Najveći hrvatski proizvođač autodijelova: Europa mora iznaći načine za zaštiti vlastitu industriju

Marinko Došen, predsjednik uprave AD Plastik. FOTO: PR

Trumpove carine koje je nametnuo gotovo svim državama u rasponu od 10 do 54 posto tektonski su uzdrmale cijeli svijet koji tek pokušava sagledati posljedice i pronaći odgovor. Hrvatskoj kao članici EU nametnute su carine od 20 posto, prve procjene analitičara govore da Hrvatska, čiji izvoz u SAD iznosi svega 3,4 posto ukupnog izvoza (i to najviše lijekova i imunoloških proizvoda koji su izuzeti iz carina, ali i transformatora i oružja) ne bi trebala osjetiti veće direktne posljedice. No one posredne mogle bi biti dalekosežne zbog otvorenosti domaće ekonomije. Veliki udar očekuje autoindustrija, osobita europska, koji će se preliti i na hrvatske proizvođače.

„Naše izravno poslovanje sa SAD-om materijalno nije značajno, no u automobilskoj industriji malo toga ostaje stvarno izolirano. SAD je drugo najveće izvozno tržište za vozila iz Europske unije, a europski proizvođači u američkim pogonima godišnje proizvedu više od 800 tisuća vozila – od kojih većinu izvoze dalje. Svaka poremećena ravnoteža, poput dodatnih carina, ima učinak koji se širi kroz cijeli lanac vrijednosti“, kaže za financije.hr Marinko Došen, predsjednik uprave AD Plastika, najvećeg proizvođača autodijelova u Hrvatskoj i čitavoj istočnoj Europi.

Kupci AD Plastika, europski proizvođači vozila i dobavljači prvog reda za koje radi, posluju globalno i očekuje se da će biti posebno pogođeni. Njemačka i druge članice EU izvoze godišnje oko 39 milijardi dolara vrijednih automobila u SAD. „Povećanje uvoznih troškova imat će direktan utjecaj na cijene proizvoda, a posredno i na potrošačku moć građana unutar EU. Pored direktnih posljedica na trgovinske tokove, nove carinske mjere mogu utjecati i na investicijsku klimu unutar EU, a posredno i na gospodarstvo Hrvatske“, smatra Hrvoje Stojić, glavni ekonomist Hrvatske udruge poslodavaca (HUP). Kako se globalna trgovinska situacija dodatno komplicira, europski izvoznici suočeni su s povećanim troškovima i nesigurnošću na tržištu, što može utjecati na njihovu konkurentnost, ističe.

Najveći dio hrvatskog izvoza u SAD čine farmaceutski proizvodi (40 posto), koji su privremeno izuzeti iz carinskih mjera jer su prepoznati od ključnog značaja za američko gospodarstvo, Slijede proizvodnja električne opreme (19 posto) i proizvodnja gotovih metalnih proizvoda (16 posto).

Došen također očekuje da bi se naručitelji koji imaju proizvodne i izvozne operacije u SAD-u mogli suočiti s većim troškovima, a time i s mogućim promjenama u obujmu proizvodnje ili realokaciji narudžbi. „To ne znači izravnu prijetnju za nas, ali zahtijeva budno praćenje situacije jer bi dugoročne posljedice mogle dovesti do preusmjeravanja strateških odluka koje onda posljedično utječu i na cijeli lanac vrijednosti. Uvođenje carina moglo bi poremetiti tokove, povećati troškove i utjecati na strateške odluke proizvođača, što dodatno naglašava važnost fleksibilnosti, brze prilagodbe i traženja vlastitih niša za rast unutar nestabilnog globalnog okvira“, kaže Došen.

Europsko tržište automobila i prije potresa izazvanog Trumpovim carinama bilo je u problemima – u 2024. prodaja automobila u Europi je rasla skromnih 0,8 posto. Tehnološka tranzicija umrtvila je potražnju, posebice u Njemačkoj, Francuskoj i Italiji, a prodaja automobila u Europi pala je čak 30 posto u odnosu na 2019. godinu. „Vodeći ljudi iz industrije sada pozivaju na dijalog i izbjegavanje trgovinskog rata, svjesni kako u globalno povezanoj industriji takve mjere rijetko ostanu lokalne“, kaže Došen koji očekuje kako će tržište kratkoročno pokazati oprez i možda blago usporiti neke planirane aktivnosti povezane sa SAD-om, ali i da će dugoročno fokus ostati na jačanju otpornosti, lokalizaciji proizvodnje i održivosti.

