Bruxelles s američkom vladom pregovara o nizu mjera koje bi trebale zaštiti europsku automobilsku industriju od uvođenja neminovno visokih uvoznih nameta SAD-a. Ideje koje su na stolu uključuju smanjenje carinskih stopa, uvozne kvote, ili krediti za prebijanje carina za proizvođače koji uvoze automobile iz Europe, ali imaju i dio proizvodnje u Americi.
Ti pregovori su dio napora Europske komisije na postizanju trgovinskog sporazuma sa SAD-om u idućih nekoliko dana, uoči krajnjeg, sada već pomaknutog, roka zadanog za 1. kolovoza, kojeg je odredio američki predsjednik Donald Trump.
Trump je u utorak izjavio da će “vjerojatno” u naredna dva dana priopćiti Europskoj uniji kakvu bi carinsku stopu mogla očekivati za svoju robu koja se izvozi u SAD, dodavši da je EU u posljednje vrijeme postala “znatno kooperativnija.” Već uvedene sektorske carine, na sve automobile, čelik i aluminij, naplaćuju se neovisno od Trumpovih “recipročnih” nameta.
Europski pregovarači tražili su oslobođenje od carina u ključnim sektorima za europsku industriju, kao što su automobili i zrakoplovstvo. Jedan diplomat EU ranije je rekao da su automobili “crvena linija” za EU, što znači da su potencijalni američki ustupci za automobile ključan dio bilo kakvog budućeg sporazuma.
Od travnja ove godine se na uvozne automobile plaća carina od 25 posto, povrh već postojećih 2,5 posto. Dodatni namet, na svu europsku robu, najavljen je na razini od 20 posto u travnju – ali se u međuvremenu smanjila na 10 posto, barem do isteka Trumpovog roka.
Razgovori su u tijeku i nejasno je hoće li američka vlada pristati na sve uvjete koje želi EU, njihov najveći bilateralni trgovinski partner. Europski povjerenik za trgovinu Maroš Šefčovič izjavio je u srijedu da je Komisija “ostvarila dobar napredak” glede “okvirnog trgovinskog sporazuma” sa SAD-om, te da bi se u narednim danima dogovor mogao potpisati.
Jedan od prijedloga koji su navodno na stolu, izvijestio je Reuters pozivajući se na izvore u Bruxellesu, je da proizvođači koji u SAD-u proizvode vozila za izvoz budu oslobođeni jednog dijela carinskih nameta za uvoz iz Europe.
Prema toj ideji, proizvođači koji izvoze iz SAD-a dobili bi pravo iskoristiti vrijednost svog izvoza iz SAD-a za smanjenje vrijednosti uvoza. To bi kompanijama omogućilo uvoz robe te vrijednosti bez ikakvih nameta, ili po nekoj sniženoj carinskoj stopi, dok bi se za vrijednost iznad tog plaćala carina po najvišoj carinskoj stopi.
Od takvog mehanizma imali bi koristi BMW i Mercedes-Benz, koji u SAD-u imaju velike proizvodne centre za sportska i gospodarska vozila, koje najvećim dijelom izvoze izvan SAD-a. Neki izvori s kojima je govorio Reuters kažu da je SAD ponudio neke olakšice ako kompanija pristane na dodatna ulaganja, što bi možda pomoglo Volkswagenu, koji gotovo ništa ne izvozi iz svojih američkih tvornica, ali razmišlja o otvaranju nove tvornice u SAD-u za proizvodnju modela brenda Audi.
Dogovor oko ovih uvjeta i pravila vrlo je zahtjevan zadatak za Bruxelles koji istovremeno pokušava dogovoriti uvjete koji bi bili prihvatljivi za proizvođače kao što su BMW, Porsche, Volkswagen i Mercedes-Benz, i zadovoljiti Trumpovu vladu koja želi potaknuti američku proizvodnju i stvoriti nova radna mjesta.
Europa je 2024. godine u SAD izvezla gotovo 758.000 automobila ukupne vrijednosti 38,9 milijardi eura, ili četiri puta više nego što je bila vrijednost izvoza u suprotnom smjeru, pokazuju podaci Europske auto udruge ACEA.
Pročitajte još:
Postoji mogućnost da konačni sporazum bude sličan okviru koji je dogovoren s Velikom Britanijom u svibnju. Prema tom sporazumu SAD je smanjio carine na britanske automobile na 10 posto, a britanskim proizvođačima je odobrena uvozna kvota od 100.000 automobila godišnje po nižoj carinskoj stopi – što je skoro bio ukupan britanski izvoz prošle godine.
Iako je EU predložio slično rješenje, s određenom kvotom za uvezena vozila, američki pregovarači se navodno tome protive. Obje strane razmatraju sniženje svojih uvoznih carina s trenutačnih stopa koje su 27,5 posto za uvoz u SAD i 10 posto za uvoz u EU. Europska unija također nudi neke necarinske elemente, kao što je standardizacija regulative u području testiranja sigurnosti automobila.
Njemački kancelar Friedrich Merz rekao je njemačkom parlamentu u srijedu da se nada da će se trgovinski sporazum finalizirati do kraja ovog mjeseca. “Naš cilj je dogovoriti sporazum što prije moguće, i da postignemo najnižu moguću stopu nameta,” rekao je Merz, dodavši da je u kontaktu i s Trumpom i s Europskom komisijom.