Kako se približava ljeto i potražnja za putovanjima raste, i Hrvatska se priprema za turističku sezonu, a milijuni potrošača već rezerviraju letove, bilo preko turističkih agencija ili izravnim online rezervacijama. Ipak, iskustvo rezervacije i dalje je često frustrirajuće, ponajviše zbog sve većeg broja dodatnih naknada koje zrakoplovne kompanije naplaćuju za usluge koje su nekada bile uključene u osnovnu cijenu, od odabira sjedala do ispravki imena.
S obzirom na to da se očekuje rast cijena zrakoplovnih karata od 2,8 posto ove godine, letenje u inozemstvo postaje još skuplje, što predstavlja izazov za putnike iz Europe i Ujedinjenog Kraljevstva koji se već suočavaju s trajnim rastom troškova života. Iako se čini da niskotarifni prijevoznici nude popuste, stvarnost je često složenija.
U novom izvješću, koji je tim portala TradingPedia dostavio našem portalu, istražuje se stvarni trošak letenja u 2025. godini, analizirajući osnovne cijene karata i puni opseg skrivenih i dodatnih naknada koje naplaćuju glavni europski zračni prijevoznici.
„Putnici koji žele osigurati povoljne karte, možda su odabrali pravi trenutak za rezervaciju, jer mnoge zrakoplovne tvrtke i agencije nude sezonske popuste i paket-aranžmane uoči ljetnog vala putovanja. Povijesno gledano, ožujak i travanj pokazali su se kao optimalni mjeseci za rezervaciju jeftinijih karata, navodi se u istraživanju portalu TradingPedia. No kako niskotarifni prijevoznici snižavaju osnovne cijene kako bi privukli putnike, sve više se oslanjaju na dodatne naknade kako bi nadoknadili marže“, navodi autor ovog istraživanja, analitičar portala TradingPedia, Michael Fisher.
U njihovu obranu, ove naknade – od odabira sjedala do naknada za promjenu imena – nisu u potpunosti skrivene. Prikazane su tijekom procesa rezervacije, korak po korak. Međutim, rijetko su uključene u glavne cijene i promotivne oglase, što znači da stvarni trošak leta postaje jasan tek pri kraju kupnje.
„Za ovu smo usporedbu analizirali karte označene kao „value“, „budget“ ili „standard“ – one koje najčešće biraju putnici osjetljivi na cijene, a ne premium klase. Usporedba se temelji na jednosmjernim letovima iz Londona za Madrid (ili, ako nije bio dostupan, za Atenu, Rim ili Amsterdam) 21. srpnja, tijekom vrhunca sezone“, pojašnjava Fisher.

Naknade za prtljagu
Niskotarifni prijevoznici obično naplaćuju sve što je veće od male torbe koja stane ispod sjedala, pa putnici prije same kupnje karte moraju provjeriti što će točno morati platiti ako žele ponijeti više prtljage.
Primjerice, Ryanair dozvoljava besplatno unošenje samo jedne male torbe dimenzija 40 cm x 20 cm x 25 cm. Ako želite ponijeti dvije torbe u kabinu – jednu malu i jednu do 10 kilograma – prilikom rezervacije možete nadoplatiti između šest i 36 funti odnosno sedam do 42 eura, dok je cijena nakon rezervacije nešto viša i kreće se između 20 i 60 funti (24 do 70 eura).
Cijene za predanu prtljagu su više – za torbu od deset kilograma naplaćuje se od 9,49 do 44,99 funti (od 11 do 53 eura), a za prtljagu od 20 kilograma, između 18,99 i 59,99 funti (od 22 do 70 eura). Svaki kilogram prekoračenja dopuštene težine moguće je platiti tek nakon rezervacije ili na aerodromu i iznosi 13 funti (15 eura) po kilogramu.
„Putnici koji lete s Jet2 mogu besplatno ponijeti jednu ručnu torbu težine do deset kilograma i dimenzija do 56 cm x 45 cm x 25 cm, uključujući kotačiće i ručke. Dodatno, u kabinu se može unijeti i torbica, laptop ili sličan manji predmet. Svakom je putniku dopušteno predati do tri komada prtljage po letu, pod uvjetom da plati odgovarajuću naknadu – ona se prikazuje tijekom rezervacije i ovisi o datumu, odredištu i tarifi. Jet2 na svojoj mrežnoj stranici ne navodi fiksne cijene, ali smo prilikom dvije rezervacije uočili naknadu od 38 funti (45 eura) po torbi. U slučaju prekoračenja težine, naplaćuje se standardna cijena od 12 funti (14 eura) po kilogramu“, navodi se u istraživanju.