„Europa mora iznaći načine da zaštiti vlastitu industriju, ali i da ne zatvori vrata za međunarodnu suradnju. U tom kontekstu, vjerujemo kako će AD Plastik i dalje imati stabilnu poziciju zahvaljujući svojoj prilagodljivosti i snažnim regionalnim temeljima. Dodatnu sigurnost donosi nam gotovo 300 milijuna eura novih ugovorenih poslova u posljednje dvije godine, koji predstavljaju čvrst temelj za nastavak stabilnog poslovanja“, kaže predsjednik Uprave AD Plastika.

Prošlu godinu AD Plastik Grupa je završila s 152,96 milijuna eura poslovnih prihoda, što je povećanje od 18,2 posto u odnosu na 2023. godinu. Istovremeno, EBITDA porasla za 83,2 posto, dosegnuvši 13,21 milijun eura, dok je neto dobit iznosila 2,15 milijun eura.

AD Plastik u brojkama

AD Plastik u brojkama (mil. eura)

Godina2020.2021.2022.2023.
Poslovni prihodi121,7102,284,499,9
Ukupni rashodi111,49999,699,1
Dobit9,12,2-13,81
Izvor: CompanyWall

Na poslovne rezultate kompanije u 2024. utjecala su velika ulaganja u pokretanje novih projekata, a značajno razduživanje provedeno je naplatom alata i pozitivnim operativnim novčanim tokom. Došen ističe i vrlo dinamične prodajne aktivnosti, posebno na europskom tržištu i stabilan priljev novih ugovora. Kompanija je na tome nastavila raditi i ove godine: početkom veljače AD Plastik je sklopio važan ugovor u vrijednosti od 126,8 milijuna eura s novim kupcem na europskom tržištu, o čemu je izvijestio putem Zagrebačke burze. Prema šturim informacijama iz priopćenja, radi se o desetgodišnjem ugovoru s europskim proizvođačem luksuznih električnih vozila.

Ipak, kompanija se sada suočava s povećanim rizicima. Zasada su oni, procjenjuje Došen, najčešće neizravni zbog potencijalnih promjena planova proizvođača automobila, usporavanja određenih modela vozila, promjena u lokacijama proizvodnje ili povećanih troškova. „Sve to može dovesti do prilagodbi narudžbi pa potencijalno utjecati na cijeli lanac vrijednosti. Naš odgovor na takve situacije nije reaktivan, već strateški“ rekao nam je Došen.

Podsjeća da kompanija već neko vrijeme razvija tržišta srednje i istočne Europe, diversificira portfelj i osnažila je svoju regionalnu prisutnost. „Kada ti tržište postane nepredvidivo, jedina stvar koju zaista možeš kontrolirati je vlastita fleksibilnost“, ističe i dodaje kako im je cilj ne ovisiti o jednom tržištu ili proizvodu, već imati dovoljno širine i fleksibilnosti da se mogu brzo prilagoditi promjenama.

Tržište, međutim, ne dijeli oprezan optimizam predsjednika Uprave AD Plastika. Dionica kompanije u posljednjih je šest mjeseci potonula više od 19 posto, na 9,24 eura zadnjeg dana trgovanja prošlog tjedna (4. travnja), što je ispod razine cijene kojom je trgovanje zaključila 2024. Prošla godina je bilo prilično  razočaravajuća za tu dionicu: sa siječanjske razine od gotovo 14 eura do prosinca je potonula za više od 30 posto na oko 9,50 eura, što je dijelom posljedica rasprodaje u cijelom automobilskom sektoru izazvane padom prodaje i upozorenjima o budućem poslovanju.

AD PLASTIK d.d.

Matoševa ulica 8, 21210, Solin, Hrvatska

Poslovni prihodi (EUR):
99.934.614,87 (2023.)
Broj zaposlenih:
1.136 (2023.)

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)

Popularno

Novi broj magazina „Financije.hr” donosi brojne ekskluzivne poslovne priče, intervjue i događaje iz regije i svijeta…

Komentari