagi pad u 2024. dolazi nakon godišnjeg rasta isporuka od 6,7 posto u 2023. godine.

Pad vlade Njemačke zbog automobilske industrije
Osamdeset četiri milijuna građana Njemačke suočava se s teškom gospodarskom krizom. Među njima više od sto tisuća radnika u devet tvornica Volkswagena. I njima je u proračunu za 2025. htio pomoći tadašnji kancelar Olaf Scholz.
Ministar financija Christian Lindner iz Slobodne demokratske stranke – FDP-a – sklon štednji, odbio je njegov plan, proračun nije prošao, ministar je smijenjen, a vladajuća koalicija socijaldemokrata, Zelenih i liberala, nakon gotovo tri godine na klimavim nogama – i službeno se raspala.
„Moju odluku da prekinemo suradnju u koalicijskoj vladi izazvalo je važno pitanje – ulažemo li i kako u svoju zemlju? Moćno i odlučno ili malodušno i očajno?“, rekao je Scholz u Bundestagu, tijekom izglasavanja nepovjerenja njegovoj Vladi.
Nijemci će potkraj veljače na izvanredne parlamentarne izbore. No problemi autoindustrije – uz nove carine, ograničenja i borbu na tržištu – i dalje ostaju.
U međuvremenu, kineski dužnosnici i proizvođači automobila pozorno prate zbivanja oko njemačkih pogona kojima se sprema zatvaranje, a posebice su zainteresirani za lokacije Volkswagena.
Kupnja takvih pogona omogućila bi Kini utjecaj u njemačkoj automobilskoj industriji. Kineske tvrtke već su investirale u neke njemačke industrijske sektore, od telekomunikacija do robotike. Mercedes-Benz ima dva velika kineska dioničara, a ulazak u proizvodnju u autoindustriji bi bio upečatljiv iskorak u tu tradicionalnu njemačku industrijsku granu.
Pročitajte još:
Proizvodnja automobila u Njemačkoj za prodaju u Europi omogućila bi kineskim proizvođačima električnih automobila izbjegavanje carina koje je Europska unija nametnula Kini za tu vrstu vozila i predstavljala dodatno ugrožavanje konkurentnosti europskih proizvođača.
Iako interes može doći kako od privatnih tako i od državnih tvrtki, kineska vlada zadržava pravo odobravanja određenih investicija u inozemstvo i vrlo bi vjerojatno bila uključena u jedan ovakav poslovni angažman. Investicijske odluke će ovisiti o odnosu nove njemačke vlade prema Kini nakon izbora u veljači.
20 Odgovora
Ovo bi moglo imati dugoročne posljedice na njemačku ekonomiju, jer automobilski sektor zapošljava stotine tisuća ljudi i čini veliki dio BDP-a.
Slažem se pogotovo jer su godinama u istom sektoru bili vodeći u Europi, okreće se kolo sreće
ja se ne slazem
Eto, ode još jedna firma…. Njemačka nije dugo bila tako loše…..
Velike promjene dolaze.
Jadni ljudi
Porsche se oslanja na dobrovoljno odlaženje radnika s obzirom da djelatnici imaju zagarantiranu sigurnost radnog mjesta do otprilike 2030. godine. Kumovao je i pad dionica ali i kinesko tržište na kojem je očito smanjena prodaja.
Baš me zanima na koji će ih način *potaknuti da odu dobrovoljno ?
Njemačkoj slijedi teško razdoblje a Europa gubi bitku na mnogim područjima
Ne bojim se ja za njih.
Uzas, jadni ljudi!
opa čak i porsche je u problemima
pa kako je to moguce
bas mi je zao za ljude koji su ostali bez posla
Bolje smijeniti kancelarijske par… nego radnike koji im donose dobit dok to shvate ode Porshe u zaborav….
Jako loše vijesti
Zao mi je ljudi,ali za ovo netko mora odgovarati.
Njemačka je u rasulu.
Uvijek sirotinja nastrada.
Potaknuti da odu dobrovoljno … Baš volim eufemizme