Koliko građani i tvrtke u Hrvatskoj koriste internet i tehnologije umjetne inteligencije?

Stockcake.com
Korištenje računala i interneta u Hrvatskoj, Foto: Stockcake.com

Opremljenost kućanstava informacijskih i komunikacijskih tehnologija (IKT) u Hrvatskoj nije se bitnije promijenila u odnosu na prethodnu godinu a opremljenost kućanstava računalom i pristupom internetu u prethodne četiri godine pokazuje male varijacije. Postoji velika vjerojatnost da su oba pokazatelja dostigla stanje zasićenja, naveo je Državni zavod za statistiku (DZS) u istraživanju „Primjena informacijskih i komunikacijskih tehnologija u kućanstvima i kod pojedinca u 2024. godini“.

Upotreba računala i interneta u svim je dobnim skupinama na prošlogodišnjoj razini a broj kućanstava opremljenih računalom i pristupom internetu nije bitnije odstupao od prethodne godine. No, skoro u svim dobnim skupinama primijećen je porast broja korisnika interneta u odnosu na prethodnu godinu.

Najmlađa populacija očekivano prednjači u upotrebi interneta, a broj korisnika opada proporcionalno njihovoj dobi, navode iz DZS-a. Sličan trend primijećen je i u strukturi prema radnom statusu – učenici i studenti, kao najmlađa skupina, najčešće upotrebljavaju internet.

„Usporede li se rezultati s podacima iz prethodne godine, može se uočiti da se navike nisu bitnije promijenile. Pojedinci se najčešće koriste internetom za slanje poruka (91 posto), prikupljanje informacija o proizvodima i uslugama (88 posto), upotrebu e-pošte (85 posto), čitanje dnevnih novosti i časopisa (85 posto), gledanje videozapisa (78 posto) te telefoniju i videopozive (75 posto)“, priopćeno je iz DZS-a.

I udio kupaca putem interneta je u blagom porastu, te je 52 posto internetskih korisnika kupovalo robu i usluge putem interneta, što je porast od dva posto u odnosu na prethodnu godinu. Kad je riječ o navikama kupaca, najčešće se kupuju odjeća i obuća, ulaznice za priredbe, telekomunikacijske usluge te kozmetički proizvodi.

Vrlo mali broj ispitanika izjasnio se da se koristi nekim od sustava internet stvari u svojim domovima, manje od 15 posto ispitanika u svim navedenim kategorijama.

Primjena IKT u poduzećima u 2024. godini

Upotreba informacijskih i komunikacijskih tehnologija osobito je važan dio suvremenog poslovanja. Istraživanje je pokazalo da 99 posto poduzeća u Hrvatskoj upotrebljava računala s pristupom internetu u obavljanju svakodnevnih zadataka. Internet je nužan čimbenik učinkovitog poslovanja, stoga 62 posto poduzeća ima vlastitu mrežnu stranicu.

Internet i ostale mrežne tehnologije, koje omogućuju povezivanje poslovnih jedinica unutar poduzeća i integraciju poslovnih procesa, odnosno širokopojasni fiksni pristup (DSL, kabelski internet, zakupljeni vod) upotrebljava 92 poduzeća u Hrvatskoj.

Brzina internetske veze postaje jedan od važnijih čimbenika u poslovanju, navode u DZS. Sve veća dostupnost širokopojasnog interneta potiče porast brzine prijenosa podataka. Brzinom prijenosa većom od 100 Mbps koristi se 46 posto poduzeća, što je porast od tri posto u odnosu na prošlu godinu.

„Upotreba računalnih resursa putem usluga računalnog oblaka se također razvija u Hrvatskoj; njome se koristi 42 posto poduzeća. Struktura zastupljenosti prema veličini poduzeća ravnomjerna je. Podjednako se njime koriste mala, srednja i velika poduzeća, a upotreba dominira u sektorima poslovnih djelatnosti, informacijama i komunikacijama te u sektoru uslužnih djelatnosti“, priopćio je DZS.

Opseg e-trgovine u odnosu na konvencionalnu trgovinu još je prilično nizak te se samo oko 19 posto prometa ostvaruje putem interneta.

Da imaju zaposlene informatičke stručnjake, izjavilo je 16 posto poduzeća. Pri tome je prošle godine šest posto poduzeća pokušalo zaposliti nove informatičke stručnjake, ali je 53 posto njih imalo problema pri zapošljavanju. Najčešći su problemi bili mali broj prijavljenih kandidata, nedostatak traženoga radnog iskustva te nedostatak traženih informatičkih vještina kandidata.

Tehnologijama umjetne inteligencije koristi se 12 posto poduzeća. Porast primjene umjetne inteligencije vidljiv je u svim kategorijama prema veličini poduzeća. Primjena je najčešća u velikim poduzećima, u kojima se svako četvrto poduzeće koristi nekom od tehnologija. Najčešće korištene tehnologije jesu analiza pisanog teksta, generiranje pisanoga ili izgovorenog jezika, konverzija izgovorenog jezik u strojno čitljiv format te analiza podataka strojnim učenjem.

5 Odgovora

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)

Popularno

Novi broj magazina „Financije.hr” donosi brojne ekskluzivne poslovne priče, intervjue i događaje iz regije i svijeta…

Komentari