Novi elektronički sustav naplate cestarine kreće od 1. ožujka 2027. na cjelokupnoj mreži autocesta u Republici Hrvatskoj. Trebao bi značajno poboljšati protočnost prometa, osobito u sezoni.
Konačni tekst Zakona o naplati cestarine predstavljen je u Saboru, a bit će donesen po hitnom postupku.
Kako je objasnio državni tajnik Ministarstva mora, prometa i infrastrukture Tomislav Mihotić, u hitni postupak se ide radi pravodobnog uspostavljanja pravnog okvira za provedbu projekta uspostave novog sustava naplate cestarine.
Objasnio je i što će biti ako taj sustav padne, odnosno prestane funkcionirati. Također, nastojao je otkloniti i bojazan da turisti koji dolaze u Hrvatsku neće biti dobro upoznati s novim sustavom i da se neće moći normalno u njega uključiti.
Novi sustav naplate cestarine temelji se na dvije tehnologije: tehnologiji koja uključuje upotrebu ENC uređaja u vozilu i tehnologiji automatskog očitavanja registarskih pločica putem kamera. Novost je što nema zaustavljanja zbog plaćanja cestarine, što je temeljna razlika u odnosu na elektroničke sustave, koje sada imaju Hrvatske autoceste d.o.o. i BINA – ISTRA d.d., uz napomenu da na autocesti Zagreb – Macelj ni ne postoji elektronički sustav naplate cestarine.
Prednosti ovog novog sustava u odnosu na postojeći su brži promet i manja zagušenja, smanjenje emisija i potrošnje goriva i jedinstveni sustav elektroničke naplate cestarine na svim autocestama.
Zatim, potpuna interoperabilnost, pristupačnost korisnicima, sigurnost i protočnost, prilagođenost korisnicima s lakim vozilima i turistima, financijska potpora i održivost, budući da je ovaj Projekt financiran iz Nacionalnog plana oporavka i otpornosti, te bolja kontrola i nadzor prometa.
Pročitajte još:
Zakonom se neplaćanje cestarine i nepridržavanje propisanih obveza određuje prekršajem, kako bi se korisnike odvratilo od bespravnog korištenja autocesta.
Za projekt novog sustava elektroničke naplate cestarine predviđeno je 130 milijuna eura bespovratnih sredstava iz NPOO.









