PwC istraživanje: Obiteljski biznisi koji su fleksibilni i vođeni jasnim ciljevima nadmašuju konkurenciju

Pixabay.com
Poduzetnici, ilustracija Foto: Pixabay.com

Unatoč sve izraženijoj tržišnoj nestabilnosti i neizvjesnosti, obiteljski biznisi koji su fleksibilni i vođeni jasnim ciljevima ostvaruju bolje rezultate od konkurencije – 31 naspram 21 posto, dok je istovremeno udio biznisa s dvoznamenkastim rastom prihoda značajno smanjen – s 43 posto u 2023. na 25 posto u 2025. godini, pokazuje objavljeno PwC-ovo Globalno istraživanje o obiteljskim biznisima za 2025. godinu.

U uvjetima sve izraženije tržišne nestabilnosti, obiteljski biznisi sve veći naglasak stavljaju na očuvanje reputacije i obiteljskog naslijeđa, gotovo četvrtina odnosno 23 posto ispitanika navodi da im je prioritet stabilizacija osnovnog poslovanja u sljedeće dvije godine, što je porast u odnosu na 20 posto u 2023. godini.

Istovremeno, dok nove tehnologije mijenjaju poslovni krajolik, tek tri posto ispitanika planira potpunu transformaciju poslovanja, iako čak tri petine odnosno 61 posto, kako se navodi u priopćenju PwC-a, u umjetnoj inteligenciji vidi priliku za rast.

Istraživanje je provedeno u suradnji s Centrom za obiteljska poduzeća John L. Ward pri poslovnoj školi Kellogg School of Management Sveučilišta Northwestern, a obuhvatilo je 1.325 obiteljskih biznisa iz 62 zemlje i teritorija. Rezultati pokazuju da je rast obiteljskih biznisa te da je i dalje stabilan, 32 posto u 2025. godini u odnosu na 28 posto u 2023. godini, no sve više obiteljskih biznisa odlučuje se za oprezniji pristup.

Istraživanje ističe da su organizacijska fleksibilnost i jasno usmjereno upravljanje ključni za komercijalni uspjeh u nestabilnom tržišnom okruženju. Prema procjenama UN-a, obiteljski biznisi ostvaruju dvije trećine globalnog BDP-a i zapošljavaju 60 posto svjetske radne snage.

Obiteljski biznisi, koji se tradicionalno smatraju otpornijima od svojih konkurenata koji su listani na tržištima kapitala, danas se sve više suočavaju s rastućim pritiscima. Promjene u trgovinskim politikama, neizvjesnosti u opskrbnim lancima i tržišna nestabilnost potiču obiteljske biznise na oprez, uz sve veći naglasak na očuvanje reputacije i obiteljskog naslijeđa. Iako rast ostaje stabilan, znatno je smanjen broj biznisa koji ostvaruju povijesno visok dvoznamenkasti rast. Malo je biznisa imuno na vanjske šokove, no obiteljski biznisi koji su fleksibilniji i vođeni jasnim ciljevima i dalje nadmašuju konkurenciju, što pruža vrijedne uvide za širu poslovnu zajednicu. Ipak, tempo transformacije i dalje je spor. Kako nove tehnologije mijenjaju globalno gospodarstvo, biznisi moraju agilnost, inovacije te programe digitalne transformacije, uključujući one koji se temelje na umjetnoj inteligenciji, staviti na sam vrh svojih prioriteta ako žele ostati konkurentni i otvoriti nove puteve za rast”, rekao je Jonathan Flack, globalni voditelj usluga za obiteljske biznisa, PwC SAD.

Rezultati pokazuju i da su uspješni obiteljski biznisi u Hrvatskoj češće vođeni jasnim vrijednostima, agilniji su, oslanjaju se na dugoročnija kapitalna ulaganja i njeguju svoju reputaciju kako bi zadržali povjerenje dionika i ostvarili stabilan rast.

Pixabay.com
Poduzetnici, ilustracija Foto: Pixabay.com

„Iz našeg iskustva rada s hrvatskim obiteljskim biznisima, oni su fokusiraniji na trenutačni rezultat nego na dugoročnija kapitalna ulaganja. Vjerujem da bi strateška odrednica obiteljskih biznisa trebala biti više fokusirana na aktivnosti istraživanja i razvoja (novih proizvoda ili tehnologija) čiji rezultati će omogućiti stvaranje dugoročnijih novih vrijednosti”, kaže Damir Kecko, partner u PwC Hrvatska, Odjel transakcija.

Obiteljski biznisi koji su tijekom protekle godine pokazali veću fleksibilnost u prilagodbi tržišnim promjenama, potrebama kupaca i operativnim izazovima, znatno su češće ostvarivali snažne poslovne rezultate, čak 31 posto njih zabilježilo je dvoznamenkasti rast, u usporedbi s 21 posto u ukupnom uzorku.

