Prodaja automobila na kineskom tržištu ubrzala se u rujnu, tradicionalno vrhuncu prodajne sezone, kad su i trgovci i kupci požurili iskoristiti poticaje u programu zamjene starog za novo, prije no što niz lokalnih vlasti obustavi subvencije.
Prodaja automobila je u rujnu rasla za 6,6 posto na godišnjoj razini, na 2,27 milijuna vozila, nakon rasta od 4,9 posto u kolovozu, pokazuju podaci kineske udruge za osobna vozila CPCA objavljeni u ponedjeljak.
Na električne i hibridne automobile otpalo je 57,2 posto ukupne prodaje u rujnu, a ukupni volumen prodaje takvih vozila je rastao 15,5 posto u usporedbi sa 7,5 posto godišnje u kolovozu. Ovo doba godine, koje zovu “Zlatni Septembar” u Kini, obično je vrhunac prodajne sezone, jer proizvođači plasiraju nove modele na tržište, a kupci se vraćaju u salone nakon zatišja tijekom ljetnih vrućina.
Programi subvencija lokalnih vlasti potaknuli su prodaju automobila u prvoj polovici godine, ali pokazuju prve znakove smanjenja, zbog manjka financijskih sredstava u lokalnim proračunima.
Primjerice, istočna pokrajina Jiangsu i jugozapadna pokrajina Guangxi prošlog mjeseca su priopćili da će obustaviti programe lokalnih subvencija zamjene staro za novo. Više gradova, kao što su Wenzhou i Hangzhou u istočnoj kineskoj pokrajini Zhejiang, također je ukinulo poticaje ovog mjeseca.
Do rasta prodaje došlo je i nakon što su trgovci prošlog mjeseca nagomilali više zaliha nego inače. Po podacima kineske udruge trgovaca automobilima CADA na zalihama je do kraja rujna bilo ukupno 3,04 milijuna automobila, što je povećanje u odnosu na 2,6 milijuna u kolovozu.
Glavni tajnik udruge proizvođača Cui Dongshu pozvao je prošlog tjedna na nove financijske mjere kako bi se pomoglo trgovcima koji su imali velike gubitke zbog prodaje novih automobila, jer su istovremeno proizvođači njima nastavili slati zalihe novih vozila, unatoč padu potražnje.
BYD, najveća domaća kompanija na tržištu, je u rujnu imala prvi mjesečni pad prodaje još od veljače 2024. godine, što je dovelo i do smanjenja proizvodnih volumena. BYD-ju je i pao udio na domaćem tržištu, na 14 posto prodaje domaćih vozila u rujnu, u usporedbi s 18 posto u istom mjesecu 2024.
Pročitajte još:
Manji kineski konkurenti, među kojima su Geely, Leapmotor, Xpeng i Xiaomi, imali su bolje rezultate od BYD-ja. Američka Tesla, koja je u rujnu izvezla 19.287 električnih vozila proizvedenih u Kini, na kineskom tržištu je zabilježila blagi pad prodaje od 0,9 posto u rujnu, u odnosu na isti mjesec prethodne godine – što je bio treći mjesečni pad zaredom.
Istovremeno, rast izvoza kineskih automobila na strana tržišta dodatno se ubrzao, na 20,7 posto godišnje, u odnosu na 20,2 posto u kolovozu, pokazuju podaci udruge CPCA.