Kineski ogranak popularnog američkog lanca kafića Starbucks, u kojem matična kompanija želi prodati vlasnički udio, privukao je pažnju niza ulagača koji procjenjuju da lanac vrijedi gotovo 10 milijardi dolara.
Po navodima CNBC-ja gotovo 30 domaćih i stranih investicijskih kompanija u Kini podnijelo je neobvezujuće ponude za taj lanac, u rasponu evaluacija od 5 do 10 milijardi dolara. Starbucksova tržišna kapitalizacija se kreće oko 108 milijardi dolara, a kineski ogranak generira nešto više od 8 posto globalnih prihoda, pa se smatra da je realna vrijednost kineskog poslovanja negdje oko 9 milijardi dolara.
Uprava Starbucksa se trenutno bavi procjenom ponuda, razradom strukture prodajnog ugovora i prijedloga za daljnji razvoj poslovanja. Uži popis potencijalnih kupaca mogao bi biti finaliziran za dva mjeseca, iako nije izgledno da će se cijeli proces dovršiti prije kraja ove godine.
Još nije poznato koliki udio u kineskom ogranku Starbucks želi prodati, iako su iz kompanije već najavili da žele zadržati “značajan vlasnički udio” i nakon prodaje – po nekim nagađanjima moguće je da Starbucks ostane najveći pojedini vlasnik i zadrži oko 30 posto dionica, dok bi se ostatak raspodijelio na više manjih suvlasničkih udjela.
To bi značilo da bi se tih preostalih 70 posto moglo prodati za između 6 i 7 milijardi dolara, i da bi u vlasničkoj strukturi bila najmanje 2-3 nova partnera. Među glavnim kandidatima za kupnju ističu se kineske investicijske kompanije Centurium Capital i Hillhouse, te američki Carlyle Group i KKR.
Od njih se najviše ističe Centurium, fond koji drži 31,3 posto dionica i ima preko 50 posto upraviteljskih prava u Luckin Coffee, velikom kineskom lancu koji je u u posljednjih nekoliko godina postao najveći Starbucksov konkurent u Kini, i koji se prije desetak dana počeo širiti i u SAD-u, otvaranjem prve dvije lokacije u New Yorku.
Luckin Coffee je pokrenut 2018. godine, i u samo nekoliko godina se proširio po cijeloj Kini, zahvaljujući strategiji prodaje uglavnom kave za van iz prodajnih kioska, beskontaktnog plaćanja i naručivanja preko mobilne aplikacije, te cijenama koje su oko 30 posto niže od Starbucksa.
No, za Luckin se vežu i neke kontroverze iz prošlosti. Kompanija je već do svibnja 2019. u tri runde financiranja prikupila 550 milijuna dolara, uz evaluaciju od 2,9 milijarde dolara, do trenutka kad je krenula u inicijalnu javnu ponudu na američkoj burzi Nasdaq. Njihov IPO je prikupio novih 645 milijuna dolara, u jednom od najvećih kineskih uvrštenja te godine.
Krajem 2019. Luckin je pretekao Starbucks po broju lokacija u Kini, no već početkom 2020., u vrijeme rasplamsavanja pandemije Covida-19, pojavile su se sumnje u dotad fantastične brojke ostvarene prodaje. U travnju iste godine interna istraga je pokazala da je uprava tvrtke lažirala podatke i napuhala prihode za 330 milijuna dolara. Kako je tada izvijestio Reuters, vrijednost dionica Luckina naglo je pala za 81 posto, čime je izbrisano 5 milijardi dolara tržišne vrijednosti.
U lipnju je Nasdaq uklonio Luckin s burze, a kasnija istraga američkog regulatora za burze SEC naložila im je plaćanje kazne od 180 milijuna dolara zbog tržišne prevare. Slučaj sa Luckinom doveo je i do nove legislative, kojom je propisano da bilo koja strana tvrtka koja želi poslovati na američkim burzama mora udovoljavati američkim revizorskim standardima.
Tadašnji predsjednik nadzornog odbora i predsjednik uprave ubrzo su smijenjeni, no Luckin nije odustao – kompanija se povukla i okrenula širenju u Aziji, gdje danas ima više od 22.000 lokacija u Kini, plus nekoliko desetaka u Singapuru. Oko dvije trećine lokacija je pod direktnom kontrolom tvrtke, dok su ostatak franšize.
U međuvremenu je Luckin nastavio s rapidnim širenjem i rastom – globalni prihodi su im 2024. bili oko 4,7 milijardi dolara, što je bio rast od preko 38 posto u odnosu na 2023, uz dobit iz trgovine kojom direktno upravljaju preko 660 milijuna dolara. Prethodne 2023. godine Luckin je prvi put po prodaji premašio Starbucks, što je CNN opisao kao velik udarac za američki lanac koji još uvijek nije našao formulu za osvajanje kineskog tržišta.
Unatoč iskazanom interesu brojnih ulagača, još uvijek nije sasvim jasno hoće li doći do prodaje jer Starbucks još razmatra sve opcije, a i čini se da ne žele prodavati udjele svog poslovanja na potencijalno lukrativnom tržištu ako evaluacija ne bude dovoljno dobra.
Potencijalna prodaja udjela u Starbucksu podsjeća na McDonald’s, koji je učinio nešto slično 2017. kad je prodao 80 posto kineskog poslovanja, procijenjenom na 2,1 milijardu dolara – 52 posto je kupio kineski državni fond Citic, te još 28 posto američki Carlyle, dok je preostalih 20 posto ostalo u vlasništvu američkog fast food koncerna – da bi potom 2023. otkupio nazad Carlyleov udio za 6 milijardi dolara.
Starbucks će vrlo vjerojatno htjeti zadržati neki suvlasnički udio u kineskom poslovanju kako bi imao koristi od budućeg rasta za kojeg bi se trebao pobrinuti pažljivo odabrani strateški partner. Starbucks trenutno u Kini ima nešto manje od 8.000 lokacija, ili oko tri puta manje od Luckina.
Pročitajte još:
Starbucksov rast u Kini se u posljednje vrijeme jako usporio, zbog kombinacije problema koji uključuju manju domaću potrošnju, jeftiniju konkurenciju, te rastuće troškove. Po podacima konzultantske kuće Euromonitor International tržišni udio Starbucksa u Kini je pao na tek 14 posto u 2024. godini, u odnosu na 34 posto pet godina ranije.
Radi se o jednoj od nekoliko brendova sa Zapada koji su prisiljeni preispitati svoj pristup velikom – ali i specifičnom – kineskom tržištu. Prodajom dijela poslovanja u posao bi se uveli pouzdani strateški partneri s iskustvom na lokalnom tržištu, što bi možda moglo pomoći ponovnom oživljavanju pomalo posrnulog diva.
S druge strane, za Luckin – do jučer najvećeg konkurenta Starbucksu – takva akvizicija bi mogla spriječiti da udio u Starbucksu ne kupi neki drugi kineski lanac kao što je primjerice Mixue, koji je već prisutan u desetak azijskih i nekoliko prekomorskih zemalja i koji je poznat po ultra-jeftinim cijenama.