Petina turista u Hrvatsku stiže zrakoplovima, domaće zračne luke žele povećati promet

Zračna luka Dubrovnik
Zračna luka Ruđer Bošković, Foto: ZL Dubrovnik

Poznato je da se Hrvatska naziva popularnom turističkom auto-destinacijom, odnosno da to često turistički djelatnici i analitičari ističu kao prednost koju Hrvatska ima u odnosu na mediteranske konkurente.

Gosti koji stižu iz najčešćih emitivnih tržišta, što se odnosi velikim dijelom na susjede i bazen zemalja središnje Europe, nemaju problem dosegnuti svoj cilj na Jadranu automobilima.

No, procjena je na temelju TOMAS istraživanja da otprilike 20 posto turista u Hrvatsku dolazi zrakoplovima što ipak nije baš zanemariva brojka. TOMAS istraživanja su takozvana primarna kvantitativna istraživanja u okviru kojih se podaci prikupljaju osobnim intervjuima s turistima uz korištenje strukturiranog upitnika, a provode se sa ciljem identifikacije stajališta i potrošnje turista u hrvatskim turističkim odredištima.

Hrvatske zračne luke stoga također igraju bitnu ulogu u hrvatskome turizmu budući da gosti mogu doći iz destinacija koje nisu tako jednostavno nadohvat vožnje automobilom. Ključna uloga u tome odnosi se na one najprometnije – Zagreb, Dubrovnik, Split i Zadar.

U ovoj godini, prema planovima zračnih luka formiranih tijekom priprema za ljetnu sezonu koje je objedinila u analizi Hrvatska turistička zajednica, očekuje se do dva posto povećanja broja operacija putničkih zrakoplova uz određeno povećanje prometa.

Očekivano, najveći broj letova putničkih zrakoplova planiran je za Zagreb i Split, a Dubrovnik je na trećem mjestu. Pritom, najviše linija ukupno prema inozemstvu predviđeno je prema Njemačkoj, Ujedinjenom Kraljevstvu, Francuskoj, Italiji i Poljskoj.

Hrvatska će tijekom ljetne sezone letenja, prema najavama, imati izravnu vezu sa 122 inozemna grada, a najviše letova će ići prema Londonu, Frankfurtu, Muenchenu, Beču i Amsterdamu.  

Ta 122 grada nalazi se u 42 države i pretežito je riječ o europskim zemljama. No, redovne veze s onima izvan Europe obuhvaćaju šest država, a to su Izrael, Katar, SAD, Kanada, Južna Koreja i Ujedinjeni Arapski Emirati.

Udio hrvatskih zračnih luka u letovima za inozemstvo
Udio hrvatskih zračnih luka u vezama s inozemstvom, Izvor: Hrvatska turistička zajednica

Prema Hrvatskoj letove u ovom razdoblju ima 54 zračna prijevoznika, a najviše letova će imati Croatia Airlines, Ryanair, Easyjet, Eurowings i Lufthansa.

Zanimljivo je da će Ryanair Hrvatsku povezivati s oko 50 posto svih destinacija s kojima postoji veza tijekom ljetnog reda letenja, a u slučaju nacionalnog prijevoznika Croatia Airlines brojka je nešto više od 30 gradova.

Ljetni red letenja obuhvaća razdoblje od kraja ožujka do kraja listopada i treba imati na umu da su određene promjene u odnosu na izvorne najave moguće u smislu broja letova i odredišta u inozemstvu.

U svakom slučaju, predviđa se ukupno oko 97.200 letova od čega otprilike 11.700 letova otpada na domaće linije. To je ukupni rast od gotovo 1.500 letova ili nešto ispod dva posto naspram 2024. godine.

Ako se gledaju samo letovi prema inozemstvu, tada u ukupnom broju najveći udio od po 29 posto imaju aerodromi u Zagrebu i Splitu. Na trećem je mjestu Dubrovnik s 23 posto, a na četvrtom Zadar s 13 posto. To znači da na ta četiri aerodroma otpada 94 posto letova u Hrvatsku ili iz Hrvatske. Ostatak se odnosi na Pulu, Rijeku, Osijek i Brač.

