Selidbom IPO-a u Hong Kong kineski Shein izbjegava prepreke i otpor na razvijenim tržištima – ali ostaje i bez njihovih ulagača

Shein trgovina, Foto: Raysonho @ Open Grid Scheduler/Scalable Grid Engine/Wikimedia Commons

Planirano uvrštenje popularne aplikacije Shein na burzu u Hong Kongu pomoći će toj platformi najpoznatijoj po jeftinoj odjeći da izbjegne neugodna pitanja ulagača o Sheinovim opskrbnim lancima, te bi istovremeno moglo privući kapital iz Kine i drugih tržiušta u razvoju, slažu se analitičari i ekonomisti.

Shein, osnovan 2008. u kineskom Nanjingu, koji danas ima sjedište u Singapuru, promijenila je svoje ambiciozne planove za inicijalnu javnu ponudu (IPO) i okrenula se Hong Kongu nakon što nije uspjela dobiti odobrenje kineskih regulatora za ranije najavljivani IPO u Londonu, izvijestila je agencija Reuters u svibnju.

Iako bi Sheinov IPO, ako bude uspješan, bio velik poticaj za Hong Kong, uvrštavanje na hongkonšku burzu malo bi prizemljilo najmere Sheina u posljednjih nekoliko godina za stjecanjem legitimimnosti kao globalne, a ne kineske kompanije. 

Najpoznatiji po ultra-jeftinim odjevnim predmetima, Shein je nakon najave planova za izlazak na londonsku burzu naišao na otpor nekih političkih i ekoloških skupina u Velikoj Britaniji zbog izvora za nabavku pamuka i netransparentnog opskrbnog lanca. Također je u proteklim godinama nailazila na kritike da njihova odjeća sadrži pamuk iz kineske regije Xinjiang, za koju SAD i razne nevladine organizacije kažu da u njoj kineska vlada krši ljudska prava ujgurske etničke manjine i koristi prisilni rad – iako iz Pekinga negiraju takve navode.

Iz Sheina, koji se preselio u Singapur 2022. godine, uporno tvrde da imaju politiku nulte tolerancije za dobavljače koji koriste prisilni rad, i traži od svojih dobavljača da nabavljaju pamuk samo iz odobrenih regija. “Iako je to jedina opcija koja im je preostala, tržište Hong Konga ima smisla, kao mjesto gdje možete na burzu uvrstiti globalnu kompaniju koja ima velik oprskrbni lanac u Kini,” rekao je Eliot Fisk, konzultant za hongkonško tržište kapitala i bivši bankar iz JPMorgana.

Prije neuspjelog pokušaja uvrštenja u Londonu, Shein je bio pokušao pripremiti IPO u New Yorku. No, ta kineska tvrtka i tamo je naišla na regulatorne prepreke i otpor američkih političara. “Uvrštavanje na burzu u Hong Kongu vjerojatno će pomoći da se izbjegnu prosvjedi i politički otpor s na koje bi mogli naići u Velikoj Britaniji,” komentirao je Craig Coben, bivši analitičar za tržišta kapitala pri Band of America.

Iako zasad nije poznato planira li Shein tražiti neka izuzeća od standardnih pravila uvrštenja na hongkonšku burzu, veliki IPO projekti na tom azijskom financijskom čvorištu imaju mogućnost tražiti izuzeća od nekih pravila koja inače propisuju transparentnosti. Uvrštavanje u Hong Kongu također bi Sheinu omogućilo da ima pristup tzv. City Connect programu povezivanja s kineskim burzama, koji omogućava investitorima iz Hong Konga i Kine lakše trguju dionicama na oba tržišta.

Shein ne bi trebao imati problema zadovoljiti uvjete za tržišnu kapitalizaciju i druge kriterije za uključivanje u program City Connect i privlačenje ulaganja iz kontinentalne Kine. U prva tri mjeseca ove godine došlo je do velikog povećanja dnevnog prometa, za 255 posto, na godišnjoj razini, u trgovini ulagača iz Kine na burzi u Hong Kongu.

“Uvrštenje u Hong Kongu bi imalo dominantnu prisutnost u Aziji i privuklo bi ulagače u tržišta u razvoju. Izlazak u Londonu, s druge strane, znači veću prisutnost globalnih investitora, koje privlače razvijena tržišta. Problemi s opskrbnim lancima bili bi od veće važnosti za potonju skupinu,” rekao je direktor konzultantske kuće Emmer Capital Partners iz Hong Konga, Manishi Raychaudhuri.

Shein je u posljednje vrijeme naišao na probleme i u ostatku Europe, pa je tako paneuropska organizacija za potrošačka prava BEUC prošlog tjedna podnijela pritužbu Europskoj na Shein, tvrdeći da koristi nepoštene taktike kako bi se korisnike potaknulo na veću potrošnju putem Sheinove aplikacije i web stranice.

Takve taktike uključuju tzv. pop-up prozore koji potiču kupce da ne zatvaraju mobilnu aplikaciju kako ne bi izgubili promotivne ponude, zatim odbrojavanje vremena koje stvara pritisak da se kupovina dovrši što prije, te beskonačno scrollanje sadržaja u aplikaciji. Prema izvješću BEUC-a, sve navedeno bi se moglo smatrati “agresivnim poslovnim praksama.”

Osim toga, u utorak je francuski Senat odobrio izmijenjenu verziju zakona koji uvodi kazne za kompanije iz sektora tzv. brze mode koje ne čine dovoljno na ekološkoj osviještenosti, te im prijeti i zabranom oglašavanja u Francuskoj. Za zakon, koji je u donjem domu parlamenta izglasan prošle godine, smatra se da najviše cilja na kineske platforme kao što su Shein i njihov rival Temu.

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)

Popularno

Novi broj magazina „Financije.hr” donosi brojne ekskluzivne poslovne priče, intervjue i događaje iz regije i svijeta…

Komentari