Kod easyJeta je također dopušteno ponijeti jednu manju torbu u kabinu besplatno, a maksimalne dopuštene dimenzije su 45 cm x 36 cm x 20 cm. Druga, nešto veća kabinska torba dopuštena je samo ako putnik kupi sjedalo s dodatnim prostorom za noge ili sjedalo u prednjem dijelu aviona – moguće ju je i posebno nadoplatiti, uz minimalnu naknadu od 5,99 funti ili sedam eura.
Standardna cijena karte ne uključuje nikakvu predanu prtljagu, pa se za nju mora dodatno platiti – cijene se kreću od 6,99 funti ili osam eura za torbu do 15 kg i od 9,49 funti odnosno 11 eura za torbu do 23 kg. Ovisno o letu i datumu, cijena može doseći i 50,49 funti što je ekvivalent 59 eura. Naknada za višak težine iznosi 12 funti ili 14 eura po kilogramu.
„Wizz Air omogućuje putnicima da besplatno unesu malu torbu dimenzija 40 cm x 30 cm x 20 cm, a veća ručna torba dopuštena je samo uz nadoplatu Wizz Priority usluge. Nijedna torba ne smije težiti više od deset kilograma. Kada je riječ o predanoj prtljazi, Wizz Air je velikodušan – dopušteno je do šest komada po osobi, a cijena ovisi o težini i sezoni. U visokoj sezoni naknade se kreću između 17,01 i 153,95 funti (od 20 do 180 eura). Za svaki kilogram viška naplaćuje se 13 funti (15 eura)“, pojašnjava se u istraživanju TradingPedie.

Putnici Norwegianove najjeftinije tarife (LowFare) moraju platiti između 14,90 i 24,90 funti (17 do 29 eura) za kabinsku torbu dimenzija do 55 cm x 40 cm x 23 cm i težine do deset kilograma. Za domaće letove ova je naknada fiksna i iznosi 12,09 funti (14 eura). Mala torba ispod sjedala uključena je u cijenu. Predana prtljaga se dodatno plaća – između 14,35 i 32,48 funti (17 do 38 eura) za jednu torbu, dok druga torba košta između 22,59 i 34 funte (26 do 40 eura). Višak težine naplaćuje se 12 funti (14 eura) po kilogramu.
British Airways u svojoj tarifi Economy Basic uključuje dvije male torbe – jednu torbicu ili torbu za laptop, te jednu nešto veću kabinsku torbu. Sve drugo se dodatno naplaćuje, a predanu prtljagu nije moguće dodati tijekom rezervacije, već tek naknadno. Cijena za prvu torbu počinje od 40 funti (47 eura), za drugu 60 funti (70 eura), dok se za svaku sljedeću naplaćuje 80 funti (94 eura). Dozvoljena težina iznosi 23 kilograma, a za torbe teže od toga dodatno se naplaćuje 65 funti (76 eura) po torbi i po smjeru.
Vueling nudi povoljne letove uz Basic tarifu, koja uključuje jednu torbu dimenzija 40 x 30 x 20 cm i drugu do 10 kg veličine 55 x 40 x 20 cm. Kabinska torba može se dodatno kupiti po cijeni između 8,57 i 50,18 funti (10 do 59 eura) ako se kupuje online, odnosno između 38,27 i 63,79 funti (45 do 75 eura) ako se plaća na aerodromu. Ako se kabinska torba dodaje tijekom postupka rezervacije, cijena može biti niža. Predana prtljaga stoji između 8,51 i 136,09 funti (10 do 160 eura), ovisno o težini, odredištu i datumu. Višak težine naplaćuje se 10,21 funtu (12 eura) po kilogramu na šalteru za prijavu.
Naknade za odabir sjedala
Odabir sjedala unaprijed sve češće se dodatno naplaćuje, a cijene se razlikuju ovisno o lokaciji sjedala u kabini, duljini leta i razini udobnosti.
Primjerice, Ryanair naplaćuje između jedne funte do 30 funti (od jednog eura do 35 eura) za rezervaciju sjedala unaprijed. Putnici koji ne plate ovu uslugu bit će automatski smješteni nasumično, bez mogućnosti odabira. Za one koji žele sjesti s obitelji ili prijateljima, to može značiti dodatni trošak, osobito tijekom sezone godišnjih odmora.