Najveći broj letova je planiran prema Njemačkoj, odnosno 19 posto od ukupnoga broja. Slijedi Ujedinjeno Kraljevstvo s 12 posto koliki je i udio domaćih letova u planiranom ukupnom broju.

Na Francusku, Italiju i Poljsku otpada po šest posto, na Nizozemsku pet te na Austriju i Švicarsku po četiri posto.

Dakle, na osam zemalja i domaće letove otpada tri četvrtine ukupnoga broja operacija.

Niskotarifni zrakoplovni prijevoznici pokrit će 47 posto letova prema inozemstvu.

Pogleda li se pobliže stanje prema pojedinim zračnim lukama, Zagreb će biti povezan s 32 strane države, a najviše letova bit će prema Njemačkoj, i to 18 posto od ukupnoga broja. Na domaće letove otpada 15 posto letova, a onda dolaze Turska, Španjolska, Francuska i Nizozemska s po pet posto.

U protekloj godini prvi je put broj putnika u Zračnoj luci Franjo Tuđman prešao četiri milijuna te je dosegnuo brojku od 4,3 milijuna putnika.

Za ovu godinu, kako je rečeno za Financije.hr iz zagrebačke zračne luke, očekuje se da bi ta brojka mogla doći na 4,7 milijuna putnika što bi povećalo prihode za otprilike 11 posto.

“Croatia Airlines je u ljetnom redu letenja 2025. godine najavila otvaranje novih linija prema Milanu, Pragu, Bukureštu, Madridu i Hamburgu, s tri leta tjedno od početka srpnja do kraja listopada. Osim toga, povećat će broj frekvencija na postojećim linijama za Barcelonu i Tiranu, dok su letovi za Berlin i Stockholm u ovogodišnjem ljetnom redu letenja započeli već krajem ožujka. Ryanair, najveći niskotarifni prijevoznik u Europi, nastavlja jačati svoju prisutnost u Zagrebu. Osim tri leta tjedno na novoj liniji prema Palermu, planirano je povećanje broja tjednih letova na postojećim linijama prema destinacijama poput Milana, Rima, Malte, Bruxellesa, Palme de Mallorce i Frankfurta Hahna. Linija za Memmingen, koja je prethodno bila sezonska, sada će prometovati tijekom cijele godine. Turkish Airlines planira povećati broj letova između Zagreba i Istanbula na 24 tjedno na vrhuncu ljetne sezone, uvodeći do četiri leta dnevno u određene dane. KLM će na liniji za Amsterdam koristiti veće zrakoplove, dok Air France i Lufthansa planiraju povećati broj tjednih letova i koristiti veće zrakoplove na linijama za Pariz i Frankfurt”, navode iz zračne luke u Zagrebu.

Vraća se interkontinentalne linije prema glavnom gradu Južne Koreje Seoulu s tri leta tjedno između 10. lipnja i 25. listopada te će tri puta tjedno od sredine svibnja do početka listopada izravni let povezivati Zagreb i Toronto.

Ukupno 20 zrakoplovnih prijevoznika operirat će u ovoj godini iz Zračne luke Franjo Tuđman.  

Zračna luka Split će pak biti izravno povezana s 26 država, a najviše s Njemačkom, Ujedinjenim Kraljevstvom, Francuskom, Italijom i Nizozemskom.

Na Njemačku otpada 20 posto letova, a na Ujedinjeno Kraljevstvo 15 posto. Uz osam posto domaćih letova na Francusku, Italiju i Nizozemsku otpada po sedam posto.

Dubrovačka zračna luka će imati povezanost s 23 zemlje, ali tu najveći udio od 21 posto imaju letovi prema Ujedinjenom Kraljevstvu. Njemačka je na drugom mjestu s 12 posto udjela.

“Godina 2024. zabilježena je kao rekordna u Zračnoj luci Ruđer Bošković, s 2.954.934 putnika i 25.546 operacija. U 2023. broj putnika iznosio je 2.416.818, dok je broj operacija bio 20.630. Nastavno na rekordnu 2024. godinu, uz nove linije i pojačanja postojećih, očekujemo ove godine rast prometa između tri i pet posto. Kada govorimo o podacima ove godine, u prvom kvartalu smo ostvarili 336.536 putnika, što predstavlja povećanje od 12,21 posto u odnosu na isto razdoblje prošle godine. Također, zabilježeno je 3.318 operacija što predstavlja povećanje od 10,15 posto u odnosu na isti period lani. Samo u travnju broj putnika je godišnje bio veći 9,47 posto, a broj letova 4,25 posto”, kazala je za Financije.hr voditeljica ureda glavnog direktora Marina Ruso Mileusnić.

