Apple mora ponuditi programerima i tvrtkama besplatnu interoperabilnost s hardverskim i softverskim značajkama koje kontroliraju njegovi operativni sustavi, rekla je Europska komisija predstavljajući preliminarne zaključke istrage o Appleovom iOS sustavu prema novom Zakonu o digitalnim tržištima (DMA), novom regulatornom okviru za tehnološki sektor.
Preliminarni nalazi EK prema Zakonu o digitalnim tržištima ukazuju na to da Apple mora poduzeti korake kako bi omogućio rad uređaja drugih marki s iPhoneima. EK je pokrenula javne konzultacije sa zainteresiranim tvrtkama kako bi prikupila povratne informacije o usklađenosti.
Komisija je pokrenula istragu prošlog rujna, ispitujući Apple kako planira osigurati da njegovi uređaji rade s pametnim satovima, slušalicama i uređajima za virtualnu stvarnost trećih strana. Istraga obuhvaća značajke kao što su obavijesti, uparivanje uređaja i povezivost, zbog zabrinutosti da Apple može ograničiti konkurenciju u korist vlastitih proizvoda, poput AirPods i Apple Watch.
Komisija je, navodi Euronews, također predložila mjere za poboljšanje transparentnosti u vezi s internim iOS značajkama.
“Prema DMA, Apple mora pružiti programerima i tvrtkama besplatnu i učinkovitu interoperabilnost s hardverskim i softverskim značajkama koje kontroliraju njegovi operativni sustavi iOS i iPadOS, koji su osnovne platforme za koje je Apple označen kao čuvar vrata,” stoji u priopćenju Komisije.
Komisija vjeruje da će otvaranje iOS značajki za uređaje trećih strana potaknuti inovacije i koristiti korisnicima. CODE, koalicija tvrtki koje se zalažu za Otvorene digitalne ekosustave, uključujući Google, Meta i Lenovo, podržava ovo gledište.
“Vjerujemo da će interoperabilnost hardvera potaknuti inovacije i povećati konkurenciju. Korisnicima će omogućiti pravi izbor među uređajima, aplikacijama i uslugama, bez obzira na marku “, rekao je CODE za Euronews.
Komisija sada prikuplja povratne informacije od trećih strana—građana, tvrtki i organizacija—o tome kako najbolje osigurati učinkovitu provedbu, fokusirajući se na tehničke detalje, vremenske okvire i izvedivost. Zainteresirane strane imaju vremena do 9. siječnja 2025. godine odgovoriti na javne konzultacije.
Nakon analize povratnih informacija, očekuje se da će Europska komisija donijeti konačnu odluku oko ožujka 2025. godine.
U odgovoru, Apple je objavio izvještaj pod nazivom: “Postaje osobno: Kako bi zloupotreba DMA mandata za interoperabilnost mogla izložiti vaše privatne podatke.” Tvrtka tvrdi da bi dijeljenje unutarnjih funkcija svojih sustava s konkurentima moglo ugušiti inovacije.
“Apple je jedina tvrtka koja je prisiljena dijeliti svoje inovacije na ovaj način s drugima, uključujući one koji ne dijele njegovu predanost privatnosti korisnika,” rekla je tvrtka za Euronews.
U lipnju je Komisija izdala preliminarne nalaze koji ukazuju na to da je Apple možda prekršio zakon o tržišnoj konkurenciji EU, ovaj put zbog pretjeranih naknada vezanih uz svoju App Store trgovinu.
Ranije zabrane i kazne i za Tik Tok i Metu
Nakon što je Tik Tok u travnju ove godine pokrenuo program “Rewards” (nagrade) u Španjolskoj i Francuskoj, Europska komisija je izrazila zabrinutost u vezi s programom, koji je korisnicima omogućio da zarađuju bodove za gledanje videozapisa, stavljanja sadržaja, praćenja i pozivanje prijatelja da se pridruže TikToku i drugog, te je izdala zabranu.
