Nizozemska tvrtka za najam vozila uvodi Renaultove automobile koji mogu napajati električnu mrežu

Renault R5 E-Tech predstavljen na Geneva International Motor Show 2024. Foto: Matti Blume/Wikimedia

Nizozemska aplikacija za najam vozila MyWheels ovog tjedna će svojoj floti dodati i prva od planiranih 500 Renaultovih električnih vozila koja se mogu spajati na lokalnu električnu mrežu, čime će se povećati broj vozila u Europi koje naponom iz vlastitih baterija mogu ojačati elektronergetsku mrežu.

Tehnologija povezivanja vozila s elektrodistribucijskom mrežom, poznata kao V2G (vehicle-to-grid), omogućava električnim vozilima da pohranjuju struju i zatim je vraćaju u električnu mrežu, u vrijeme najveće potražnje i opterećenja. Iako je takva tehnologija dostupna već nekoliko godina, tek je nedavno postala komercijalno održiva, nakon što su postale šire prihvaćene i tehnologije za pametno punjenja vozila, kao i baterije u vozilima koje su u stanju podržati intenzivniju upotrebu.

Prema najavama iz kompanije MyWheels, radi se o dosad najvećem takvom V2G programu kavnih vozila za najam u Europi, i najveće pojedinačno dodavanje takve flote vozila koja imaju V2G mogućnosti. Najava stiže nakon sve veće zabrinutosti u Europi oko stabilnosti elektroenergetske mreže, uslijed velike nestašice struje u Španjolskoj i Portugalu krajem travnja, kao i sabotaže naponske mreže u južnoj Francuskoj za vrijeme ovogodišnjeg filmskog festivala u Cannesu, u kojem je oko 160.000 kućanstava na pet sati ostalo bez struje.

Takvi događaji potiču sve veći interes Europljana za tehnologijama koje mogu pomoći u balansiranju fluktuacija ponude i potražnje, rekao je Kees Koolen, investitor u tvrtku We Drive Solar, nizozemskog proizvođača posebnih punjača koji se koriste u ovom projektu. “Čini se da smo došli do prijelomne točke,” kaže Koolen, koji procjenjuje da je za razvoj tog projekta u nizozemskom gradu Utrechtu koštao dosad oko 100 milijuna eura.

Globalno tržište V2G električne energije vrijedilo je 2024. godine oko 3,4 milijardi dolara, po podacima konzultantske tvrtke Global Market Insights, i očekuje se da će rasti stopom od 38 posto godišnje između 2025. i 2034. godine, kada bi moglo biti teško 80 milijardi dolara.

Nizozemska je među pionirima uvođenja V2G tehnologije zbog ambicioznih planova za elektrifikaciju kompletnog transportnog sustava i grijanja, te istodobno kretanje prema većem širenju obnovljivih izvora energije. Japanski Nissan također je nedavno isporučio nekoliko desetaka modela Leaf i Ariya vezanih za V2G projekte u Francuskoj i Španjolskoj.

MyWheels kaže da će do sljedeće godine na cesti biti 500 novih električnih vozila s V2G mogućnostima koje proizvodi Renault, uključujući i gradski model R5. Vozila se ostavljaju na javnim mjestima gdje ih korisnici mogu preko aplikacije otključati i koristiti po potrebi, a dok stoje i čekaju novog vozača bit će priključena u dvosmjerne punjače koje proizvodi We Drive Solar, a operateri sustava naplaćivat će naknadu za električnu energiju koja se na taj način apsorbira i prodaje elektrodistribucijskoj mreži.

Električne mreže su u posljednje vrijeme postale sve nestabilnije, uslijed stalno rastuće elektrifikacije, i s obzirom na to da se u sustav dodaje sve više obnovljivih izvora energije koji su skloniji oscilacijama.

“Prema našim istraživanjima, tehnologija za spajanje vozila na mrežu mogla bi omogućiti da sve veće i veće količine električnih vozila na cesti postanu značajan izvor za elektrodistribucijsku mrežu, i imaju velik potencijal kao oblik skladištenja električne energije,” rekla je Madeleine Brolly, analitičarka za transportna rješenja pri Bloomberg New Energy Finance. 

No, napominju stručnjaci, najvažniji izazov kojeg tek treba riješiti jest standardizacija tehnologije koju trenutno razvijaju različiti proizvođači, što će biti neophodno da dođe do masovnijeg usvajanja V2G tehnologije.

3 Odgovora

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)

Popularno

Novi broj magazina „Financije.hr” donosi brojne ekskluzivne poslovne priče, intervjue i događaje iz regije i svijeta…

Komentari