Kompanija za električna vozila Tesla u nedjelju je u gradu Austinu u Teksasu pustila u promet malu grupu autonomnih taksija, koji će po prvi put obavljati uslugu taksi prijevoza putnika. Vlasnik Tesle, južnoafrički milijarder Elon Musk, uz pompu je najavio “lansiranje robotaksija,” a okupljeni influenseri su na društvenim mrežama objavili snimke svojih prvih vožnji.
To je prvi put da Teslina vozila bez ljudskih vozača prevoze putnike koji plaćaju za tu uslugu. Musk smatra da se radi o poslovnom modelu koji je ključan za financijsku budućnost tog proizvođača električnih automobila. Musk je prigodno u svojoj objavi na društvenim mrežama događaj opisao kao “kulminaciju desetljeća napornog rada,” dodavši da su “timovi za razvoj čipa za umjetnu inteligenciju i softver izgrađeni od nule” unutar same kompanije.
Reuters navodi da su prve samovozeće Tesle, bez ljudskih vozača, ali s jednim putnikom na stražnjem sjedalu, uočene u četvrti South Congress. Iz Tesle su ranije najavljivali da će u prvoj probnoj fazi biti uključeno desetak vozila, i da će putnici koji se voze na vozačkom sjedalu “nadzirati sigurnost,” iako ostaje nejasno koliko kontrole imaju nad samim vozilom.
Posljednjih nekoliko dana iz Tesle su slali pozivnice probranim influenserima, da uveličaju prigodu pokretanja nadzirane robotaksi usluge u ograničenoj gradskoj zoni. Musk je, u svom stilu, najavio da će sve vožnje imati fiksnu cijenu od 4,20 dolara (3.65 eura).
Ako Teslina probna faza bude uspješna, još uvijek će pred njom biti niz izazova za skaliranje usluge u Austinu i u drugim gradovima. Tesli i drugim robotaksi kompanijama, poput Alphabetovog servisa Waymo, moglo bi biti potrebno više godina ili čak desetljeća da potpuno razviju robotaksi industriju, rekao je Philip Koopman, profesor kompjuterskog inženjeringa na Sveučilištu Carnegie Mellon.
Uspješno testiranje autonomnih Tesli u Austinu, kaže Koopman, bilo bi “kraj početka, a ne početak kraja.” Većina Tesline astronomsko visoke evaluacije na burzi sad ovisi o sposobnosti kompanije da isporuči najavljene robotaksije i humanoidne robote, kažu brojni analitičari. Tesla je trenutno daleko najvredniji proizvođač automobila na svijetu.
Kako se približavao datum uvođenja robotaksija, lokalni političari u Teksasu su ubrzano usvojili regulativu za autonomna vozila. Guverner Teksasa Greg Abbott, iz Republikanske stranke, potpisao je u petak zakon koji propisuje teksašku dozvolu za upravljanje autonomnim vozilima. Novi zakon, koji stupa na snagu 1. rujna, šalje poruku da teksaški dužnosnici iz obje stranke žele oprezan nastavak razvoja industrije autonomnih vozila.
Novim propisima ublažavaju se ranija stajališta Teksasa o autonomnim vozilima – po zakonu iz 2017. posebno se gradovima zabranjivalo da reguliraju autonomna vozila. Po novim pravilima operateri autonomnih vozila moraju dobiti odobrenje teksaškog Odjela za motorna vozila (DMV) prije prometovanja na javnim cestama. Također se ostavlja mogućnost vlastima da ponište dozvole operaterima za koje smatraju da su opasnost za javnost.
Zakonom se od operatera također traži da informiraju vlasti o načinu na koji se hitne službe mogu ponašati s njihovim autonomnim vozilima u izvanrednim situacijama. Zakonski zahtjevi za stjecanje dozvola za “automatizirano motorno vozilo” nisu previše zahtjevni, iako traže od operatera da dokažu da njihovi automobili mogu po cestama voziti zakonito i sigurno.
U legislativi se automatizirano vozilo definira kao vozilo s najmanje “razinom 4” autonomnog upravljanja, što znači da može operirati bez ljudskog vozača pod određenim uvjetima. Autonomija tzv. razine 5 je najviša razina, i znači da se automobil sam može voziti bilo gdje, pod bilo kakvim uvjetima. Ipak, zadovoljavanje zakonskih uvjeta u Teksasu je još uvijek daleko lakše nego u nekim drugim američkim saveznim državama, posebice u Kaliforniji, gdje se traži da operateri prikupljene podatke iz testiranja vozila predoče državnom tijelu.
Bryant Walker Smith, profesor prava na Sveučilištu u Južnoj Karolini (USC) koji se bavi autonomnom vožnjom, izjavio je za Reuters da se čini da će svaka tvrtka koja ispuni minimalne uvjete za podnošenje zahtjeva dobiti dozvolu u Teksasu – ali da bi je također mogla i lako izgubiti čim se pojave neki problemi. “U Kaliforniji je teško dobiti dozvolu, ali lako ju je izgubiti. U Teksasu je dozvolu jednostavno dobiti i lako za izgubiti.”
Pročitajte još:
Teslino uvođenje robotaksija stiže nakon više od desetljeća neostvarenih Muskovih obećanja da će zaživjeti samovozne Tesle. Musk je ranije kako da će Tesla biti “super paranoična” glede sigurnosti robotaksija u Austinu, što uključuje i njihov rad u ograničenim gradskim područjima. Usluga u Austinu imat će i neka druga ograničenja. Teslini samovozni taksiji neće raditi u lošim vremenskim uvjetima, neće ići na teška i problematična raskršća, i neće davati uslugu prijevoza putnicima mlađim od 18 godina.
Komercijalizacija autonomnih vozila dosad je bila rizična i vrlo skupa. Tvrtka Cruise iza koje je stajao General Motors zatvorena je nakon jedne ozbiljne nesreće, a regulatori sad pozorno prate zbivanja sa Teslom i njenim rivalima, kao što su Waymo i Amazonov Zoox.
Tesla također ide kontra standardne prakse u toj mladoj industriji u kojoj vozila koriste više različitih tehnologija za “čitanje” ceste, pa Tesle koriste isključivo kamere. Oslanjanje samo na kamere, kaže Musk, je dovoljno za pružanje sigurnosti, i značajno je jeftinije od sustava LIDAR ili radarskih sistema koje uz kamere koriste druge kompanije.
3 Odgovora
Svakako će biti zanimljivo vidjeti kako će se tehnologija integrirati u svakodnevni život
Čeka se Rimac
Sigurnije mi da me robot vozi nego čovjek.