U sve većim nasadima pistacije u Argentini na stablima se ovih dana može vidjeti kako dozrijeva žuti plod tražen širom svijeta, u prizoru koji ilustrira kako ova poljoprivredna regija pokušava iskoristiti svoje povoljne klimatske uvjete i utažiti sve veću globalnu potražnju za tim orašastim plodom, koju je u posljednje vrijeme potaknula tzv. Dubai čokolada – luksuzan proizvod punjen pistacijom.
Površine zasađene pistacijom u Argentini u posljednjih pet godina su se upeterostručile, na oko 10.000 hektara, kažu iz argentinske Mreže za proučavanje stabla pistacije, koju su 2023. osnovali znanstvenici. Većina tih stabala nalazi se u provinciji San Juan, rudarskoj i poljoprivrednoj regiji Argentine smještene u podnožju Anda.
Uzgajivači kažu da još ima prostora za značajno veće širenje. Mreža znanstvenika koji se bave pistacijom identificirala je područje od oko 65.000 četvornih kilometara ili 6,5 milijuna hektara, u pokrajinama San Juan, Mendoza, San Luis i La Pampa, koje odlikuju temperature pogodne za uzgoj pistacije – biljke kojoj je potrebno oko sedam godina od prve sadnje da bi proizvela prvi značajniji urod, i koja voli klimu sa suhim i vrućim ljetima i hladnim zimama.
Trenutno su vodeći svjetski proizvođači pistacije SAD, Iran i Turska – i po količinama daleko premašuju Argentinu. No, ta južnoamerička zemlja jedini je veći uzgajivač u Latinskoj Americi, a tamošnji proizvođači kažu da vide velik potencijal za rast i izvoz, posebice u vrijeme kad je cijela sjeverna hemisfera izvan sezone berbe.
“Nema sumnje, Argentina bi sigurno mogla postati velik proizvođač,” kaže za Reuters Alberto Aguilera, farmer koji upravlja nasadima pistacije u provinciji San Juan za kompaniju SolFrut, koja će sa zasijanih gotovo 1.200 hektara biti među najvećim proizvođačima u Argentini kada dođe do prve izbiljne berbe 2027. godine. “Imamo zemlju, vodu, i klimatske uvjete.”
Uzgajivači pistacije u Argentini uglavnom koriste mladice uvezene iz Kalifornije, u kojoj ima oko 200.000 hektara pod pistacijom. Prema podacima tvrtke The Wonderful Company, koja proizvodi 15-20 posto ukupne američke proizvodnje, ponuda pistacije na tržištu – gdje se sjemenke pistacije koriste i kao sastojak za hranu i kao grickalica – je još uvijek manja od potražnje.
“Ljudima nikad nije dosta pistacije,” kaže Stephen Vasquez, izvršni direktor američkog Upravnog odbora za pistacije (ACP), tijela koje regulira kvalitetu gotovo svih pistacija proizvedenih u SAD-u.

Golema popularnost pistacije stigla je i u Argentinu. Nakon što je eksplodirala zbog kremaste punjene “Dubai čokolade” – koja je postala viralna na TikToku 2023. godine, brojne argentinske kompanije su se bacile u proizvodnju slatkiša i peciva s dodatkom pistacije. Čak i nacionalna kompanija za naftu i plin YPF kupcima nudi tzv. pistachio alfajor, njihovu verziju tradicionalnog argentinskog kolača.
Marcelo Ighani, 74-godišnji imigrant iz Irana, rekao je Reutersu da su ljudi mislili da je lud kada je počeo saditi prve nasade pistacija u Argentini, još 1980-ih, u provinciji San Juan. U studenom ove godine, u rasadniku njegove tvrtke Pisté šest radnica je uz glazbu radilo na pripremi mladica pistacije. Pisté je od 2023. više nego udvostručio godišnju proizvodnju mladica za vlastitu upotrebu ili za prodaju drugim poljoprivrednicima. U 2025. očekuju da će im proizvodnja biti oko 400.000 biljaka.
“Imamo još puno nezadovoljene potražnje koju jednostavno ne možemo ispuniti,” kaže Ighaniev sin Maximiliano, koji pomaže u vođenju tvrtke. Argentinsko Savezno vijeće za investicije je u svojem izvješću o pistacijama iz 2024. godine priopćilo da Argentina izvozi negdje između trećine i polovice vlastite proizvodnje pistacija. Većina tog odlazi u Italiju, a iza nje su Rusija, Australija i druge latinoameričke zemlje.
Proizvođači kažu da očekuju u narednim godinama rast izvoza, jer sve više ulagača ulazi u to tržište, jer se očekuje da domaća proizvodnja pokrije potražnju – i jer će sve više stabala pistacije dozrijeti i uskoro početi donositi plodove. Iako o tome nema službenih procjena, ljudi iz te industrije kažu da zasad tek mali dio posađenih pistacija u Argentini proizvodi orašaste plodove.
Kompanija SolFrut je započela sa sadnjom pistacija 2019. godine, na zemljištu koje je prije koristila za uzgoj maslina – i ulaže oko 12.000 dolara po jutru zemlje (0,4 hektara) kaže José Chediack, predsjednik holdinga Grupo Phronesis, u kojem je SolFrut. Iako priznaje da pistacija uživa u „vrlo dobrom trenutku“ na tržištu, zabrinjava ga koliko će taj procvat potrajati.
Chediack kaže bi se potencijal za uzgoj pistacije mogao pojačati ako poboljšani makroekonomski uvjeti pod predsjednikom Javierom Mileijem dovedu do toga da banke počnu nuditi niže kamatne stope, i dulji rok otplate kredite. Suočeni s padom svjetske potrošnje vina, neki vinari su u svojim vonogradima lozu zamijenili nasadima pistacije i drugih orašastih plodova.
U predviđanju potencijala pistacije i prije današnjeg booma, pokrajina Mendoza – inače poznata po grožđu sorte Malbec – izdala je 2020. priopćenje u kojem se pohvalila svojom sve većom površinom zasada pistacije, u kojem je taj plod opisala kao “zeleno zlato” i u kojeg je ubacila i recept za empanade sa pistacijom i sirom.
Pročitajte još:
Ramiro Martins, iz obitelji koja već tri generacije proizvodi vino u Mendozi, zasadio je oko 100 hektara pistacija za koje očekuje da će početi davati plodove 2026. godine. Ostatak svojih vinograda pretvorio je u zasade badema i oraha. “Shvatili smo da se tržište kreće prema zdravijim trendovima. Doista smo uložili puno nade i sreće u ovaj projekt,” kaže Martins.
U provinciji San Juan, koja ima oko 800.000 stanovnika, stabla pistacije su treći najrašireniji usjev, nakon vinograda i maslinika. “Pistacija će imati vrlo snažan efekt na gospodarstvo San Juana. Ta konstantna potražnja iznenadila je sve, i mislim da se radi o poticaju za dugoročna ulaganja,” kaže Miguel Moreno, zadužen za poljoprivrednu politiku u toj pokrajini.
Pomama za pistacijom ovdje je jasno vidljiva. U tvornici Tres Cumbres koja proizvodi kolače alfajores radnici razmazuju pastu od pistacije između dva kolača. Obližnja trgovina sa craft sladoledom Habana nudi tri okusa – klasična pistacija, pistacija s bijelom čokoladom, i Dubai čokoladna pistacija. Posljednja dva okusa uvedena su tek ove godine.









