U novoj analizi male američke nevladine udruge Centra za istraživanja autoindustrije (CAR) izračunali su da će carine američkog predsjednika Donalda Trumpa od 25 posto na uvoz stranih automobila i dijelova uvedene početkom travnja povećati troškove domaće autoindustrije za oko 108 milijardi u 2025. godini.
Po toj analizi, objavljenoj u četvrtak, najveći američki auto giganti Ford, General Motors i Stellantis će zbog carina imati oko 42 milijarde dolara dodatnih troškova proizvodnje. Po tom izračunu, detroitska trojka bi mogla biti prisiljena platiti u prosjeku gotovo 5.000 dolara za dijelove koje uvoze iz inozemstva za svaki automobil koji se sklapa u SAD-u, te za oko 8.600 dolara za svaki automobil kojeg uvezu iz drugih država.
Trumpove carine od 25 posto za automobile stupile su na snagu 3. travnja, što je dovelo do šokova u cijeloj industriji, budući da se dijelovi za sklapanje vozila nabavljaju iz cijelog svijeta. Carina se primjenjuje i na vozila proizvedena u Meksiku i Kanadi, iako automobili usklađeni s propisima postojećeg trgovinskog sporazuma USMCA između SAD-a, Kanada i Meksika mogu od naplate odbiti iznos vrijednosti američkog sadržaja u pojedinom automobilu.
Trumpove carine su prisilile proizvođače na promjene u proizvodnji. General Motors je prije tjedan dana najavio povećanje proizvodnje pick-up kamioneta u svojoj tvornici u Indiani, za što će se zaposliti novih 225-250 radnika, dok je Stellantis najavio privremenu obustavu proizvodnje u jednoj tvornici u Meksiku i jednoj u Kanadi. Ti su potezi posljedično utjecali i na pet američkih pogon povezanih s njima.
Studija prognozira da će zbog carina ta tri velika proizvođača morati plaćati u prosjeku 4.911 dolara po vozilu za uvezene dijelove, što će biti više od prosjeka cijele auto industrije od 4.239 dolara po vozilu. Za gotova vozila iz uvoza, studija je utvrdila da prosječni troškovi carina za svaki automobil iznose 8.722 dolara u cijeloj autoindustriji, te 8.641 dolara za veliku trojku.
Matt Blunt, predsjednik Američkog vijeća za automobilsku politiku (AAPC), sektorske udruge koja predstavlja tri velika proizvođača, izjavio je u priopćenju da studija “demonstrira koliko će značajni biti troškovi koje će carina od 25 posto stvoriti za automobilsku industriju. Američki proizvođači Ford, GM i Stellantis žele nastaviti kontinuirani dijalog s američkom vladom, kako bismo ostvarili naš zajednički cilj povećanja automobilske proizvodnje u SAD-u.”
Iako bi Trumpove carine mogle naštetiti cijeloj autoindustriji u Americi, merički proizvođači su najranjiviji na takav umjetno uveden porast cijena, jer više od drugih ovise o amričkom tržištu, a i na njemu ovise o uvozu i prodaji vozila iz tvornica u Kanadi i Meksiku.
Prošle godine su Ford, GM i Stellantis prodali 1,85 milijuna uvezenih gotovih vozila na američkom tržištu, što čini gotovo 13 posto njihove globalne prodaje. Za usporedbu, tri najveća japanska proizvođača Toyota, Honda i Nissan zajedno su prodali 1,53 milijuna vozila u SAD-u, što čini tek 8,5 posto njihove globalne prodaje. Za njemačke proizvođače Volkswagen, BMW i Mercedes-Benz američko tržište predstavlja skoro 7 posto globalne prodaje, po podacima iz analize think tanka JATO Dynamics.
Pročitajte još:
Od američke velike trojke General Motors je najizloženiji efektu carina – GM je 2024. bio treći najveći uvoznik vozila na američko tržište, iza korejskog koncerna Hyundai-Kia i japanske Toyote, a uvezeni modeli prodani u Americi čine 18 posto GM-ove globalne prodaje, što je treći najveći postotak među pet najvećih svjetskih proizvođača, iza japanskih Mazde i Subarua. Pritom GM gotovo svu prodaju ostvaruje na tržištu Sjeverne i Južne Amerike, jer na velikom europskom tržištu praktički nije uopće prisutan.
Stoga će carine, kojima je proklamirani cilj preseljenje proizvodnje u SAD, najveću štetu napraviti upravo onim kompanijama koje o prodaji na američkom tržištu najviše i ovise, osobito što bi zbog protumjera drugih država i trgovinskih blokova probijanje na nova strana tržišta moglo postati gotovo nemoguće.