Žene u poduzetništvu suočavaju se s drugačijim izazovima nego muškarci, ali ipak ne odustaju i sve više pokreću svoje poslove. O problemima poduzetnica u Hrvatskoj razgovarali smo s Ivanom Radić, poduzetnicom i predsjednicom Međunarodne mreže poslovnih žena, koja vrlo dobro zna što muči žene u poslovnom svijetu jer ih već godinama motivira da se bore za svoja prava.
“Postoji nekoliko segmenata u kojima je ženama teže nego muškarcima. Dakle, i jednima i drugima je poduzetništvo teško, ali ženama je, kada se odluče za majčinstvo, teže voditi posao i brinuti o djetetu. Isto tako, obično skrb za starije članove obitelji padne na žene. I tu mislim da im je teže”, rekla je za Financije.hr.
S obzirom na sve poteškoće, smatra da je potrebno da žene ne podmeću nogu drugim ženama nego da se podržavaju bez obzira na to kakav put su odabrale.
“Moje iskustvo je da svaka žena traži svoje pleme (i muškarci to rade), udrugu, organizaciju, svoj krug prijatelja koji ih podržavaju, ali te organizacije često ne idu u istom smjeru i to je žalosno. Mislim da nam je dovoljno teško u svijetu u kojem smo sada. Ženama koje su majke je potrebna veća potpora sustava – vrtići za brigu o djeci, domovi za starije za brigu o roditeljima, drugi oblici pomoći za članove obitelji. O tome se ne priča puno, ali žene su opterećene, one brinu o svemu i zaista je potrebna pomoć sustava, ne samo poduzetnicama nego općenito. Sustav ne daje dovoljno prostora obiteljima, a posebno ženama”, kazala nam je poduzetnica.
Jedna od organizacija koje pružaju podršku ženama je Međunarodna mreža poslovnih žena, koja je osnovana 2017. godine u Zagrebu. U zadnjih osam godina organizirali su više od 80 konferencija, događaja i okruglih stolova gdje su ugostili mnoge relevantne osobe iz javnog života, korporacija i privatnih tvrtki. Ti ljudi su prenijeli svoje iskustvo, entuzijazam, motivaciju i inspiraciju brojnim sudionicama.
Osim u Hrvatskoj, Mreža surađuje i s udrugama u regiji na povezivanju i širenju tržišta.

“Raduje me što smo tijekom ovih godina stvorili respektabilnu mrežu organizacija i partnera s kojima radimo zaista sjajne stvari. S Hrvatskom gospodarskom komorom (HGK) smo pet godina provodili Malu školu poduzetništva za žene kroz koju je prošlo više od 700 žena od kojih su mnoge otvorile svoje tvrtke i obrte te uspješno posluju. S Centrom za kulturu dijaloga smo radili jedan sjajan projekt ‘Manje od makova zrna’, a sa Sportskim učilištem PESG projekt ‘Ojačaj me da jačam druge’. S Njemačkom industrijskom i trgovinskom komorom smo organizirali nekoliko vrlo uspješnih događaja i ugostili žene koje se mogu pohvaliti respektabilnim biznisima”, ispričala nam je predsjednica Međunarodne mreže poslovnih žena.
“Tu su još i mnoge druge organizacije poput Zaklade Konrad Adenauer, TIKA, HUP, CKD, privatne tvrtke i druge. U udrugu se može učlaniti svaka punoljetna osoba. Prednosti za članice su brojne, a neke od najvažnijih su da ćete biti dio jedne zdrave i ugodne sredine koja pruža podršku i razumijevanje i koja će vas potaknuti da gradite svoj posao ili da jačate svoje vještine kao poslovna žena. Mogu sa sigurnošću reći da naše članice ostaju u udruzi jer im se sviđa atmosfera i jer se dobro osjećaju, a kroz brojne aktivnosti uvijek mogu odabrati nešto za sebe. Imaju brojne prilike za povećanje vidljivosti, ali to ovisi isključivo o njihovim afinitetima”, dodala je.
Navela je i što poslovne žene trebaju učiniti ako žele biti uspješne. Savjetuje im da vjeruju u sebe i svoje ideje te da budu uporne i otvorene za nove prilike.

“Svakako želim naglasiti da je uspoređivanje jedna od glavnih stvari na koje trebaju pripaziti jer se žene lako obeshrabre tuđim uspjehom i onda sebe analiziraju i pitaju kako one nešto ne mogu te se uglavnom krenu podcjenjivati. Svaki put je drugačiji i svatko ide onim tempom koji je za tu osobu prikladan”, objasnila je Ivana Radić.
Otkrila nam je da su se žene prije 10 ili 15 godina najčešće bavile uslužnim zanimanjima poput kozmetičarki, frizerki i slično. Danas, pak, rade svakojake poslove, iako i dalje prednjače edukacija, savjetovanje, računovodstvo i financije.
Kaže da mlađe žene lakše uđu u sferu novih poslova koji su tipični za određene generacije pa su influencerice, solo poduzetnice i digitalne nomatkinje – danas im je samo nebo granica.
“Mlade žene su puno hrabrije nego što smo to možda bile mi i puno ranije odlučuju krenuti u poduzetništvo jer je to njihov izbor, a ne nužda. Mislim da je broj tvrtki u vlasništvu žena trenutačno zadovoljavajuć i puno veći nego prije 10 godina”, rekla nam je.

“Ženama je prije sigurno bilo teže u poduzetništvu, a tako je donekle i danas. One u nekom trenutku odluče postati majke i tu postaje vrlo teško, posebno ako su u isto vrijeme pokrenule posao i dobile dijete. Druga stvar je strah i nedostatak samopouzdanja. Žene općenito ne sanjaju dovoljno velike snove. Često idemo na sigurno i manje riskiramo”, zaključila je poduzetnica.
Smatra da je mindset najvažniji i da je rad na vlastitom samopouzdanju nešto što treba uzeti kao glavnu zadaću.
“Na mojim edukacijama i u radu jedan na jedan više od 1.000 žena je ispunilo upitnik samopouzdanja. Jako mali broj žena zapravo ima zdravu razinu samopouzdanja. To je većim dijelom uvjetovano odgojem, ali i podnebljem u kojem živimo te ima puno prostora za rad. S druge strane, žene su uglavnom poprilično educirane i često im treba mentorica koja će ih moći motivirati i usmjeriti da krenu u svoj posao”, kazala je.
Svijet poduzetništva je izuzetno zahtjevan, a mnogi smatraju da poduzetnici rade samo dva ili tri sata dnevno, putuju i ubiru tisuće eura. No, Ivana kaže da to baš i nije tako jer se mnogi poduzetnici ne uspijevaju organizirati u slobodi koju iskuse, a posebno žene.
Pročitajte još:
Ističe da kao poduzetnica moraš upravljati svojim vremenom, uvijek tražiti nove prilike, biti fleksibilna i vjerovati da možeš i da si uspješna.
“Ako sumnjaš da ćeš preživjeti i da sa svojim sposobnostima nećeš uspjeti, onda to nije za tebe. I to je sasvim u redu. Biti iskrena prema sebi je najbolji put za uspješan život. Ne moraju svi biti poduzetnici, netko mora i radit za te poduzetnike”, šali se Ivana.