Ove godine Dubrovnik je povezan s više od 70 destinacija, a zračnu luku koristi 45 zrakoplovnih tvrtki koliko je bilo i prošle godine. No, uvedene su neke nove linije.

“S početkom svibnja kreću svakodnevni letovi United Airlinesa iz Newark–New Yorka. Također, kompanija Swiss Air povezuje Dubrovnik i Zürich s pet letova tjedno. Od novih linija, EasyJet uvodi vezu Dubrovnik–Bordeaux, dok će bazni prijevoznik Ryanair u ljetnom redu letenja imati tri nove destinacije – Goeteborg, Katowice i Marseille”, navodi Ruso Mileusnić.

Što se daljnjih razvojnih planova tiče, ona napominje da je glavni fokus na povećanju prometa u predsezoni i posezoni, kao i na razvoju zimskog reda letenja, a kad je riječ o novim tržištima tu je naglasak na Ameriku i Bliski istok.

“Uz povezanost sa SAD-om, u ljetnom redu letenja imamo i liniju za Dubai. United Airlines ove godine započinje sezonu tri tjedna ranije i proširuje uslugu na svakodnevne letove do kraja rujna, dok će u listopadu nastaviti sa četiri leta tjedno. To značajno povećanje zasigurno će doprinijeti rastu broja putnika i jačanju povezanosti Dubrovnika s ključnim destinacijama”, smatra Ruso Mileusnić.

Zrakoplovni prijevoznici koji lete iz Hrvatske
Ryanair pokriva četvrtinu letova iz Hrvatske, Izvor: Hrvatska turistička zajednica

Četvrta hrvatska zračna luka s izraženijim prometom još je, kako smo već napomenuli, Zadar odakle gotovo 50 posto letova ide za Njemačku i Poljsku. Naime, udio Njemačke je 27 posto, a Poljske 14 posto. Ukupan broj država s kojima je povezan Zadar je 24.

Tijekom ljetne sezone ne stoji loše ni pulski aerodrom koji ima vezu sa 14 država. Tu pak na Njemačku i Ujedinjeno Kraljevstvo otpada gotovo 50 posto letova, odnosno na Njemačku 24 te na Ujedinjeno Kraljevstvo 23 posto.

Rijeka će imati vezu s osam država, a na Njemačku otpada 45 posto letova.

Iz Osijeka zrakoplovi će izravno letjeti za Njemačku i Ujedinjeno Kraljevstvo, a s Brača za Austriju, Slovačku, Luksemburg, Švicarsku i Italiju.

Bez obzira što manje hrvatske zračne luke nemaju baš osobiti dinamičan promet, očito je da se ipak trse kako bi postupno povećavali broj putnika.

Marketinški menadžer u Zračnoj luci Osijek Kruno Perić istaknuo je za Financije.hr kako je prošle godine zabilježen osjetan rast broja putnika te da je sada glavni cilj stabilizirati poslovanje na toj razini.

“U 2025. godini očekujemo promet putnika na razini prethodne godine. Nakon značajnog rasta u 2024. tržište se stabilizira, a naš cilj je održati postojeće rezultate. Potencijalni blagi porast ovisit će o popunjenosti postojećih linija, ali i o općoj avijaciji  kao što su čarter operacije, medicinski letovi, letovi sportskih klubova ili privatni i poslovni letovi. U 2023. godini Zračna luka Osijek zabilježila je 36.791 putnika, dok je u 2024. taj broj porastao na 45.756 što predstavlja rast od gotovo 24 posto. Ovaj pozitivan trend rezultat je duljeg operiranja Ryanaira na liniji za London te boljeg punjenja svih linija, kako međunarodnih, tako i domaćih”, kazao je.

Broj odredišta u ovoj godini ostaje jednak onome u 2024.

