Pad prodaje vozila u Kini nastavlja se i u studenom, udio električnih vozila i hibrida najveći dosad

Ilustracija: Himmel S / Unsplash

Prodaja automobila u Kini – najvećem svjetskom tržištu – u studenom je pala za 8,5 posto na godišnjoj razini, u najvećem mjesečnom padu u posljednjih 10 mjeseci, vidi se iz podataka objavljenih u ponedjeljak, u trenutku kad jenjava potražnja kupaca uoči gašenja državnih subvencija krajem kalendarske godine.

Prošli mjesec u Kini je prodano 2,24 milijuna vozila, nakon pgodišnjeg pada u listopadu od samo 0,8 posto, po podacima kineske udruge putničkih automobila CPCA. To znači da je u studenom pad prodaje bio 10 puta veći nego u prethodnom mjesecu.

Takav nagli pad je vrlo neuobičajen, budući da je prodaja obično vrlo dobra u posljednja dva mjeseca svake godine, rekao je u komentaru Cui Dongshu, glavni tajnik sektorske udruge CPCA – ali je rekao da ga ove brojke podsjećaju na uvjete otprije 17 godina. “Slična volatilnost je bila i 2008. godine, kada je došlo do naglog pada potrošnje.”

Na električna vozila i plug-in hibride otpalo je rekordnih 58,9 posto ukupne prodaje. Subvencioniranih zamjena staro-za-novo, za koje država izdvaja izdašne poticaje da bi potaknula prodaju električnih vozila i hibrida, bilo je preko 11,2 milijuna u prvih 11 mjeseci godine.

Analitičari smatraju da se postupno gašenje državnih subvencije prema kraju godine odražava i na sve lošije raspoloženje kineskih potrošača. Uz to, veliki pad ukupne prodaje može se pripisati padu potražnje za benzinskim automobilima, kao i visokoj baznoj brojci iz istog mjeseca prošle godine. Po prognozama sektorske udruge CPCA očekuje se da će na razini cijele godine rast prodaje biti skromnih 5 posto.

Za iduću, 2026. godinu, očekuje se da će konkurencija na domaćem tržištu biti još žešće, uz velik broj novih modela na tržištu, i da će zbog toga prodaja ostati na brojkama iz 2025.

Kako bi potaknuli prodaju prije nego što se prema najavama u 2026. prepolove porezne olakšice za kupnju električnih vozila i hibrida brojni proizvođači su počeli vlastitim sredstvima subvencionirati cijene svojih vozila, u iznosu do 15.000 yuana (2.120 dolara) za sve narudžbe prije kraja godine, koje možda neće ni biti isporučene prije 2026.

Dok sve više rastu problemi zbog viška proizvodnih kapaciteta i prekomjerne konkurencije Peking je nakon dugo vremena isključio električna vozila s popisa strateški važnih industrija u svojoj narednoj petoljetki – što bi moglo ukazati da cijeloj industriji slijede teža vremena.

Teškaš domaće industrije BYD je u ljutoj borbi s drugim kineskim kompanijama u segmentu jeftinih vozila, kao što su Geely i Leapmotor – koje prodaje rekordne količine vozila. No, BYD nastavlja bilježiti slabiju prodaju u odnosu na godinu ranije. Studeni je bio već treći mjesec zaredom da pada prodaja BYD-jevih vozila na globalnoj razini, usprkos rekordno velikim narudžbama u inozemstvu. BYD je dosad ostvario oko 91 posto već sniženih projekcija prodaje u 2025. godini.

Tesla je zabilježila dobre rezultate, prodavši u Kini 73.145 vozila u studenom, mjesec nakon listopadskog pada na trogodišnji minimum od samo 26.006 vozila. Njezin agresivni novi rival Xiaomi isporučio je u studenom preko 40.000 električnih vozila već treći mjesec zaredom, nakon što je već ostvario godišnji plan prodaje 350.000 automobila.

Ukupan rast kineskog izvoza automobila ubrzao se, sa 27,7 posto godišnje u listopadu na 52,4 posto u studenom, u odnosu na godinu ranije. Očekuje se da će većina kineskog rasta izvoza automobila sljedeće godine biti u segmentu električnih vozila i hibrida, i da će iduće godine izvot takve vrste vozila rasti za 40 posto u odnosu na tekuću godinu, na 2,83 milijuna vozila.

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)

Popularno

Novi broj magazina „Financije.hr” donosi brojne ekskluzivne poslovne priče, intervjue i događaje iz regije i svijeta…

Komentari