Kod easyJeta cijena rezervacije sjedala ovisi o vrsti sjedala: standardna sjedala počinju od 0,99 funti (1,15 eura), sjedala s dodatnim prostorom za noge mogu stajati i do 29,99 funti (35 eura), dok ona u prednjem dijelu zrakoplova obično koštaju nešto između.
Wizz Air nudi sličan model – putnici koji ne plate odabir sjedala dobivaju nasumično mjesto, a cijene rezervacije kreću se između 1,49 i 50,49 funti (1,75 do 59 eura), ovisno o lokaciji sjedala i duljini leta. Sjedala u prednjim redovima i ona s dodatnim prostorom za noge najskuplja su.
Kod Jet2 standardna sjedala mogu se rezervirati uz naknadu od 8 do 18 funti (9 do 21 eura), dok će sjedala s dodatnim prostorom za noge stajati između 18 i 30 funti (21 do 35 eura). Ove cijene vrijede za većinu europskih letova i uključuju mogućnost ranijeg ukrcaja.
Norwegian nudi rezervaciju sjedala po cijenama između 8,69 i 34,78 funti (10 do 41 eura), s time da sjedala uz prozor, u prvom redu ili ona s dodatnim prostorom za noge imaju višu cijenu, navodi se u izvješću.
Vueling naplaćuje odabir sjedala od 1,71 funtu (dva eura) za standardna mjesta do 42,77 funti (50 eura) za sjedala s dodatnim prostorom za noge ili ona u prvim redovima. Ako putnik ne odabere sjedalo unaprijed, automatski mu se dodjeljuje jedno nasumično mjesto bez dodatne naknade.

British Airways, za razliku od većine niskotarifnih prijevoznika, svojim putnicima u određenim tarifama omogućuje besplatni odabir sjedala već prilikom rezervacije. Međutim, za najjeftinije tarife Economy Basic putnici moraju nadoplatiti između sedam i 30 funti (osam do 35 eura) ako žele sami birati sjedalo prije online prijave.
Naknade za plaćanje karticom i druge dodatne naknade
Iako je Europska unija zabranila dodatne naknade za plaćanja karticama unutar EU-a, neke zrakoplovne kompanije i dalje pronalaze načine kako naplatiti dodatne troškove. Putnici koji kupuju karte izvan EU-a ili koriste kartice izdane izvan europskog prostora i dalje mogu biti pogođeni tim naknadama.
„Primjerice, Wizz Air naplaćuje takozvanu “administrativnu pristojbu za plaćanje” u iznosu od 1,44 funti (1,70 eura) po segmentu leta kada se plaća kreditnom karticom, osobito ako je riječ o tržištima izvan EU-a. Slično tome, Ryanair je ranije imao dodatne naknade za određene vrste plaćanja, ali je većinu tih troškova uklonio na svojim europskim rutama kako bi bio u skladu s propisima“, navode iz TradingPedie.
Osim kartičnih naknada, neki zračni prijevoznici naplaćuju i administrativne troškove za izdavanje karata putem call-centra ili na šalterima u zračnim lukama. EasyJet, primjerice, naplaćuje do 15 funti (17,50 eura) dodatno ako putnik želi izvršiti rezervaciju putem korisničke službe umjesto online.
Pročitajte još:
Još jedan oblik dodatnog troška jest naknada za promjenu leta. Iako je tijekom pandemije većina prijevoznika omogućavala besplatne promjene rezervacija, danas su takve usluge uglavnom ponovno naplatne. Jet2 naplaćuje do 35 funti (41 eura) za promjenu termina leta, dok kod Norwegiana taj trošak može iznositi i do 50 funti (59 eura), ovisno o tarifi.
Važno je i napomenuti da se sve ove naknade često ne prikazuju odmah pri početnoj pretrazi letova, nego se dodaju u završnim koracima rezervacije. Time ukupna cijena putovanja može značajno porasti, osobito ako putnik nije upoznat s pravilima zrakoplovne kompanije.