“Zračna luka Osijek trenutačno održava redovne linije prema Londonu (Ryanair), Münchenu (Croatia Airlines), kao i sezonske domaće linije prema Splitu i Dubrovniku (Croatia Airlines). Tu su još i obavezne PSO linije s Trade Airom prema Zagrebu, Rijeci, Puli, Zadru, Splitu i Dubrovniku od kojih su sve osim Zadra cjelogodišnje. Važno je napomenuti da smo pred samim početkom radova na rekonstrukciji i modernizaciji putničkog terminala vrijednih 11,3 milijuna eura. Radovi obuhvaćaju unutarnje uređenje, prilagodbu Schengenskim standardima, rekonstrukciju fasade i izgradnju vanjske nadstrešnice. Zbog izvođenja ovih radova u 2025. godini ne planira se uvođenje novih linija kako bi se osigurao nesmetan tijek rekonstrukcije i održavanje postojećih operacija”, ustvrdio je Perić.

Zahvaljujući tim radovima Perić vidi osječku zračnu luku konkurentnijom u idućim godinama.

“Iako trenutačno nema povećanja broja prijevoznika, rekonstrukcija putničkog terminala predstavlja značajan korak prema unapređenju infrastrukture i usluga Zračne luke Osijek. Ova investicija omogućit će povećanje operativnih kapaciteta i poboljšanje kvalitete usluga, čime će Zračna luka Osijek postati još konkurentnija i atraktivnija za putnike i prijevoznike.  Pritom stalno radimo na proširenju mreže destinacija i broja operatera. Imamo izrađenu listu željenih destinacija koja se ažurira sukladno tržišnim trendovima i potrebama putnika. Tradicionalno je najveći interes za njemačko, švicarsko i irsko tržište. Istovremeno, bilježimo rastući interes putnika za Istanbul kao novu turističku destinaciju. Fokus ostaje i na privlačenju dodatnih letova niskotarifnih prijevoznika kako bismo putnicima omogućili što dostupnije putovanje iz regije”, navodi Perić.

Inače, u 2024. godini u hrvatskim zračnim lukama bilo je 138.592 slijetanja i polijetanja zrakoplova što je bilo 11,7 posto više no godinu ranije, pokazuju podaci Državnog zavoda za statistiku. Broj putnika bio je veći za 16,2 posto i došao na 13,1 milijuna.

Za 19 posto je porastao i promet tereta na godišnjoj razini, no u tom segmentu su brojke male i pokazuju slabu dinamiku korištenja zrakoplova za prijevoz robe. Naime, ukupno je teretni promet iznosio tek 10.980 tona.

Za usporedbu, milanska zračna luka Malpensa imala je u 2024. teretni promet od 731 tisuću tona, a to znači da su sve hrvatske zračne luke imale tek oko 1,5 posto godišnjeg cargo prometa Malpense.

Od 13,1 milijuna putnika na četiri najprometnije zračne luke otpalo je 12,4 milijuna.

Spomenuli smo već da je Zagreb imao 4,3 milijuna putnika, kroz splitsku zračnu luku prošlo ih je 3,6 milijuna, kroz dubrovačku 2,94 milijuna te kroz zadarsku 1,58 milijuna.

U prva dva mjeseca ove godine broj slijetanja i polijetanja iz Hrvatske povećan je za 5,8 posto naspram prva dva mjeseca lani, a broj putnika je bio veći za 11,4 posto na 655 tisuća. Teretni promet je pao za 7,9 posto na 1.400 tona.

Vidljivo je da izvan ljetne sezone dominira promet na zagrebačkom aerodromu jer je kroz njega u siječnju i veljači prošlo 536 tisuća putnika. Split je daleko na drugom mjestu sa 68 tisuća te onda Dubrovnik sa 42 tisuće.

Kako je objavio portal Ex-Yu aviation, u drugom tromjesečju ove godine Zagreb bi trebao biti treći aerodrom na prostoru bivše Jugoslavije po rastu prometa. Beograd će ponuditi 271.140 više sjedala u zrakoplovima, kod Sarajeva ta je brojka 192.163 novih sjedala, a u slučaju Zagreba je 188.932 nova sjedala, ponajviše zahvaljujući tvrtki Ryanair.

