Očekuje se da će se raspoloženje njemačkih potrošača u rujnu opet pogoršati, već treći mjesec zaredom, uslijed sve veće zabrinutosti kućanstava oko sigurnosti radnih mjesta i neizvjesnosti oko inflacije, pokazuju rezultati istraživanja objavljeni u srijedu.
Indeks raspoloženja njemačkih potrošača, kojeg sastavljaju institut za istraživanje tržišta GfK i nirnberški institut NIM, pao je početkom kolovoza na -23,6 bodova, niže od malo revidirane brojke od -21,7 bodova u prethodnom mjesecu.
Među potrošačima se primjećuje nagli pad kratkoročnih očekivanja prihoda, koja su sad dosegnula najnižu razinu od ožujka, što je imalo značajnu ulogu u cjelokupnom padu raspoloženja, objašnjava analitičar NIM-a Rolf Bürkl. “Sve veći strah od gubitka radnih mjesta dovode do toga da se mnogi potrošači ponašaju oprezno, posebice kada se radi o velikim kupovinama,” kazao je Bürkl.
Tu je također i nesigurnost oko budućeg kretanja inflacije koja također utječe i na potrošače, koji strahuju da bi geopolitička situacija i carinske mjere američke vlade, između ostalog, mogle dovesti do viših cijena energenata.
Nezaposlenost u Njemačkoj polako raste još od 2022. godine, a u zemlji je trenutno gotovo tri milijuna nezaposlenih osoba, po prvi put u posljednjih deset godina, jer se na tržištu rada direktno osjećaju posljedice usporavanja gospodarstva. U petak bi trebali biti objavljeni najnoviji podaci o nezaposlenosti, a analitičari koje je anketirao Reuters očekuju da će sezonski prilagođen broj nezaposlenih u kolovozu porasti za 10.000 ljudi.
“Zbog ekonomske stagnacije kompanije su vrlo oprezne kada planiraju potrebu za radnom snagom,” rekao je u srijedu voditelj ekonomskih analiza instituta Ifo, Klaus Wohlrabe. Najveće europsko gospodarstvo smanjilo se za 0,3 posto u drugom tromjesečju, u odnosu na prva tri mjeseca u godini, što je snizilo očekivanja da bi ove godine konačno moglo doći do oporavka i rasta.
Ekonomska očekivanja kućanstava i spremnost na kupovinu su pali na najniže razine od veljače. Njemačka sektorska udruga za maloprodaju HDE pozvala je kancelara Friedricha Merza na jačanje gospodarstva u otvorenom pismu u srijedu, zatraživši da se ciljanim mjerama potakne potrošnja kućanstava niskih i srednje visokih primanja.
“Savezna vlada lakše utječe na domaće gospodarstvo nego na složenu međunarodnu situaciju,” kazao je HDE, dodavši da bi povećanje poreznih davanja također trebalo isključiti.
Kad je indikator raspoloženja potrošača viši od nule, to upućuje na rast privatne potrošnje na godišnjoj razini. Sve vrijednosti ispod nule označavaju pad raspoloženja u odnosu na isto razdoblje otprije godinu dana. Prema GfK-u, promjena pokazatelja od jedne decimale odgovara promjeni privatne potrošnje od 0,1 posto godišnje.
Pokazatelj “spremnosti na kupovinu” predstavlja zbroj pozitivnih i negativnih odgovora na pitanje “Mislite li da je sada dobro vrijeme za obavljanje velikih kupovina?” Za rujan ove godine indeks je -10,1, što je blago poboljšanje u odnosu na rujan 2024. kad je bio -10,9.
Pročitajte još:
Podindeks očekivanja prihoda odražava prognoze kućanstava o razvoju njihovih financija u idućih 12 mjeseci. On je za rujan pozitivan, 4,1 – što je također poboljšanje u odnosu na godinu ranije kad je bio pozitivnih 3,5 bodova.
Dodatni indeks očekivanja poslovnog ciklusa odražava ocjenu ispitanika o općoj ekonomskoj situaciji u sljedećih 12 mjeseci. I on se malo popravio u proteklih godinu dana, s 2,0 u rujnu prošle godine na sadašnjih 2,7 bodova.
Jedan odgovor
Bome se i ja bojim a nisam ni Nijemac