Kineski Xpeng pokrenuo proizvodnju električnih SUV modela G6 i G9 u Grazu

Predstavljanje novog modela P7 na štandu kompanije Xpeng, IAA sajam u Munchenu; 8. rujna 2025. Foto: Reuters/Angelika Warmuth

Kineski brend električnih vozila Xpeng Motors u četvrtak je objavio da je počeo s proizvodnjom u Europi, u pogonu austrijske tvrtke Magna u Grazu, gdje se proizvode njihovi modeli G6 i G9. 

Pogon u Grazu će isprva proizvoditi ta dva SUV modela, a postoje planovi da se kasnije proizvodnja proširi i na ostatale modele iz Xpengove ponude. Xpengovi modeli, koji se natječu s Teslinim Modelom Y, će ovog mjeseca po prvi put postati dostupni i hrvatskim kupcima, četiri godina nakon što je kompanija počela s prodajom u Europi – prvo u Norveškoj, a zatim i u ostalim skandinavskim zemljama.

Proizvodni pogon u Grazu je u vlasništvu austrijske kompanije Magna Steyr, i specijaliziran je za proizvodnju vozila za druge marke, poput Mercedesa, BMW-a ili Toyote. Radi se o fleksibilnoj proizvodnji niskog do srednjeg volumena, idealnoj za strane proizvođače koji žele lokalizirati proizvodnju u Europi.

Osnovan 2014., Xpeng iza sebe ima cijelo desetljeće rapidnog širenja – danas je prisutan u 46 država širom svijeta, a u prvih sedam mjeseci ove godine prodao je 18.701 vozila izvan Kine, što je rast od 217 posto, po podacima portala CarNewsChina. Na europskom tržištu u prvoj polovici godine je registrirano novih 8.000 Xpengovih vozila – od čega je za dvije trećine zaslužan popularni SUV model G6.

Xpeng, u kojem od 2023. njemački Volkswagen drži 5 posto vlasništva, također je nedavno otvorio centar za razvoj i istraživanja u Munchenu, a kompanija se osim električnim vozilima bavi i razvojem raznih inovativnih tehnologija, od humanoidnih robota do letećih vozila.

Kineski proizvođači sve više prebacuju proizvodnju u Europu kako bi zaobišli uvozne carine, pa početak proizvodnje u Austriji označava velik korak u globalnom širenju kompanije – ali i omogućava konkurentnost njihovih vozila na europskom tržištu.vXpengovi automobili proizvedeni u Kini trenutačno podliježu carinskoj stopi od 30,7 posto u Europskoj uniji.

Zasad su BYD, najveći proizvođač električnih vozila na svijetu, i državni Chery jedina dva kineska brenda koji grade tvornice u Europi.  BYD trenutno gradi tvornicu u Manisi, u zapadnoj Turskoj i u Szegedu u Mađarskoj. Po posljednjim prognozama proizvodnja u oba pogona neće početi prije 2026. Szeged se gradi za kapacitet od 150.000 vozila godišnje, no po napisima Reutersa iz srpnja izgledno je da će barem prve dvije godine biti iskorišten samo manji dio kapaciteta. 

S druge strane, izgradnja tvornice u Turskoj, u koju je BYD uložio milijardu dolara i koja je također planirana za kapacitet od 150.000 vozila godišnje, su se ubrzali. BYD je jedan od najbrže rastućih proizvođača u Europi, iako još uvijek sva njihova vozila na europskom tržištu stižu iz Kine, pa se na njih primjenjuje carinska stopa od 27 posto. Proizvodnjom u Mađarskoj ili Turskoj izbjeglo bi se plaćanje uvoznih nameta.

Stella Li, izvršna potpredsjednica BYD-ja, izjavila je prošlog tjedna na sajmu automobila IAA u Munchenu da kompanija pregovara s desecima lokalnih dobavljača u Europi potrebnih da se uspostavi lokalni lanac opskrbe.

Kineski Chery ima joint venture proizvodni pogon, u suradnji sa španjolskom kompanijom Ebrom, pod čijim imenom proizvodi vozila u tvornici u četvrti Villa Franca u Barceloni. Radi se o bivšem pogonu japanskog Nissana koji ga je napustio 2021. Ebro i Chery su tamo počeli s proizvodnjom u studenom 2024., i to hibridnih električnih i benzinskih SUV modela temeljenih na Cheryevim modelima Tiggo 7 i Tiggo 8. 

Chery je već desetljećima najveći kineski izvoznik automobila – u prvoj polovici 2025. globalno su prodali 1,26 milijuna vozila, uključujući i nešto više od 550.000 na stranim tržištima.

Osim njih, i kineski Contemporary Amperex Technology (CATL), najveći svjetski proizvođač baterija za električna vozila, planira krajem ove godine početi s proizvodnjom u novoj tvornici vrijednoj 7,3 milijarde eura u mađarskom Debrecenu. Iz kompanije kažu da će tvornica imati kapacitet od 100 GWh godišnje, što je dovoljno za napajanje dva milijuna električnih vozila s dometom od 500 kilometara.

U veljači prošle godine Xpeng je potpisao sporazum s Volkswagenom o zajedničkom razvoju dvaju baterijskih električnih vozila srednje veličine za visoko konkurentno kinesko tržište 2026. godine.

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)

Popularno

Novi broj magazina „Financije.hr” donosi brojne ekskluzivne poslovne priče, intervjue i događaje iz regije i svijeta…

Komentari