Peking najavljuje strožu regulativu za autoindustriju i niže brojke prodaje za 2025.

Xiaomi YU7 na predstavljanju u Shenzhenu, Kina, 7. lipnja 2025. Foto: Wikimedia Commons

Kineska država projicira da će se 2025. na tom tržištu prodati 32,3 milijuna vozila, priopćilo je kinesko ministarstvo industrije, što je niže od prognoziranih 32,9 milijuna automobila po podacima kineske udruge proizvođača automobila CAAM.

Sniženi cilj je dio plana kojim država želi uvesti stabilnost u rast auto sektora, kojeg je u petak objavilo kinesko ministarstvo za industriju i informatičke tehnologije, zajedno sa sedam drugih vladinih agencija. Cilj prodaje tzv. novih energetskih vozila – baterijskih (BEV) I hibridnih (PHEV) automobile – postavljen je na 15,5 milijuna, ili oko 20 posto više nego prethodne godine, no ipak niže od prognoze CAAM-a od 16 milijuna jedinica.

Osim prodaje, plan također uključuje uvjetna odobrenja za razvoj autonomnih vozila treće razine (L3), kao i druge mjere koje se tiču poboljšanja sigurnosti cestovnog prometa, zakonskih propisa za osiguranje automobile, I regulative povezane s tim. Tu su i mjere za jačanje “poštenog” tržišnog natjecanja, i poticanje “uređenog” tržišnog okruženja.

Ministarstvo industrije je u srijedu priopćilo da će pokrenuti tromjesečnu kampanju za suzbijanje lažnog marketinga “i drugih nepravilnosti na internetu” u automobilskom sektoru. Ovo je novi korak države nakon što je regulativa na tom najvećem svjetskom tržištu automobile pooštrena u svibnju, uslijed brutalnog cjenovnog rata koji šteti proizvođačima, dobavljačima i trgovcima automobilima.

U sklopu tih napora, udruga kineskih proizvođača CAAM je predstavila inicijativu kojom želi navesti automobilski sektor na skraćenje rokova plaćanja dobavljača.

Najveći kineski proizvođač BYD u ponedjeljak je priopćio da će “aktivno reagirati” na tu inicijativu, uz druge velike kompanije kineske autoindustrije koje time reagiraju na pozive vlade u Pekingu koju sve više brine zaduženost kompanija i njihove sve manje marže.

BYD je rekao da će se fokusirati na potvrdu narudžbi, isporuke i preuzimanje vozila, plaćanje i namirenje, te trajanje ugovora, kao i druge ključne faktore, u osiguravanju pravodobnih plaćanja. Slična priopćenja su izdali i drugi veliki kineski proizvođači, uključujući SAIC Motor, Changan, Chery i Xiaomi, na poziv sektorske udruge CAAM.

Prijedlog udruge CAAM trebao bi otkloniti zabrinutosti zbog potencijalnih rupa u ranijim najavama iz lipnja se u lipnju da će se industrije obvezati da će dobavljače plaćati u roku od 60 dana.

Inicijativa precizira da prihvaćanje robe u načelu ne smije trajati dulje od tri radna dana, što bi označilo i početak razdoblja za plaćanje od 60 dana, navodi se u priopćenju udruge. Plaćanja uključuju komplicirane procese, a zbog različitih sustava za upravljanje opskrbnim lancem različitih proizvođača, plaćanja u obećanim rokovima variraju, priopćila je udruga.

Primjerice, iz kompanije Chery su prošlog mjeseca rekli da su skratili prosječno razdoblje plaćanja dobavljačima na 47 dana. Drugi proizvođači ne navode svoje rokove plaćanja i o njima govore govore vrlo nejasno. U velikom akcijskom planu za autoindustriju objavljenom tijekom vikenda kinesko ministarstvo industrije najavilo je strožu regulativu za domaću autoindustriju, i hvatanje u koštac s nedovoljnom potražnjom i “neuređenim” tržištem.

Radi se o dijelu širih napora kineske vlade da riješi problem prevelikih kapaciteta u nizu ključnih sektora. Zbog prevelike proizvodnje i pokušaja da se potakne domaća potrošnja trgovci konstantno snižavaju cijene, što onda povećava bojazan da će se deflacija ukorijeniti, te da konstantno niske profitne marže ugrožavaju stabilnost ekonomije.

Prekomjerna konkurencija također se odražava i na tržište rada, pa izvoznici i državni sektor smanjuju broj zaposlenih, a stopa nezaposlenosti mladih trenutno je oko 17,8 posto.

Prevelika proizvodnja najviše pogađa sektore poput električnih vozila, solarnih panela, litijskih baterija, čelika, cementa, ali i nekih uslužnih sektora poput dostave hrane. Po podacima platforme LSEG koja prati poslovanje 33 kineska proizvođača, medijan profitne marže u tom sektoru je pao s 2,7 posto 2019. godine na samo 0,83 posto 2024.

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)

Popularno

Novi broj magazina „Financije.hr” donosi brojne ekskluzivne poslovne priče, intervjue i događaje iz regije i svijeta…

Komentari