Sudska porota je u petak donijela odluku u procesu na Floridi po kojoj Tesla mora platiti 243 milijuna dolara odštete žrtvama stradalim u smrtonosnom sudaru Teslinog Modela S iz 2019. godine, koji je bio opremljen softverom za autonomnu vožnju.
Radi se o važnoj presudi, jer bi mogla potaknuti mnoštvo novih tužbi protiv te tvrtke za električna vozila u posjedu kontroverznog milijardera Elona Muska. Riječ je i o rijetkoj pravnoj pobjedi za žrtve nesreća koje se povezuju s Teslinim autopilotom, upravo u trenutku kad Musk pokušava naglo proširiti Teslin robotaksi servis, koji se temelji na naprednijoj verziji softvera za pomoć pri vožnji.
Dionice Tesle u petak su pale za 1,8 posto, dok su od početka godine izgubile 25 posto vrijednosti. Porotnici na saveznom sudu u Miamiju odlučili su da nasljednicima Naibele Benavides Leon i njenog bivšeg momka Dillona Angula pripada 129 milijuna dolara za naknadu štete, plus dodatnih 200 milijuna dolara kao kaznenu odštetu, navodi se u presudi.
Sudskom odlukom je utvrđeno da Tesla snosi odgovornost za 33 posto odštete, odnosno za 42,6 milijuna dolara. Vozač u spornom udesu, George McGee, odgovoran je za 67 posto odštete, no kako on nije bio na optuženičkoj klupi on neće morati platiti svoj dio.
U tom incidentu, iz travnja 2019., McGee je bio vozač Tesle Modela S kojim je upravljao autopilot u trenutku kad se brzinom od oko 100 km na sat zabio u Chevrolet Tahoe koji je bii parkiran na odmorištu uz cestu kod mjesta Key Largo. Benavides i Argulo su u tom trenutku stajali pored vozila i gledali zvjezdano nebo.
Od siline udesa tada 22-godišnja Benavides je smrtno stradala, dok je Argulo zadobio teške ozljede, uključujući i oštećenje mozga. Po iskazima, McGee se sagnuo da podigne s poda mobitel koji mu je ispao, te nije dobio nikakvo upozorenje da je pritom automobilom prošao pred znaka za obavezno zaustavljanje i crvenog svjetla, prije no što je udario u SUV žrtava. McGee nije bio dio ovog sudskog procesa jer se još ranije u odvojenom slučaju nagodio s tužiteljima.
“Tesla je dizajnirala autopilotski softver samo za korištenje na autoceste s kontroliranim pristupom, ali je namjerno odlučila da neće ograničavati vozače da ga ne koriste i na drugim cestama. Istovremeno, Elon Musk je u javnim istupima uporno tvrdio da Teslin autopilot vozio bolje od ljudi… Današnja presuda je pravda za Naibelinu tragičnu smrt i Dillonove doživotne ozljede,” navodi se u priopćenju Bretta Schreibera, odvjetnika tužitelja.
Iz Tesle su rekli da će uložiti žalbu na presudu. “Današnja presuda je pogrešna, i jedino što će postići jest da će unazaditi sigurnost automobila i ugroziti napore Tesle i cijele industrije na razvoju i implementaciji tehnologije za spašavanja života,” priopćila je tvrtka.
Tužitelji su tražili odštetu u iznosu od 345 milijuna dolara, a njihovi odvjetnici kazali su u sudnici da je ovo suđenje prvi takav proces povezan sa krivičnim smrtnim slučajem treće stranke kojeg se vezuje uz Teslinog autopilota. Tesla se u prošlosti morala braniti od mnogo sličnih tužbi zbog softvera za autonomnu vožnju, no dosad su sve bile riješene izvansudskim nagodbama, ili su bile odbačene. Sutkinja Beth Bloom je u lipnju odbila Teslin zahtjev da se i ova tužba na Floridi odbaci.
Pravni stručnjaci kažu da bi ova najnovija presuda od petka mogla potaknuti nove tužbe protiv Tesle, te bi buduće nagodbe mogla učiniti puno skupljim za Teslu. “Ovo je velika stvar. Ovo je prvi put da je Tesla pogođena sudskom presudom u jednom od mnogo, mnogo, smrtnih slučajeva koji su se dogodili zbog Teslinog Autopilota,” rekao je Alex Lemann, profesor prava na Sveučilištu Marquette u gradu Milwaukeeju.
Presuda bi također mogla omesti napore Muska, inače najbogatije osobe na svijetu, da uvjeri vlastite ulagače da Tesla može postati lider u području autonomne vožnje za privatna vozila, kao i robotaksija, koji bi se trebali početi masovno proizvoditi iduće godine. Kako Teslina prodaja električnih vozila već mjesecima pada, velik dio tržišne vrijednosti te kompanije, od gotovo trilijun dolara, ovisi o sposobnosti Muska da tvrtku preusmjeri u pravcu robotike i umjetne inteligencije.
“Dakle ovdje imamo vozača koji nije baš savršeno postupio, no porota je svejedno zaključila da je sama Tesla pridonijela sudaru. Jedina mogućnost da porota u ovakvom scenariju zaključi da krivicu snosi Tesla jest ako je pronašla defekt u njenom Autopilot softveru. A to je velika stvar,” kaže Philip Koopman, profesor strojarstva sa Sveučilišta Carnegie Mellon i stručnjak za autonomne tehnologije.
Pročitajte još:
Iz Tesle su u svojem priopćenju kazali da krivicu za sudar u cijelosti snosi McGee. “Da budemo sasvim jasni, nijedan automobil iz 2019. godine, kao ni danas, ne bi bio u stanju spriječiti ovu nesreću. Ovdje u nijednom trenutki nije riječ o Autopilotu. Radi se o fikciji koju su smislili odvjetnici tužitelja, koji su okrivili automobil – bez obzira što je vozač od prvog dana priznao i prihvatio odgovornost.”
Jedan odgovor
Neka neka