Globalna prodaja potpuno električnih i plug-in hibridnih vozila porasla je u srpnju za 21 posto na godišnjoj razini jer je u Kini zabilježen veliki rast ove godine. Na globalnu prodaju nije značajno utjecao pad potražnje u Europi, objavila je tvrtka za istraživanje tržišta Rho Motion.
U Europskoj uniji MG Motor, u vlasništvu kineskog SAIC Motor Corpa, očekuje da će biti najviše pogođen privremenim carinama nametnutim na električna vozila (EV) uvezena iz Kine, rekao je Charles Lester iz Rho Motiona. Utjecaj carina trebao bi biti manji na Teslu, koji može proizvoditi vozila u tvornici u Berlinu, i kinesku tvrtku BYD, čija je prisutnost u Europi i dalje mala.
Broj električnih vozila, bilo da su potpuno električni (BEV) ili plug-in hibridi (PHEV), prodanih u cijelom svijetu iznosio je 1,35 milijuna u srpnju 2024., od toga ih je 880.000 bilo u Kini, gdje je prodaja bila veća za 31 posto na godišnjoj razini. U prvih sedam mjeseci 2024. broj prodanih PHEV-a u Kini porastao je za 70 posto u odnosu na 2023. godinu.
BYD, najveći kineski i svjetski proizvođač EV-a, izvijestio je u istom razdoblju o porastu prodaje BEV-a i PHEV-a od 13 odnosno 44 posto na globalnoj razini, prenosi Reuters. U Europi je prodaja električnih vozila pala za 7,8 posto u srpnju, u odnosu na brojke iz 2023. U sedam mjeseci do srpnja, pala je za 12 posto u Njemačkoj, najvećem tržištu EV-a u EU. U SAD-u i Kanadi prodaja električnih vozila porasla je za 7,1 posto u srpnju ove godine.
Podsjećamo, Europska unija je u srpnju uvela privremene carine na uvoz električnih automobila proizvedenih u Kini. Carine za BYD iznose 17,4 posto, Geely 19,9 posto i SAIC 37,6 posto. Uz pad prodaje u EU, pojavio se problem i s leasingom vozila.
Zbog niskih preprodajnih cijena za električne automobile velike leasing tvrtke u Europi bile su primorane udvostručiti cijene u posljednje tri godine, a neke prijete da neće više prodavati vozila ako ih regulatori prisile da pređu na prodaju električnih automobila prebrzo , kažu čelnici industrije.
Rast cijena najma električnih automobila dolazi u trenutku smanjenja subvencija za nova električna vozila na ključnim tržištima, a to pogađa prodaju i postoji opasnost od zaustavljanja europske električne tranzicije.
“Ako nas se bude tjeralo da sve mora biti električno prerano… moji će dioničari reći ‘ne želimo riskirati’ i nestali bismo s tržišta. Budimo iskreni, bez nas nitko neće prihvatiti taj rizik”, rekao je Tim Albertsen, izvršni direktor Ayvensa, jedne od najvećih europskih tvrtki za leasing automobila.
Leasing tvrtke igraju ključnu ulogu u Europi jer se 60 posto novih automobila na sve vrste goriva iznajmljuje, prema izračunima grupe za zaštitu okoliša Transport & Environment na temelju podataka tvrtke za istraživanje tržišta Dataforce. Kada je riječ o električnim vozilima, udio se procjenjuje na čak 80 posto.
Prema podacima Dataforcea, na 16 europskih tržišta na kojima se može identificirati registracija voznog parka – uključujući Njemačku, Britaniju, Francusku i Španjolsku – 60 posto novih električnih vozila ide korporativnim voznim parkovima i komercijalnim kupcima. Stručnjaci kažu da ti kupci gotovo isključivo koriste leasing, a oko polovice preostale prodaje ide privatnim kupcima, također na leasing. Na tržištima na kojima nema subvencija za EV za privatne kupce, tvrtke su uglavnom one koje ih kupuju za svoj vozni park.
Cijena najma osmišljena je tako da uzme u obzir amortizaciju vozila tijekom uobičajenog trogodišnjeg razdoblja najma, na temelju procijenjenih cijena preprodaje ili preostalih vrijednosti. Ali ako cijene rabljenih vozila nakon isteka leasinga budu niže od očekivanih, leasing tvrtke bilježe financijske gubitke kada ponovno dobiju ta vozilo. Cijene rabljenih električnih automobila padaju u Europi otkad su dosegle vrhunac u listopadu 2022.
“Ljudi prihvaćaju rabljena električna vozila, ali ona moraju biti jeftina. Ako su skupa, ne žele ih kupiti”, rekao je Gary Cambridge, partner u trgovini rabljenim vozilima Cambridge Motors u Londonu.
Leasing tvrtka Hertz je izvijestila je gubicima od oko 137,27 milijuna eura za otprilike 20.000 električnih vozila koje je prodavala po znatno sniženim cijenama, dok je Sixt rekao da je njegova zarada u 2023. bila manja za 40 milijuna eura. Bart Beckers, zamjenik izvršnog direktora u Arvalu, leasing tvrtki u vlasništvu francuske banke BNP Paribas, rekao je da su gubici zbog niskih preprodajnih vrijednosti električnih vozila trenutačno ograničeni, s obzirom na to da su električna vozila samo mali dio njihova ukupnog portfelja.
Pročitajte još:
Neki proizvođači automobila dali su novčanu naknadu leasing tvrtkama za pad vrijednosti električnih vozila, kažu čelnici industrije. No, leasing tvrtke još uvijek snose rizik za vrijednost preprodaje električnih vozila, zbog čega su cijene porasle.
Otvoreno javno savjetovanje Europske komisije “Ozelenjavanje korporativnih voznih parkova”, koje je uključivalo razmatranje mogućih mjera za ubrzanje usvajanja električnih vozila, završilo je 8. srpnja. Transport & Environment (T&E), sa sjedištem u Bruxellesu, želi da Komisija odluči da velike europske korporativne flote i leasing kompanije prijeđu 100 posto na električni pogon do 2030. Ipak, glasnogovornik Komisije rekao je da je cilj konzultacija bio samo identificirati značajne tržišne nedostatke.
10 Odgovora
Eh tako ti je to
A kod nas je isto u porastu
Polako,bit će I kod nas
Svaka roba ima kupca
Rekoše kontroverzni kolumbijski poduzetnici.
Tako je Lary!
U nas još najprodavaniji oldtimeri.
Raste…
Nismo mi još navikli na to
Nismo navikli mi na elektriku!