Uoči fiskalizacije 2.0 Porezna uprava zatrpana pitanjima poduzetnika

Obveznici fiskalizacije 2.0

Do početka fiskalizacije 2.0 ostalo je desetak dana. Kako se bliži rok, u Poreznu upravu, ali i na adrese brojnih udruga, komora, te knjigovođama i računovođama, stiže sve više upita poduzetnika o tome što trebaju učiniti prije 1. siječnja iduće godine.

Na brojne upite o postupku fiskalizacije u sustavu 2.0, izdavanju eRačuna ili do kada treba potvrditi informacijske točke, odgovarala je pomoćnica ravnatelja Porezne uprave mr. sc. Marijana Vuraić Kudeljan, a online susret zainteresirane publike i Porezne uprave organizirala je Inicijativa profesionalnih računovođa Hrvatske.

Iz Porezne uprave podsjećaju što je potrebno napraviti prije 1. siječnja 2026. godine. Ponajprije, treba se utvrditi je li poduzetnik obveznik samo zaprimanja ili uz to i slanja eRačuna, znači potrebno je, poručuju, da porezni obveznici sami odrede svoj status te da, ako jesu, nakon toga odrede model po kojem će odraditi ono što je zakonom propisano.

Umjesto dosadašnjih računa koje su obveznici nosili u knjigovodstveni ured ili dostavljali na neki drugi način, od iduće godine imat će eRačun. To nije, napominju, račun poslan putem elektroničke pošte, već račun koji je izdan, poslan i zaprimljen u strukturiranom elektroničkom obliku što omogućuje njegovu automatsku i elektroničku obradu bez papira i ručnog unosa. Prije samog početka fiskalizacije 2.0 potrebno je izabrati pristupnu točku, a napominju iz Porezne uprave poreznim obveznicima da ne zaborave unijeti OIB osobe nadležne za fiskalizaciju.

Kod Fiskalizacije 2.0 situacija se komplicira jer, osim izdavatelja eRačuna, imamo i primatelja, a sam proces potvrde eRačuna. odvaja se posebno od procesa fiskalizacije.

Ipak, bitno je ovdje napomenuti da, nakon razmjene eRačuna, nema odgađanja procesa fiskalizacije, osim u pojedinim slučajevima predviđenim Zakonom.

Pixabay.com
Foto: Pixabay

Tko se smatra izdavateljem i primateljem eRačuna?

To su porezni obveznici sa sjedištem ili prebivalištem u Hrvatskoj, bilo da su u sustavu PDV-a ili su obveznici poreza na dohodak/dobit izvan sustava PDV-a, kao i tijela državne i lokalne uprave. Podružnice stranih društava nisu obveznici jer se ne smatraju poreznim obveznicima sa sjedištem u RH.

Je li dopušteno izdati račun danas, a fiskalizirati ga sutra?

Izdavatelj je dužan provoditi fiskalizaciju eRačuna odvojeno od postupka razmjene eRačuna, ali fiskalizaciju provodi u trenutku izdavanja eRačuna.

Je li dopuštena praksa da se račun prvo pošalje kupcu u PDF-u na provjeru, a tek nakon njegove potvrde pošalje na fiskalizaciju?

Fiskalizacija se mora provesti u trenutku izdavanja, a odgoda je dopuštena samo u slučaju tehničkih poteškoća, što implicira da namjerno odgađanje zbog “provjere” nije predviđeno kao opravdan razlog.

Koji su točno tehnički i opravdani razlozi zbog kojih će fiskalizacija biti priznata ako se provede u roku od pet dana od datuma izdavanja računa?

Zakon propisuje da se postupak fiskalizacije eRačuna mora provesti najkasnije u roku od pet radnih dana isključivo ako zbog tehničkih razloga ili prekida internetskih veza nije bila moguća trenutna fiskalizacija.

Paušalni sam obrtnik, dakle nisam u sustavu PDV-a. Moram li izdavati i zaprimati eRačune?

