Teslini novi modeli Y i 3 možda povećaju prodaju – ali uz značajan pad marže i dobiti

Freepik.com
Tesla, Foto: Freepik.com

Profitabilnost Teslinih najnovijih tzv. pristupačnijih novih modela bit će u središtu pozornosti u srijedu kada taj najveći američki proizvođač električnih vozila objavi svoje redovne rezultate poslovanja za treće tromjesečje godine – a brojni analitičari iz te industrije smatraju da rezanje troškova za nekoliko tisuća dolara po vozilu neće biti dovoljno da se spriječi pad profitne marže.

Standardni Model Y i Model 3, koji su krenuli s prodajom ranije ovog mjeseca, u skladu su s taktikom predsjednika uprave Elona Muska za povećanje ukupnih prodajnih volumena i samim time prihoda – čak i po cijenu niže profitabilnosti svakog pojedinog vozila.

Iako Musk u javnim istupima sve više postavlja razvoj robotskih taksija kao prioritet kompanije za budućnost, ona ipak mora održati neku razinu prodaje postojećih modela, sve dok traje rad na razvoju novih autonomnih vozila i drugih robota.

Novi Model Y i Model 3 u SAD-u koštaju 5.000 do 5.500 dolara manje nego prethodnih modela starije generacije. Ušteda se postigla smanjenjem baterija koje se ugrađuju u njih, nešto slabijim motorom, uklanjanjem dodirnih zaslona za putnike na stražnjim sjedalima, i izmjenama brojnih drugih detalja.

“Tesline namjere su jasne – žele kratkoročno žrtvovati profitne marže, kako bi dugoročno postigli skaliranje i tržišni udio,” rekao je Shay Booloor, glavni analitičar pri Futurum Equities, dodavši da se može očekivati i da će doći do određene tzv. kanibalizacije prodaje nekih skupljih modela koje nudi Tesla.

Novi modeli nude jeftiniji pristup u svijet Tesle u Europi i Aziji, gdje se sve bolje prodaju kineska električna vozila, i trebali bi djelomično kompenzirati ukidanje poreznih olakšica za električna vozila u SAD-u.

Taj program državnih potpora Trumpova vlada je ukinula u rujnu, što je dovelo do naglog skoka prodaje u posljednjim danima tog mjeseca – što će se zasigurno odraziti na kvartalne rezultate. Analitičari iz ankete platforme Visible Alpha očekuju da će pad isporuka u prvih devet mjeseci godine biti 8,5 posto.

Analitičari i ulagači kažu kako su standardne varijante Modela Y i 3 još uvijek preskupe, a za Teslu kažu da hoda po vrlo tankoj liniji zbog izbacivanja brojnih premium osobina vozila, kao i nekih osnovnih.

Na manju bateriju i slabiji motor otpada oko 40 posto smanjenja cijene, po procjenama Sama Fioranija iz konzultantske tvrtke AutoForecast Solutions. Tesla je ipak izbjegla dublje rezanje troškova dodatnim smanjenjem baterije, kako bi ipak mogla ponuditi domet vozila s punom baterijom od 321 milje (516,6 km) na oba modela.

Umjesto tog, Tesla je odlučila ukloniti brojne druge dijelove, kaže Fiorani. Tako su nestala ventilirana sjedala od veganske kože, ambijentalna rasvjeta, i električni retrovizori. Na novim modelima nema čak ni nekih osnovnih značajki, kao što su tipke pored sjedala za promjenu položaja sjedenja, džepovi sa stražnje strane sjedala, i vodootporna podstava u prednjem ptrljažniku, tzv. „frunku.“

“Uklanjanje takvih komponenti je dovoljan razlog da potencijalni kupac razmisli o prelasku na skuplji model,” kaže Fiorani.

Bruto marža Tesle od prodaje automobila pala je u posljednjih nekoliko godina, jer je smanjivala cijene i nudila poticaje kupcima, kako bi se obranila od sve veće konkurencije i pada potražnje uslijed visokih kamatnih stopa, sve zastarjelijih modela, i otpora potrošača protiv desničarskog političkog angažmana samog Muska.

“Veliko pitanje je sad koliko u ovom trenutku uopće postoji inkrementalna potražnja za njihovim vozilima, s obzirom na zastarjelost njihove ponude,” kaže Garrett Nelson, viši analitičar za CFRA Research.

Poslovni rezultati koje Tesla predoči javnosti u srrijedu također će pokazati kojom brzinom nestaje jedan od ključnih pokretača Teslinih dosadašnjih profita. Američka vlada promijenila je svoju politiku glede regulatornih kredita koje su po starim pravilima proizvođači benzinskih automobila kupovali od tvrtki za električna vozila kako bi nadomjestili emisije i onečišćenje iz vlastitih vozila.

To znači da su Teslinom rastu pomogle subvencijama koje su joj plaćali drugi proizvođači. Po izračunu stranice Inside EV, u proteklih desetak godina Tesla je samo iz tog izvora uprihodila 11,8 milijardi dolara.

Nove mjere Trumpove vlade, koja najavljuje ukidanje svih subvencija i olakšica za električna vozila, znači i da je malo vjerojatno da će se nastaviti prodaja emisijskih kredita – i da je taj izvor također zauvijek presušio u trećem tromjesečju godine.

Jedan odgovor

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)

Popularno

Novi broj magazina „Financije.hr” donosi brojne ekskluzivne poslovne priče, intervjue i događaje iz regije i svijeta…

Komentari