Kako bi osigurala buduću konkurentnost autoindustrije u četvrtak, 30. siječnja, 2025. godine, Europska komisija je započela sastanak pod nazivom “Strateški dijalog” s europskom automobilskom industrijom, partnerima i svim drugim ključnim dionicima autoindustrije. Cilj ove inicijative je zajedničko razumijevanje izazova i izrada akcijskog plana radi poduzimanje konkretnih radnji za održavanje globalnog položaja ove važne industrije. Što se točno raspravljalo i koji su daljnji planovi?
Prema izvješću Europske komisije autoindustrija predstavlja kamen temeljac europskog gospodarstva, zapošljava preko 13 milijuna ljudi i doprinosi približno 7 posto BDP-u Europske unije. Ipak, ova industrija se suočava s razdobljem značajne transformacije, potaknute digitalizacijom, dekarbonizacijom, povećanom konkurencijom i geopolitičkom nestabilnosti. Ovi čimbenici su prilično uzdrmali utvrđene prednosti europskih proizvođača automobila.
Prema objavama iz prošle godine vodeći giganti europske autoindustrije Volkswagen, BMW i Mercedesa bilježe značajan pad prodaje. Po pitanju električnih automobila europski se kupci odlučuju za kupnju iz Kine jer je cijena najmanje 30 posto povoljnija.
Zato je u četvrtak hitno održan europski skup pod nazivom „Strateški dijalog“ kako bi se počele poduzimati hitne radnje za spas ovoga sektora.
Što se raspravljalo na sjednici Strateškog dijaloga i što će se dogoditi 5. ožujka 2025. godine?
Europska komisija je priopćila da su na sastanku u četvrtak sudjelovali ključni igrači iz sektora autoindustrije i to njih 22, i da je postavljen rok za akcijski plan koji će 5. ožujka predstaviti povjerenik Tzitzikostas.
“Rezultat ovog dijaloga bit će sveobuhvatan akcijski plan, koji ćemo predstaviti 5. ožujka i koji će našoj industriji zajamčiti uspjeh u Europi i konkurentnost na globalnoj razini”, izjavila je Von der Leyen.
Akcijski plan temeljit će se na:
- Raspravi Strateškog dijaloga usredotočenoj na spomenuta glavna područja koja zahtijevaju hitnu pozornost, uključujući potrebu za međunarodnim „jednakim uvjetima za sve”, olakšavanje čiste tranzicije i regulatornog usklađivanja, kao i utvrđivanje područja u kojima su potrebne konkretnije mjere.
- Javnoj raspravi, koja se pokreće danas kako bi se prikupili širi podaci o izazovima i mogućim rješenjima svih zainteresiranih strana.
- I na četiri tematska područja rada, gdje je predsjednik EK-a ovlastio četiri povjerenika da vode fokusirane rasprave o ključnim temama s raznolikom skupinom dionika iz lanca vrijednosti automobilskog sektora. Teme na koje će se povjerenici fokusirati su: čista tranzicija autoindustrije, problematika industrijskog lanca vrijednosti, tehnologija i digitalne inovacije i vještine i društvena pitanja unutar ovog sektora.
Rezultat ovog konzultativnog procesa nadahnut će donošenje konačnih odluka akcijskog plana. Vijeće i Europski parlament bit će blisko uključeni u ovom cjelokupnom procesu, redovito informirani i konzultirani o Dijalogu.
Pročitajte još:
Zaključak
Europska unija je na mukama jer će se uskoro morati opredijeliti u kojem smjeru voditi autoindustriju. Da li u pravcu dekarbonizacije i ublažavanja klimatskih promjena ili u pravcu usporavanja konkurencije europskim proizvođačima uvođenjem carine za uvoz električnih automobila iz Kine. Uvođenje carine bi EU mogla usporiti prodaju električnih vozila i time stati na put svojim ciljevima dekarbonizacije. Pa će zato morati odlučiti koji joj je pravac važniji da li klimatske promjene ili europska autoindustrija s milijunima radnih mjesta i dobro plaćenim poslovima. Nakon objave akcijskog plana 5. ožujka, bit će jasniji pravac u kojem će se usmjeriti autoindustrija svih članica Europske unije.