Na četvrtom mjestu na tom popisu je Split sa 144.929 sjedala više na predviđenim letovima u odnosu na drugo tromjesečje lani. Zadar će pak najviše izgubiti, i to 53.756 sjedala.

U ovogodišnjem ljetnom redu letenja najviše operacija, odnosno slijetanja i polijetanja, s hrvatskih zračnih luka bit će vezano za zračnu luku Franz Josef Strauss u Muenchenu s brojkom od 4,519.

Više od četiri tisuće operacija s Hrvatskom još imaju Frankfurt i Beč.

Među prvih 15 još su Amsterdam, London-Gatwick, Rim, Pariz-Charles de Gaulle, Zurich, Istanbul, London-Stansted, Dublin, Beograd, Kopenhagen, Berlin i Varšava.

Zračne luke s najviše letova za Hrvatsku
Zračne luke s najviše operacija s Hrvatskom, Izvor: Hrvatska turistička zajednica

Ako se gledaju svi ukupni letovi s hrvatskih zračnih luka onda će u ljetnom redu letenja čak 47 posto otpasti na Croatiju Airlines i Ryanair.

Croatia Airlines će imati udio od 24 posto, a Ryanair jedan postotni bod manje.

No, ako se promotre samo letovi prema inozemstvu, tada te dvije tvrtke zajedno imaju udio od 42 posto pri čemu je vodeći Ryanair s 26 posto. Dakle, četvrtinu inozemnih letova iz Hrvatske obavlja Ryanair.

Na Easyjet otpada devet posto letova, na Eurowings pet posto, na Lufthansu četiri posto te na Austrian Airlines i nizozemski KLM po tri posto.

Obnova flote Croatia Airlines, kako je za Financije.hr kazao glasnogovornik tvrtke Davor Janušić, omogućava i otvaranje novih linija.

“Croatia Airlines u ovogodišnjem ljetnom redu letenja širi mrežu međunarodnih odredišta te povećava broj tjednih letova na postojećim linijama. Novost su pet sezonskih linija iz Zagreba:  Zagreb – Prag, Zagreb – Milano, Zagreb – Hamburg, Zagreb – Bukurešt i Zagreb – Madrid. Letovi na novim linijama planirani su od početka srpnja do kraja listopada ove godine, a trebali bi se obavljati novim zrakoplovima Airbus A220 kojima nacionalni avioprijevoznik obnavlja postojeću flotu. Tijekom turističke sezone planirano je povezivanje Hrvatske s ukupno 30 međunarodnih odredišta, odnosno 31 europskom zračnom lukom, a zrakoplovi Croatia Airlinesa pritom će letjeti na 55 međunarodnih redovitih linija. U ljetnom redu letenja ukupno je planirano više od 18.200 letova ili sedam posto više u odnosu na isto razdoblje 2024. godine na kojima će se ponuditi više od 2,260.000 sjedala što je 18 posto više no lani. Time će nacionalni avioprijevoznik i ove godine pridonijeti kvaliteti hrvatskoga turističkog proizvoda te unapređenju prometne infrastrukture Hrvatske”, naveo je Janušić.

Sukladno planiranom uvođenju novih sezonskih linija, povećanju broja letova i raspoloživih sjedala, kompanija tijekom ove godine očekuje povećanje broja putnika u odnosu na lanjsku godinu, odnosno oko 2,1 milijuna putnika ukupno. 

Prošle je godine prevezeno oko 1,8 milijuna putnika i to je bio godišnji rast od šest posto.

Iz Ryanaira su za Financije.hr kazali da u ljetnom redu letenja nude za Hrvatsku više od 2,2 milijuna raspoloživih sjedala te da pokreću 10 novih ruta.

“Uvijek smo zainteresirani za otvaranje novih ruta što ovisi o potražnji, dostupnom kapacitetu zrakoplova te konkurentnosti tarifa zračnih luka”, poručili su iz tog najvećeg europskog niskobudžetnog zračnog prijevoznika.