Tijekom 2026. godine paušalisti i dalje mogu izdavati “papirnate” račune, ali moraju zaprimati eRačune i fiskalizirati njihovo zaprimanje. Od 2027. godine moraju i izdavati i zaprimati eRačune uz punu fiskalizaciju.

Tko može koristiti aplikaciju MikroeRačun?

MikroeRačun besplatna je aplikacija Porezne uprave, namijenjena poreznim obveznicima koji nisu u sustavu PDV-a (npr. paušalni obrti, male udruge, OPG-ovi izvan PDV-a), a koji su obveznici zaprimanja eRačuna, kako bi mogli te račune zaprimati i fiskalizirati (od 2026.), te od 2027. i izdavati i fiskalizirati eRačune, a sve putem sustava ePorezna. Sustav MIKROeRAČUN možete zamisliti kao besplatan “osnovni digitalni poštanski sandučić” koji država nudi malim poduzetnicima kako bi mogli primati službenu digitalnu poštu bez dodatnih troškova, dok god ne postanu veliki igrači u sustavu PDV-a.

Pixabay.com
Foto: Pixabay

Moraju li pravne osobe koje iznajmljuju smještaj putem posrednika (poput Booking.com-a), a koji ujedno primaju uplate gostiju, izdati i fiskalizirati račun na ime gosta i u kojem roku?

Ako je platforma samo posrednik koji radi u ime i za račun iznajmljivača (pravne osobe obveznika poreza na dobit), tada je iznajmljivač dužan izdati račun gostu i fiskalizirati ga u sustavu F1.

Ako je iznajmljivač fizička osoba i nije u sustavu PDV-a, je li obveznik zaprimanja i izdavanja eRačuna?

Ako obveznik nije u sustavu PDV-a, već je riječ o samostalnoj djelatnosti, onda on nema obvezu izdavanja računa prema građanima putem fiskalizacije 1.0, on taj račun i dalje može izdavati papirnati račun.

Treba li fiskalizirati račune (F1) prema fizičkim osobama strancima (iz EU ili trećih zemalja) ako su plaćeni transakcijski?

Da, ako je usluga pružena u Republici Hrvatskoj, dužni ste provesti postupak fiskalizacije i prema krajnjem kupcu strancu. Od 1. siječnja 2026., prometom u krajnjoj potrošnji bit će obuhvaćeni svi računi izdani građanima, bez obzira na način naplate. Prodaja na daljinu unutar EU osobama koje nisu porezni obveznici ne podliježe fiskalizaciji jer se mjestom isporuke smatra država članica kupca.

Postoji li obveza fiskalizacije 1.0 za obustave radnicima po osnovi davanja koja se ne smatraju plaćom u naravi (npr. parkirne karte, Multisport)?

Da. Budući da se radi o preprodaji usluge koju je poslodavac prethodno kupio od treće osobe, potrebno je izdati fiskalni račun i provesti fiskalizaciju 1.0, neovisno o tome kako se usluga naplaćuje od zaposlenika.

Treba napomenuti da za obveznike fiskalizacije 1.0, koja se provodi već dvanaest godina, nema promjena. Odnosi se na račune prema krajnjim potrošačima, bilo da plaćaju gotovinom ili karticom. Kod fiskalizacije 1.0 taj postupak provodi jedna strana, izdavatelj računa, koji putem fiskalne blagajne naplaćuje i fiskalizira račun.

Iz Porezne uprave na kraju pojašnjavaju da će nakon 1. siječnja 2027. godine obveza zaprimanja eRačuna postati obvezna za sve, uključujući subjekte izvan sustava PDV-a i proračunske korisnike. u prvim danima siječnja najavljuju da su otvoreni za sugestije i prijedloge, no smatraju da u ovom trenutku nema razloga za odgodu primjene fiskalizacije 2.0.

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)

Popularno

Novi broj magazina „Financije.hr” donosi brojne ekskluzivne poslovne priče, intervjue i događaje iz regije i svijeta…

Komentari