Mnogi mali trgovci su razočarani jer, prema Zakonu o trgovini, njihove prodavaonice mogu raditi samo 16 nedjelja u godini, a kažu da im to nije dovoljno i da se nisu prilagodili iako je zakon stupio na snagu još početkom srpnja 2023.
Ustavni sud je u veljači ove godine potvrdio tu odluku, pa zbog toga strahuju i pekari jer smatraju da će im se smanjiti prihodi te da će morati zauvijek zatvoriti svoje pekarnice, a ne samo jedan dan u tjednu.
Zbog neradnih nedjelja mnogi građani su određene namirnice kupovali na benzinskim postajama, a jedna od njih je i kruh, što je posebno pogodilo vlasnike pekarnica.
Cijena pola kilograma bijelog kruha, u zavisnosti od proizvođača i supermarketa, prema podacima dostupnim na portalu Kretanje cijena kreće se od 0,89 do 1,3 eura, i već su do sada rasle za oko deset posto. Cijene u pekarnicama također mogu biti drugačije. Podaci ukazuju i da dosta kruha uvozimo, čak 30 posto, što pekarima – pogotovo manjim, može biti značajan problem.
Činjenica da se dosta kruha uvozi nije toliko iznenađujuća s obzirom na podatke Državnog zavoda za statistiku (DZS) prema kojima su površine pod žitaricama u 2023. iznosile samo 223.000 hektara, što znači da su smanjene za 10,1 posto u odnosu na godinu prije. To dovodi do većeg uvoza žitarica i proizvoda koji se od njih rade.
U Hrvatskoj je u 2022. godini u djelatnosti proizvodnje kruha, svježih peciva, slastičarskih proizvoda i kolača bilo 1.517 tvrtki, a ukupna dobit iznosila im je 8.992.035 eura, prema podacima bonitetne kuće CompanyWall.
Taj podatak je u 2022. godini bio posebno ohrabrujuć jer je pokazao da se prodaja oporavila nakon 2021., kada su tvrtke imale znatno manju dobit, koja je iznosila 879.173 eura, zbog pandemije i mjera koje su im otežale poslovanje. No, mnogi od njih sada smatraju da će im se dobit ponovno smanjiti zbog neradnih nedjelja. Ukupna dobit u 2020. iznosila je 7.428.810 eura.
Među 1.517 poduzetnika u djelatnosti proizvodnje kruha, svježih peciva, slastičarskih proizvoda i kolača, najveće ukupne prihode ostvario je Pan-pek. Njegov ukupni godišnji prihod u 2022. bio je veći od 46 milijuna eura, što je za 7,5 milijuna eura više nego u 2021. kada je iznosio 38,5 milijuna eura.
No, podaci CompanyWalla pokazali su da je u istoj godini imao neto gubitak od 4,7 milijuna eura, a ostvarena neto marža bila je manja za 10,05 posto.
Pan-pek je osnovan 1992. godine i trenutačno ima 73 prodavaonice te dnevno opskrbljuje oko 200 srednjih i malih trgovačkih poduzeća. Jedna je od poznatijih pekarnica u Hrvatskoj, a u 2022. je morao smanjiti broj zaposlenih. Zbog neradnih nedjelja moguće je da će doći do novog smanjenja broja radne snage ili smanjenja prihoda, jer na njihovoj stranici navode da čak 31 prodavaonica nije uopće radila nedjeljama u prosincu 2023.
Na drugom mjestu po ukupnim prihodima u navedenoj djelatnosti je Pekar d.o.o. iz Vinkovaca. Prihodi te tvrtke u 2022. iznosili su 31,6 milijuna eura, a na trećem mjestu je Robin d.o.o. iz Zagreba s prihodom od 25,8 milijuna eura.
Dobro poznata Zagrebačka pekarna Klara svakodnevno proizvede više od 120.000 komada proizvoda koje isporučuje na police više od 2.000 trgovina, a osnovana je 1995. godine.
Ona je četvrta po ukupnim prihodima koji su joj u 2022. iznosili 25,7 milijuna eura. To je više nego u 2021. kada su iznosili 22,2 milijuna eura, ali manje nego u 2020. kada je imala 29,2 milijuna eura ukupnih prihoda.
Na stranicama CompanyWalla navodi se i da su ukupni rashodi Zagrebačke pekarne Klara u 2022. iznosili 25,4 milijuna eura, a neto dobit 327.438 eura.
Iz Udruge Glas poduzetnika (UGP) upozorili su da veliki trgovci lakše raspoređuju neradne dane jer su zastupljeniji u svim većim tržnim centrima, dok mali trgovci i vlasnici malih obrta počinju prijavljivati pad prometa.
Neki su zbog pada prometa razmatrali povećanje cijena pekarskih proizvoda, ali to nije uvijek nabolje rješenje.