Hrvatska, inače, uz Croatiju Airlines ima i manjeg prijevoznika Trade Air koji raspolaže s pet zrakoplova Airbus 320 i ima jedan unajmljen zrakoplov Saab za oko tridesetak putnika. Za razliku od nacionalnog zračnog prijevoznika koji se bavi redovnim letovima, Trade Air je fokusiran na tri vrste usluga. To su charter letovi, iznajmljivanje zrakoplova s posadom drugim zračnim prijevoznicima te letovi iz obveze javne usluge (PSO letovi) unutar Hrvatske.

Direktor Trade Aira Marko Cvijin je za Financije.hr pojasnio koja je razlika u funkcioniranju u odnosu na Croatia Airlines i kako on vidi perspektivu daljnjeg razvoja hrvatskih zračnih luka. Trade Air je svoje poslovanje, osim Europe, proširio i na druge kontinente kao što su Afrika i Azija.

“Kod charter letova zrakoplov unajmi neka turistička agencija ili tvrtka. U slučaju iznajmljivanja nekog našeg zrakoplova drugom prijevozniku, ne radi se samo o letjelici već i o posadi. Prošlo ljeto smo tako iznajmili jedan A 320 za potrebe Croatije Airlines. Važno je napomenuti da Trade Air ponudi svoju cijenu, ali ne snosi rizik broja putnika. Dakle, mi imamo određenu cijenu naše usluge, a rizik popunjavanja zrakoplova snosi druga strana. Treći vid poslovanja su letovi s obvezom javne usluge, no na to se svodi tek oko jedan posto naših ukupnih prihoda”, kazao je Cvijin.

U drugačijem poslovnom modelu se i krije tajna pozitivnog poslovanja Trade Aira koji je u prošloj godini imao prihode od 53,25 milijuna eura i ostvario dobit od 4,39 milijuna eura. Prihodi su na godišnjoj razini porasli 4,31 posto, a neto dobit je bila niža 16,49 posto.

PSO letovima taj prijevoznik povezuje osječku zračnu luku s ostalim zračnim lukama u Hrvatskoj, a jedini i održava zrakoplovne veze između gradova na jadranskoj obali.

Trade Air, koji je A 320 počeo u svojoj floti koristiti prije devet godina, ne popunjava flotu novim već rabljenim zrakoplovima.

“Kupujemo rabljene zrakoplove koji su u uporabi već nekih 10-12 godina i onda ih možemo koristiti otprilike još toliko vremena. Naravno, s vremenom, kako su avioni sve stariji, njihovo održavanje postaje sve skuplje i povećava troškove te nosi potrebu za zamjenom mlađim zrakoplovom”, pojašnjava Cvijin.

Dodaje da je u zadnje dvije godine tržište takvo da je postalo dosta teško kupiti rabljeni zrakoplov za što onda treba dosta snalažljivosti i komunikacije.

On smatra da bi se Trade Air zasad trebao zadržati na sadašnjoj veličini jer, iako je proširenje poslovanja moguće, ono bi zahtijevalo i dosta bitnu promjenu u organizacijskoj strukturi tvrtke.

Cvijin ocjenjuje da postoji veliki potencijal za rast prometa u hrvatski zračnim lukama, a posebice se to odnosi na jadranske zračne luke.

“To ponajprije ovisi o turizmu i iznalaženju načina za produžetak sezone. Ako bi se tu našao neki dobar model, onda se otvara veliki prostor za rast prometa u zračnim lukama na obali. Može rasti i promet u Zagrebu, no to je manje ovisno o turizmu, a više o interesu putnika koji putuju iz poslovnih razloga. Dakle, prostora za rast ima puno, no rješenje za to ne leži u sferi zrakoplovstva”, ustvrdio je Cvijin.

Napomenimo da je Croatia Airlines u prošloj godini imala prihode od 268,5 milijuna eura te gubitak u poslovanju od 19,6 milijuna eura. U prvom tromjesečju ove godine prihodi su bili 47,9 milijuna eura, a neto gubitak 15,9 milijuna eura.

U ovoj godini glavni rizici koje za poslovanje vidi Croatia Airlines su kašnjenje isporuke novih zrakoplova, starost postojeće flote, cijena goriva te cijena emisijskih jedinica.

2 Odgovora

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)

Popularno

Novi broj magazina „Financije.hr” donosi brojne ekskluzivne poslovne priče, intervjue i događaje iz regije i svijeta…

Komentari