Split glasao za oduzimanje koncesije Brodosplitu

https://split.hr/clanak/grad-split-trazi-strogi-nadzor-i-potpunu-transparentnost-u-vezi-s-brodom-moby-drea
Brod Moby Drea, Brodosplit, Foto: Grad Split/srpanj 2025.

Vijećnici Grada Splita su na tematskoj sjednici o budućnosti brodogradnje i Brodosplita donijeli jednoglasni zaključak da se vlasniku škvera Tomislavu Debeljaku oduzme koncesija, a dio prostora daruje gradu, dok bi ostatak zemljišta bio za brodogradnju i srodne industrije.

Sjednica je trajala 7,5 sati, a na kraju je donesen jednoglasni zaključak svih 27 gradskih vijećnika prema kojem će se ministarstvima mora, prometa i infrastrukture te okoliša i zelene tranzicije uputiti dopis za preispitivanje postojeće zakonske regulative kako bi se onemogućio daljnji uvoz opasnog otpada u Hrvatsku, kao što je bilo u slučaju broda Moby Drea, broda s azbestom, koji je isplovio iz Splita.

Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture predlažu upućivanje prijedloga Vladi da, ako su ispunjeni zakonom predviđeni razlozi, raskine ugovor o koncesiji na području splitskog brodogradilišta. Vladi RH pak predlažu da, u slučaju redefiniranja granica pomorskog dobra na području Brodosplita, područje koje će biti izvan granica pomorskog dobra bude darovano gradu te da ostatak zemljišta i dalje služi za brodogradnju i srodne industrije.

Gradsko vijeće traži izmjenu zakonskih propisa koji će omogućiti velikim gradovima upravljanje pomorskim dobrom na njihovu području odnosno čime će mjerodavne županije biti obvezne prepustiti izdavanje koncesija velikim gradovima na kojem se predmetno područje nalazi na njihov zahtjev, objavio je HRT.

„Tražimo izmjenu propisa kojim bi se povećala zastupljenost gradova i županija u upravljačkim tijelima državnih lučkih uprava, a gradonačelnik se zadužuje da poduzme sve odgovarajuće pravne radnje prema društvu Brodograđevna industrija Split d.d. radi naplate nenaplaćenog potraživanja grada Splita i da o istome obavijesti Državno odvjetništvo i druge nadležne institucije. Uz to predlažemo reviziju odredbi Stečajnog zakona kroz analizu slučaja Brodosplit“, pročitao je zajednički zaključak gradskih vijećnika predsjednik Gradskog vijeća Igor Stanišić.

Tomislav Debeljak je za 3,7 milijuna tadašnjih kuna postao vlasnikom Brodosplita nakon što su 28. veljače 2013. godine predstavnici Vlade, odnosno tadašnji HNS-ov ministar gospodarstva Ivan Vrdoljak i samoborski DIV, isto u vlasništvu Debeljaka, potpisali Ugovor o prodaji i prijenosu dionica brodograđevne industrije Split.

Po tom je ugovoru, koji je jamčio socijalna prava iz kolektivnog ugovora, DIV postao vlasnik 99,78 posto dionica Brodosplita čime je tada završen višegodišnji proces privatizacije splitskog škvera.

U to je vrijeme u brodogradilištu bilo zaposleno oko 3.600 radnika. Debeljak je nakon potpisivanja rekao kako je to “početak slatkih briga za njih proizvođače koji vole stvarati”. Izjavio je da žele stvoriti ambijent u kojem će svaki radnik biti toliko dobro plaćen za svoj rad da će se sam boriti za više posla jer to automatski znači i više novca za njega i njegovu obitelj.

Grad Split, Foto: Spencer Davis / Unsplash

Splitski škver je do sada gradu ostao dužan 1,8 milijuna eura za komunalnu i vodnu naknadu, dok za neplaćenu koncesijsku naknadu Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture treba platiti dva milijuna eura.

Brodosplit je osnovan 1922. godine spajanjem nekoliko manjih brodogradilišta u Splitu a područje splitskog škvera, kao najvećeg hrvatskog brodogradilišta, ima 560.000 četvornih metara, a dok je svojedobno bio konkurentan na svjetskim tržištima, imao je 7.000 zaposlenih. Do 1990. godine isporučili su ukupno 350 brodova nosivosti veće od deset milijuna tona. Još se pouzdano ne zna točan iznos novca koji je država u posljednjih 12 godina dala Brodosplitu.

U Gradskom vijeću tijekom sjednice bio je i vlasnik Brodosplita Tomislav Debeljak u pratnji svog odvjetnika, ali na njoj nije mogao biti prisutan jer, kako je rečeno, nije na vrijeme gradskoj upravi poslao zahtjev za sudjelovanje.

Novinari su inzistirali da im Debeljak odgovori na brojna pitanja među kojima i o tome zašto je 170 njegovih radnika iz tvrtke Debeljak Mont prošlog tjedna dobilo otkaz. No, vlasnik Brodosplita je naglasio da je otkaz tim radnicima dao stečajni upravitelj, a da on ‘od malih nogu zapošljava ljude, a ne daje im otkaze’. Rekao je također da se zbog toga osjeća užasno te mu nikada u životu nije bilo gore.

„Mi smo trebali biti pozvani na ovu sjednicu. Dobio sam prethodno potvrdu gradonačelnika da dođem. A što se tiče toga koliko trenutačno u škveru radi ljudi, to je oko 300 njih“, rekao je Debeljak.

Na tematskoj sjednici Gradskog vijeća raspravljalo se o zaštiti zdravlja građana Splita zbog aktivnosti Brodosplita, a u kontekstu prije planiranog remonta talijanskog broda Moby Drea i skidanja 250 tona azbesta u panelima. Remont je trebao napraviti Brodosplit, to jeste ukloniti panele iz putničkih kabina, a tvrtka Ciak je trebala zbrinuti azbestni otpad.

No, nakon više od mjesec dana, tijekom kojih je održano nekoliko prosvjeda građana, a Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture donijelo rješenje o odlasku broda iz teritorijalnog mora Hrvatske, brod Moby Drea u utorak popodne isplovio je iz splitske škverske luke.

BRODOSPLIT d.d.

Ulica Velimira Škorpika 11, 10000, Zagreb, Hrvatska

Poslovni prihodi (EUR):
51.501.162,14 (2024.)
Broj zaposlenih:
82 (2024.)

2 Odgovora

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)

Popularno

Novi broj magazina „Financije.hr” donosi brojne ekskluzivne poslovne priče, intervjue i događaje iz regije i svijeta…

Komentari