Velike kineske e-trgovine ulažu milijarde u bespoštednu borbu za tržište

Ilustracija: Preis_King / Pixabay

Oštra utakmica najvećih kineskih internetskih kompanija u području tzv. instant kupovine prijeti dodatnim smanjenjem njihovih dobiti na kratak i srednji rok, te doprinosi već velikim deflacijskim pritiscima u tom drugom po veličini svjetskom gospodarstvu.   

Kompanije kao što su Alibaba, Meituan i JD.com bombardiraju potrošače raznim popustima i kuponima kako bi ih privukle i zauzele veći tržišni udio u sve većem segmentu ekspresne dostave robe unutar jednog sata. Na takve stvari troše enormne količine gotovine, što pak smanjuje profitnu maržu i navodi investitore da sve više postavljaju pitanja o takvoj poslovnoj strategiji.

Takvim taktikama također su privukli pažnju državnih regulatornih tijela, koja su zabrinuta zbog padanja cijena u Kini, gdje je slabljenje cijena nekretnina i loša stabilnost radnih mjesta doveli do zamora potrošača – što pak stvara pritisak na kompanije da agresivno spuštaju cijene u pokušaju da se ljude potakne na veću potrošnju.

U posljednjih nekoliko tjedana, kako su kompanije za e-trgovinu i dostavu hrane objavljivale rezultate poslovanja za tromjesečje koje je završilo krajem lipnja, u svim razgovorima i komentarima prevladavala je tema zaoštravanja tržišne utakmice i sve žešće konkurencije.

Predsjednica uprave popularne platforme JD.com Sandy Xu upozorila je na neodrživu “prekomjernu konkurenciju,” dok je prvi čovjek platforme Meituan Wang Xing govorio o “novoj fazi konkurentnosti,” a Zhao Jiazhen iz PDD Holdinga – kompanije iza kineskog servisa Pinduoduo i globalno popularne aplikacije Temu – istaknuo “dodatno intenziviranje” tržišne utakmice u drugom kvartalu ove godine.

Prve salve u tom bespoštednom ratu ispaljene su ranije ove godine kada je JD.com, uznemiren širenjem platforme Meituan na prodaju većeg asortimana proizvoda, pokrenuo svoju aplikaciju koja bi trebala konkurirati Meituanovom glavnom poslu brze dostave hrane. Online trgovina Alibaba, koja također ima aplikaciju za dostavu hrane Ele.me, također se aktivnije uključila u tu trku, i povećala ulaganja u taj segment.

Sve tri kompanije su najavile ulaganja milijardi dolara kako bi zauzele veći tržišni udio. Analitičari u Nomuri procjenjuju da su investicije u tom sektoru premašile 4 milijarde dolara, samo u drugom tromjesečju ove godine.

Analitičari kažu da tržišni krajolik izgleda sve izazovnije, i da se na utrku troše golemi iznosi, u kojoj bi investicije bilo kojeg igrača koji prvi odustane mogli biti bačeni kroz prozor. “Očekujemo da će se ovo intenzivno natjecanje nastaviti barem do trgovačkog praznika [Dana Samaca] u studenom,” kaže Kenneth Fong iz investicijske banke UBS.

Analitičari iz S&P Global predviđaju da će Meituan, JD.com i Alibaba zajedno potrošiti najmanje 160 milijardi yuana (22.4 milijarde dolara) u idućih 12-18 mjeseci kako bi obranili ili povećali tržišni udjel u segmentu dostave hrane i instantne maloprodaje. Pritom upozoravaju na “značajne revizije prema dolje” za prognoze dobiti ove godine, i da nije izgledno da će se marže oporaviti u narednih 12-24 mjeseci.

Očekuje se da bi Meituan mogao biti najteže pogođen, budući da mu prihodi najviše ovise o dostavi hrane. Za JD.com gubici ostvareni u dostavi hrane pojeli su gotovo svu kompanijsku dobit u drugom tromjesečju, dok je Alibaba manje izložena, budući da instant maloprodaja čini manji dio njezinog poslovanja.

Domaća platforma PDD Holdings, Pinduoduo, uglavnom se nije miješala u oštru utakmicu u segmentu instantne maloprodaje, no njezina prednost kao mjesto za ultrajeftinu robu sad je ugrožena zbog brojnih popusta koje nudi konkurencija.

Profitne marže u tekućem tromjesečju, od srpnja do rujna, bit će još teže zadržati u odnosu na razdoblje od travnja do lipnja, kad su također bile malo povišene uslijed trgovačkog festivala 618 u tom periodu. 

Ipak, kompanije se nadaju da će se kratkoročno opterećenje isplatiti u obliku dugoročne dobiti. Ključni indikatori koje treba gledati u drugoj polovici godine su vezani za potencijalnu migraciju potrošača u segmentu instant kupovine prema velikim platformama za e-trgovinu. 

Broj aktivnih korisnika na JD.com rastao je za više od 40 posto godišnje u drugom kvartalu, dok je Alibabina aplikacija Taobao imala mjesečni porast aktivnih korisnika od 25 posto u prva tri tjedna kolovoza, ponajviše zbog korisnika koji su došli naručivati hranu.

Iako se zasad čini da se sve tri kompanije spremaju za dugoročnu bitku, postoji i mogućnost da cjenovne ratove zaustave vanjski faktori. Kineska regulatorna tijela u više su navrata upozorila platforme da se ne upuštaju u “utrku do dna,” što je navelo Meituan, Alibabu i JD.com da u srpnju objave priopćenja u kojima su svi obećavali da će suzbiti cjenovni rat.

Jedan odgovor

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)

Popularno

Novi broj magazina „Financije.hr” donosi brojne ekskluzivne poslovne priče, intervjue i događaje iz regije i svijeta…

Komentari