Nada Barišić, direktorica Žitozajednice, koja okuplja predstavnike kako velikih mlinsko-pekarskih industrijskih proizvođača tako i srednjih i manjih proizvođača, za Financije.hr ističe da mali proizvođači moraju dobro razmisliti o povećanju cijena jer to može lako dovesti do gubitka kupaca.
Nove ideje poduzetnika
Neki poduzetnici pronašli su zanimljiva rješenja kako bi zadržali svoje prihode i poslovali neradnim nedjeljama. Jedan od njih je Lulezim Qenaj, vlasnik pekarnice Arena u Rijeci.
Arena će prvih 16 nedjelja u 2024. raditi isključivo kao pekarnica, a od svibnja do kraja godine kao fast food.
“Nismo jedini koji su se odlučili za tako nešto. Tko ima uvjete to će i napraviti, jer ne može to svatko napraviti. Ima puno papirologije i procedura, mi smo čekali tri do četiri mjeseca kako bismo dobili sve potrebne dozvole”, rekao je Lulezim Qenaj za Financije.hr.
“Radili smo sve što su tražili kako bismo postigli naš cilj i uspjeli smo. Jedna od stavki koja je bitna za registraciju fast fooda je veća kvadratura i ne smijemo prodavati kruh teži od 250 grama”, dodao je.
Za razliku od Pan-peka i Klare, on ima samo jednu prodavaonicu u riječkom naselju Turnić tako da bi neradne nedjelje na njega još više utjecale. Zato je na inovativan način spasio posao i zaštitio radnike, odnosno njihova radna mjesta. No, dao im je izbor da odluče kada žele raditi, a oni koji budu radili nedjeljom i praznicima bit će dodatno plaćeni.
Lulezim Qenaj inače često sudjeluje u raznim humanitarnim akcijama, pa je tako pomagao i nakon potresa u Petrinji gdje je dovozio kruh kombijem i dijelio ga ljudima.
Inovativna je i pazinska tvrtka Reginex d.o.o. koja se bavi proizvodnjom i distribucijom pekarskih i slastičarskih proizvoda. Ona je za vrijeme pandemije postavila samoposlužne aparate za kruh Panissimo. No, kruhomati su sada obradovali mnoge građane jer zbog njih mogu pekarske proizvode kupovati nedjeljom.
“Automati se trenutačno nalaze na devet lokacija u Istri, a pune se svakodnevno u jutarnjim satima sa svježim proizvodima iz noćne proizvodnje. Proizvodi koji dan prije nisu prodani vade se iz kruhomata”, kazao nam je Paolo Radoš iz Reginexa.
Pročitajte još:
“Reakcije građana su iznimno pozitivne. Čak nas je iznenadila brza prilagodba starijih korisnika na novi način kupovine kruha. Iako kod pokretanja projekta nismo razmišljali o neradnim nedjeljama, u trenutačnoj situaciji nam to daje dodatnu mogućnost plasmana vlastitih proizvoda”, rekao je Radoš.
Građani na automatima mogu kupiti šest vrsta kruha, štrudle, kroasane i krafne, a Radoš kaže da su kupci zadovoljni. Otkrio nam je da svoje kruhomate planiraju postaviti i na području Primorsko-goranske županije. No, kako će se ovakav način poslovanja odraziti na prihode, znat ćemo najranije polovinom godine, s prvim novim financijskim pokazateljima.
21 Odgovora
Ja imam pekarnicu. Ne daju mi da radim. Preregistrovao sam u fast food. kažu oni meni to ti je pekara, lažeš i muljaš. Ja kažem pogledajte u kruh, a ja u kruh umijesio dvije hrenovke i dodao kilo kečapa i kažem pa to je hot dog. Kažu oni meni iz inspekcije onda ok gospodine.
Sva sreća da niste ubacili hrenovke u baguette jer bi sigurno dobili kaznu.
Pravi poduzetnik uvijek nadje rupu u zakonu 💪
Sta kuhaju samo
Klara u srcu.
I bravo za sve ostale.
Da je više ovakvih kao što ste Vi svima.bi bilo bolje u državi.
Lp.
Treba se snac
Slazem se
U što se pretvorio kruh naš svagdašnji
Hahahahhahahaha
Pa u Fast food
Pokraj bijelog kruha velika porcija čevapa sa lukom, čovijek se snašao, bravo
Nema straha!
Ne znam sta rec na to pa ako zele raditi neka rade sta sad.
Snalazljivost
Parola snađi se
Pakakav srot prodaju i trebaju bit fast food
Jadni ljudi ne mogu delati
znali smo da ce tako biti
A kad si zapošljavao jel si pekarici rekao da će biti fast-foodašica