EK se odlučila na ovaj korak u kolovozu ove godine zbog bojazni da su ciljna skupina u tom programu djeca i da se njime potiče digitalna ovisnost. Komisija od tada pratit kako TikTok ispunjava obećanje da će zaustaviti program i da neće pokretati sličan kojim bi zaobišao pravila. Prekrši li zabranu, slijedi novčana kazna.
Meta je u studenom kažnjena sa 798 milijuna eura zbog kršenja zakona o tržišnom natjecanju integriranjem Facebook Marketplacea unutar svoje društvene mreže. Europska komisija smatra da je to dovelo do “nepoštenih uvjeta trgovanja” za alternativne usluge oglašavanja, otežavajući im natjecanje.
Osim novčane kazne, Komisija je naložila Meti da prestane nametati ove uvjete drugim uslugama. Meta je objavila da odbacuje nalaze Komisije i da će se žaliti na odluku.
Što je donio Zakon o digitalnim tržištima?
Zakon odnosno Akt o digitalnim tržištima (DMA) na snazi je od 7. ožujka ove godine a donesen je s ciljem da se odlučnije i brže suzbija zlouporaba položaja i ovlasti najvećih svjetskih digitalnih tvrtki. S početkom njegove primjene šest takozvanih nadzornika pristupa suočilo se sa strožim ograničenjima: Googleova matična tvrtka Alphabet, Amazon, Apple, vlasnik TikToka ByteDance, Meta i Microsoft.
DMA donosi popis onoga što tvrtke smiju i ne smiju činiti kako bi se osigurala poštena tržišna utakmica. Na primjer, korisnicima moraju omogućiti veći izbor kada biraju internetski preglednik na svojim uređajima umjesto da im to bude nametnuto po defaultu. Google, na primjer, neće smjeti favorizirati svoje vlastite platforme, kao što je Google Shopping, u rezultatima pretraživanja.
Apple mora omogućiti korisnicima iPhonea da mogu skidati alternativne trgovine s aplikacijama osim njegove aplikacije App Store, kao i aplikacije za plaćanja umjesto njegova Apple Paya.
„S obzirom na brzinu kojom se ta tržišta razvijaju i s obzirom na to koliko klasični postupci zbog povrede tržišnog natjecanja traju, bilo je neophodno imati sposobnost ranije intervencije umjesto kada već šteta nastupi“, rekao je tada Romain Rard, odvjetnik pri odvjetničkoj tvrtki Gide iz Bruxellesa.
Šest tehnoloških divova najavilo je i niz promjena otkako su u rujnu 2023. postali „metom“ Europske komisije, no analitičari su već tada upozoravali da nisu sigurni da će te pripreme biti dostatne.
Za povrede tržišnog natjecanja, tvrtke trenutačno mogu dobiti kazne u iznosu do deset posto godišnjeg globalnog prometa. To može narasti i do 20 posto, u slučaju da ponovno povrede pravila. Komisija si je dala i ovlast „razbijanja prijestupnika“ odnosno može ih prisiliti, ako je to potrebno, da prodaju dio svojeg poslovanja.
DMA bi trebao omogućiti EU i da brže djeluje, jer pojednostavljuje teret dokazivanja za stotinjak stručnjaka koji su odgovorni za provedbu pravila pri Komisiji. Po DMA-u, Komisija ima 12 mjeseci da donese odluku nakon što otvori postupak protiv neke tvrtke.
Pročitajte još:
Kako bi se izbjegle odvjetničke taktike „zagušivanja“, kojima oni regulatora preplavljuju stotinama stranica dokumenata, uvodi se ograničenje po kojem dokumenti smiju imati do 50 stranica.
DMA pokušava odgovoriti na konkretan način na potrebe konkurenata koji se danas ne mogu natjecati s digitalnim divovima.
5 Odgovora
Bilo je i očekivano
Jadan Apple.
Ne bojim se ja ta njih.
Zato ne volim Apple.
Tako i treba