AstraZeneca planira uložiti 50 milijardi dolara u proširenje proizvodnih i istraživačkih kapaciteta u SAD-u do 2030. godine, što predstavlja najnoviju veliku investiciju neke farmaceutske tvrtke kao odgovor na carinsku politiku predsjednika Donalda Trumpa.
Spomenutim iznosom, doznaje Reuters, financirat će se izgradnja nove tvornice za proizvodnju lijekova u Virginiji te proširenje odjela za istraživanje i razvoj staničnih terapija u Marylandu, Massachusettsu, Kaliforniji, Indiani i Teksasu.
Također će se unaprijediti američka mreža za opskrbu kliničkih ispitivanja englesko-švedske farmaceutske tvrtke te podržati daljnja ulaganja u inovativne lijekove.
Iz AstraZenece su pojasnili kako proširenje podržava njezinu ambiciju da do 2030. godine ostvari godišnji prihod od 80 milijardi dolara, od čega bi polovica dolazila iz Sjedinjenih Država.
S tog je tržišta, vrijednog 635 milijardi dolara što ga čini najvećim na svijetu, lani stiglo 40 posto prihoda AstraZenece, a kompanija mu je već tada, i prije povratka Donalda Trumpa na predsjedničku dužnost, davala prioritet.
Odluka o širenju poslovanja u SAD-u stiže u trenutku kada Trump prijeti uvođenjem carina na uvoz u industriji, čime nastoji potaknuti domaću proizvodnju. Farmaceutski sektor je dosad uglavnom bio pošteđen trgovinskih sukoba.
Aktualni američki predsjednik pozvao je farmaceutske kompanije da veći dio lijekova koje prodaju u SAD-u i proizvode unutar zemlje, umjesto da uvoze aktivne sastojke ili gotove lijekove. Uz to se zalaže za snižavanje njihovih cijena u SAD-u na razinu onih koje plaćaju druge zemlje.
S njim se složio i glavni izvršni direktor AstraZenece Pascal Soriot, rekavši kako vjeruje da cijene lijekova u drugim zemljama trebaju porasti i “izjednačiti se”, čime bi te države učinkovitije doprinosile troškovima istraživanja i razvoja.
“Sjedinjene Američke Države ne mogu same snositi troškove za cijeli svijet”, upozorio je.
Trumpove prijetnje carinama ozbiljno su shvatile i druge velike farmaceutske tvrtke koje također najavljuju velika ulaganja u SAD-u.
Švicarski Roche još je u drugoj polovici travnja objavio da će u sljedećih pet godina investirati 50 milijardi dolara, čime će otvoriti više od 12.000 novih radnih mjesta.
U okviru ulaganja, proširit će svoje proizvodne i distributivne centre u saveznim državama Kentucky, Indiana, New Jersey i Kalifornija.
Ranije istog mjeseca, investiciju od 23 milijarde dolara najavio je i Novartis, čiji je plan proširiti tri pogona i izgraditi dodatnih šest, kao i novi centar za biomedicinsko istraživanje i inovacije u Kaliforniji koji bi trebao početi s radom 2028. ili 2029. godine.
Još prije njih, točnije u veljači, američka tvrtka Ely Lilly objavila je da će potrošiti 27 milijardi dolara na izgradnju četiri nove tvornice u Sjedinjenim Državama, što bi otvorilo više od 10.000 radnih mjesta.
Johnson & Johnson je, pak, u ožujku iznio planove za povećanje ulaganja u SAD za 25 posto, na više od 55 milijardi dolara, tijekom naredne četiri godine, dok će francuska kompanija Sanofi, jedan od najvećih svjetskih proizvođača cjepiva i predvodnik u području lijekova protiv upala, do 2030. investirati najmanje 20 milijardi dolara kako bi dodatno pojačala proizvodnju u Americi.
S obzirom na aktualnost ove teme, istražili smo i kako bi carine na mogle utjecati na hrvatski farmaceutski sektor. Za komentar trenutne situacije i potencijalna očekivanja pitali smo dvije najveće farmaceutske kompanije po prihodima u našoj zemlji, zagrebačku tvrtku Pliva Hrvatska, u vlasništvu multinacionalne grupacije Teva, te riječki JGL.
“Teva pomno promatra najave predsjednika Trumpa. Kao farmaceutski proizvođač sa složenim globalnim lancem opskrbe, poticat će novu administraciju u SAD-u da nastavi s praksom bescarinskog statusa za farmaceutske proizvode i niske stope carine za aktivne farmaceutske supstance, što je u skladu s politikom ranije američke administracije. Kontinuirano pratimo promjene u okruženju kako bismo mogli pravovremeno reagirati i nastaviti konkurentno poslovati”, kazala je za Financije.hr Tamara Sušanj Šulentić, direktorica korporativnih komunikacija u Plivi Hrvatska.
Pročitajte još:
Iz JGL-a su nam potvrdili da zasad ne sudjeluju na tržištu SAD-a, ali da je situacija sa trgovinskim napetostima i carinama svakako faktor kojeg prate jer o njemu ovise buduće poslovne odluke.
“JGL trenutno nije prisutan na američkom tržištu, no, kao globalno orijentirana kompanija, pomno pratimo sve regulatorne i trgovinske promjene koje mogu utjecati na naše dugoročne strateške odluke. Uvođenje carina na proizvode iz EU svakako je važan faktor koji uzimamo u obzir u našim analizama potencijalnog ulaska na to tržište,” rekla je Dea Demić, voditeljica korporativnih komunikacija JGL-a.
Jedan odgovor
Dosta mi je Trumpa…