Od 1. siječnja 2026. svi građani, koji na tekući račun primaju redovita primanja, mirovinu ili stipendiju, imaju pravo na paket besplatnih usluga, što znači da im banka neće više imati pravo naplaćivati naknadu za vođenje računa, a koje će još usluge biti uključene u paket besplatnih usluga pojasnili su iz Hrvatske narodne banke (HNB).
Pravo na besplatni paket usluga neće se ostvarivati automatizmom, već je potrebno zatražiti aktivaciju te usluge.
Paket besplatnih usluga odnosi se na otvaranje, vođenje i zatvaranje računa za plaćanje, usluge internetskoga ili mobilnog bankarstva prema odabiru banke, uplatu gotovine na šalteru ili bankomatu (osim obrade kovanica), podizanje gotovine s računa za plaćanje na šalteru ili bankomatu banke u kojoj potrošač ima račun za plaćanje, primitak uplata u eurima, uslugu redovitog izdavanja debitne kartice i njezino korištenje, plaćanje debitnim karticama u trgovinama.
Potrošač ne može sam izabrati hoće li internetsko ili mobilno bankarstvo ili možda obje usluge bez naknade, već banka samostalno odlučuje koja je od ovih usluga uključena u besplatni paket. Uz internetsko ili mobilno bankarstvo, banka mora omogućiti potrošaču iniciranje i upravljanje platnim transakcijama i u prostorijama banke.
Osobito je to važno za umirovljenike, kojima su dosad neke banke naplaćivale naknade za primjerice podizanje gotovine na šalteru banke. Od iduće godine to je besplatno i to neograničeni broj puta. Uz to, predviđa se da će potrošačima dva podizanja gotovine na bankomatima drugih banaka biti besplatna, ali od 1. siječanja 2027. Ako potrošač to želi i ispunjava uvjete, može zatražiti dopušteno prekoračenje (minus) na računu, u skladu sa zakonom.
Pravo na paket besplatnih usluga ima svaki potrošač koji na račun za plaćanje u banci u Republici Hrvatskoj prima redovita primanja u obliku plaće, mirovine, stipendije, naknade plaće za vrijeme privremene nesposobnosti za rad, novčane naknade za vrijeme nezaposlenosti te naknade koje primaju potrošači koji pripadaju osjetljivoj skupini, kao i sva druga redovita primanja potrošača koja se isplaćuju na račun za plaćanje kod banke u skladu s propisima kojima se uređuju radni odnosi, mirovinsko osiguranje i porez na dohodak te u skladu s drugim važećim propisima u Republici Hrvatskoj ili koja su kao takva određena internim pravilima banke.

Potrošač treba podnijeti banci zahtjev za korištenje paketa besplatnih usluga koji je vezan tekući račun, a banka može zatražiti dokaz o redovitim primanjima. Banka ujedno provodi provjeru ima li potrošač već otvoren račun za plaćanje koji sadržava paket besplatnih usluga. Banka mora odlučiti u roku od deset radnih dana od primitka zahtjeva. Iznimno, unutar šest mjeseci od dana stupanja na snagu ovoga Zakona banka ima 30 dana za odgovor od zaprimanja zahtjeva. je po zahtjevu potrošača obvezna postupiti u roku od 30 dana od njegova zaprimanja. Iz HNB-a napominju da račun mora biti u službenoj valuti Republike Hrvatske, tj. u eurima.
Banka smije odbiti zahtjev potrošača za otvaranje računa za plaćanje koji sadržava paket besplatnih usluga ako potrošač na području Republike Hrvatske već ima otvoren takav račun za plaćanje, neovisno o tome što može imati više računa za plaćanje na koje prima redovna primanja. Banka također može odbiti zahtjev ako bi otvaranje tog računa za plaćanje dovelo do povrede propisa kojima se uređuje sprječavanje pranja novca i financiranja terorizma.
Zakon izričito zabranjuje da banka na bilo koji način uvjetuje otvaranje računa za plaćanje koji sadržava paket besplatnih usluga (npr. ugovaranjem dodatnih usluga ili kupnjom udjela u banci).
U slučaju odbijanja zahtjeva banka mora bez odgađanja, pisanim putem, bez naknade, obavijestiti potrošača o toj odluci i razlogu odbijanja, osim ako bi otkrivanje razloga bilo protivno ciljevima nacionalne sigurnosti, javnom interesu ili propisima kojima je uređeno sprječavanje pranja novca i financiranja terorizma.
Pročitajte još:
Za usluge koje Zakonom nisu definirane kao dio besplatnog paketa usluga, banke smiju naplaćivati naknade prema svojoj uobičajenoj politici određivanja cijena. Odnosno, ostale bankarske naknade, koje nisu dio besplatnog paketa, nisu posebno regulirane niti su ograničene.
Ako potrošač prestane primati redovita primanja na račun za plaćanje koji sadržava paket besplatnih usluga u razdoblju od tri uzastopna mjeseca, banka može potrošaču početi naplaćivati naknade za usluge za koje u okviru paketa besplatnih usluga potrošač nije plaćao naknadu. Banka o tome mora obavijestiti potrošača najkasnije 15 dana prije početka naplate tih naknada. Banka u navedenoj obavijesti mora na jasan i transparentan način navesti iznose naknada koje će se potrošaču početi naplaćivati za usluge za koje u okviru paketa besplatnih usluga potrošač nije plaćao naknadu.
Sigurno je da će u budućnosti prihodi banaka od naknada biti manji. Kako je prilikom rasprave o ovom Zakonu u Saboru istaknuo državni tajnik Ministarstva financija Davor Zoričić banke od naknada građanima godišnje zarade više od 300 milijuna eura.