Jasno definirana svrha poslovanja snažno je povezana s održivim uspjehom. Biznisi koji imaju jasno artikuliranu svrhu dvostruko češće teže ambicioznom rastu (18 posto naspram devet posto), češće uključuju inovacije (23 posto naspram 16 posto) i dugoročne ciljeve (35 naspram 26 posto) u svoje ključne prioritete. Trećina ili 33 posto, kako se navodi, aktivno njeguje kulturu eksperimentiranja i inovacija, dok je taj udio u ukupnom uzorku znatno niži, 24 posto.

Iako obiteljski biznisi koji su fleksibilni i vođena jasnim ciljevima ostvaruju bolje rezultate od svojih konkurenata, sve izraženija tržišna nestabilnost navodi mnoge na oprez. Nešto više od trećine (35 posto) ispitanika bira oprezniji pristup dugoročnim strategijama, dok samo trećina (32 posto) razmatra selektivno eksperimentiranje.

Kada je riječ o dugoročnim operativnim promjenama, tek petina (21 posto) aktivno razmatra prilagodbu strategije upravljanja, dok svega tri posto planira potpunu transformaciju poslovanja.

Kako obiteljski biznisi nastoje zaštititi poslovanje od makroekonomskih šokova, očuvanje poslovanja (78 posto) i obiteljskog naslijeđa (77 posto) ističu se kao najvažniji dugoročni ciljevi, znatno ispred ostvarivanja dividendi (68 posto). Istovremeno, otprilike dvije petine (43 posto) ispitanika smatra da najveći reputacijski rizik predstavljaju negativno medijsko izvještavanje ili javna kritika.

Freepik.com
Digitalna industrija, Freepik.com/Ilustracija

Dok se obiteljski biznisi suočavaju s izazovnim makroekonomskim okruženjem, istovremeno aktivno traže nove prilike za rast. Nešto više od tri petine (61 posto) ispitanika navodi eksperimentiranje s umjetnom inteligencijom kao priliku za rast. Tijekom okruglih stolova s liderima obiteljskih biznisa, istaknute su prednosti poput poboljšane interakcije s kupcima i brže prilagodbe promjenama u cijenama, unatoč relativno skromnim ulaganjima u implementaciju generativne umjetne inteligencije.

Rezultati su već vidljivi – dok otprilike trećina direktora neobiteljskih biznisa bilježi rast prihoda (29 posto) i profitabilnosti (32 posto) zbog generativne umjetne inteligencije, obiteljski biznisi prisutni na tržištu kapitala ostvaruju još bolje rezultate. Prema podacima iz PwC-ovog 28. Globalnog istraživanja mišljenja predsjednika uprava, gotovo polovica (46 posto) tih biznisa navodi da im je generativna umjetna inteligencija povećala i prihode i profitabilnost.

Nove tehnologije sve su važnije – tehnološki napredak i digitalna transformacija među glavnim su prioritetima za gotovo dvije trećine ispitanika (65 i 64 posto), osobito među srednje velikim poduzećima u fazi širenja.

„Obiteljski biznisi tradicionalno se smatraju konzervativnima u pristupu rastu, jer često daju prednost dugoročnim rezultatima, zaštiti obiteljske imovine i očuvanju naslijeđa. Na prvi pogled, moglo bi se pomisliti da 25 posto obiteljskih biznisa iz ovog istraživanja koja su ostvarila dvoznamenkasti rast prodaje to postižu unatoč tim prioritetima. No, rezultati govore drugačije. Biznisi s visokim rastom ne odriču se svojih obiteljskih korijena – naprotiv, upravo ih pretvaraju u svoju prednost. Najuspješniji među njima oslanjaju se na snažan osjećaj svrhe, koncentrirano vlasništvo, dugoročni investicijski pristup i brigu o reputaciji. Kada se tim elementima učinkovito upravlja, obiteljski biznisi imaju jedinstvenu sposobnost ne samo da izdrže neizvjesnost, već da u takvim uvjetima i napreduju”, kaže dr. Matt Allen, profesor i predavač specijaliziran za obiteljske biznise i izvršni direktor Centra za obiteljska poduzeća John L. Ward.

PwC-ovo istraživanje ističe četiri ključna područja koja izdvajaju najuspješnije obiteljske biznise od ostalih i omogućuju im da ostvare održiv rast a to su jasno definirana svrha poslovanja, strukturna fleksibilnost, aktiviranje „dugoročnog kapitala” te reputacija kao temelj povjerenja i uspjeha.

U istraživanju su sudjelovali biznisi s prihodima manjim od deset milijuna dolara, ali i ona čija vrijednost prelazi nekoliko milijardi dolara.

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)

Popularno

Novi broj magazina „Financije.hr” donosi brojne ekskluzivne poslovne priče, intervjue i događaje iz regije i svijeta…

Komentari